Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Braskamin
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Göran HBV 222
Visst är det fantastiskt med Tradera och Blocket, där kan man verkligen göra fynd! I mitt fall trillade jag över en Hestra braskamin till bra pris där säljaren bodde en kvart hemifrån. Raskt slog jag till, körde dit med bussen och fick därmed även hjälp att baxa upp den i bussen!

Nu har jag lirkat in den där jag vill ha den men nu återstår lite jobb som jag gärna hör vad ni har att säga om.

Hur säkrar man den? Jag hade tänkt mig två bultar (tex M10) genom golvet, kaminen väger ca 90 kilo. Arbetsmässigt vore det nog enklare att säkra mot väggen men då blir det nog endast nere i vedförrådet under kaminen och då blir det kanske inte tillräckligt stadigt?

Hur säkrar man väggen för brännskador?
För den här kaminen är säkerhetsavstånd till brännbart material angivet som bak 15 cm, sida 50 cm.

Jag förmodar att jag bör sätta en mineritskiva bakom kaminen och även mot skåpväggen på sidan? Hur stor luftspalt ska man ha mellan vägg och skivan? 3 cm? Hur har ni andra gjort?

Sen kommer det svåraste...:
Skorstenen!
Den måste man ju ha...
Jag fick med två delar och när jag fick kaminen på plats så insåg jag att jag kanske kan använda dessa delar och svänga mig förbi överskåpen! Är det dumt att införa sådana svängar på skorstenen, dvs två 90-graderssvängar?
Jag förmodar att jag bör sänka den första svängen så mycket som möjligt eftersom det säkert blir för hett på överskåpets undersida annars. Kanske borde jag sätta en mineritskiva även under skåpet.

Hur gör jag genomgången genom taket? Hur isolerar jag så att taket inte skadas av värmen? Hur gör man på ovansidan? Vad har ni andra för avslutning så att det inte regnar in men ändå blir bra drag?

Lars och Elisabet HBV 251
För att skydda väggar/brännbart har jag sett plåtar monterade med spalt /distanser på 3-5 cm.
Genomföringen borde väl funka med stenull?
Det finns en speciell matta som är 5cm med ett metallnät. 2 varv sånt borde väl räcka... annars är det väl gipsschakt som gäller.

Har i och för sig stor panna i Radiobussen men inga bra bilder sad.gif och den har inte hunnit hem än....

Lycka till
Göran HBV 222
CITAT(*Lars B @ 25 Apr 2010, 22:48 ) *

Genomföringen borde väl funka med stenull?

Jo, stenull blir nog bra vid genomföringen.

Jag har inte kunnat besluta mig om skorstenen och hur det ska se ut på insidan. Har länge tänkt att jag vill behålla överskåpen och försöka kröka mig runt...

Jag provade att sätta ihop skorsten så jag skulle se lättare, bifogar bilder på det. Det såg för eländigt ut!

Som tur var så insåg jag åtminstone så mycket...
Sedan pratade jag med Sussie & Åke och eftersom de håller på med Svea som har kamin så var jag dit och fotograferade deras skorsten! Inte nog med det, de kom med de förlösande orden: 'Gå rakt genom överskåpen'!

Tack för det tipset, så får det bli! 3,5" avgasrör är beställt på Mekonomen! (Nu lär det säkert dröja runt tre veckor eftersom jag först ska byta förarstol och guidestol)
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.