Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: PB klass 2 - igen!
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*AndersAronsson
Idag så ringde jag bilprovningen eftersom jag precis ska börja bygga om bussen för att kolla så att det inte skulle möta några hinder.
Allt var som tidigare och som finns beskrivet här på forumet.
MEN - Han sa att det IDAG hade kommit några nya regler som sa att det inte fick finnas något främre lastutrymme? Utan man fick bara ha kvar utrymmet bak eftersom det var så stort. Jag kontrade med att jag har ju bakmotor. Då vart han ställd och sa att han inte riktigt visste hur detta skulle tillämpas eftersom det var en ny tolkning/regler. Han verkade tro att alla hade en mittmonterad eller frontmotor. Det bästa verkar alltså vara att åka till bilprovningen och se vad dom säger? Nån som vet mer om detta? Min buss har en Delta Jumbostar kaross på Scania chassi, dvs enormt lastutrymme mellan axlarna. Jag sa vidare att det enda man kan göra för att få bort det är ju att låsa luckorna på något sätt...
Jag kan ju inte gärna fylla det med betong.
Jag kan ju även säga att det bakre lastutrymmet är som en mindre bostad även det. Hög buss = 3,95m:)

Hur noga är dom på reg.bes föressten? Jag tänkte snabbt skruva ur stolarna och sedan skruva i lite sängar och ett kök, bord och några gaderober för att sedan reg.bes innan nån centralbyråkrat sätter käppar i hjulet. Jag vill ju ha min buss som en PB2.
Jag antar att dom inte ställer några krav på "finish" mer än att grejerna ska sitta fast!?

Mvh//Anders
Tommy HBV 1
Hej Anders.
Som du märker så är det en djungel med tolkningar om bestämmelserna. Och tyvärr så fins det alltid någon profet på varge station som vet bäst? Det är ett möte med transportstyrelsen nu den 29 som Husbussens Vänner är med på och alla intresanta frågor och tolkningar kan tas upppå detta möte är bra och kanske kan ge lite klarhet i många frågor.(hoppas jag)
Du har ju sökt medlemskap iHBV så du kommer att få mera info i frågan.
Tommy HBV 1
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.