Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Ställa bussen plant.
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Dennis o Helena
Hur gör ni för att inte behöva sova med huvudet lägre än fötterna ifall marken inte är plan? Sätter ni ut plankor eller dylikt som ni kör upp på eller har ni hydraliska stödben eller nått liknande?

Efter att ha letat billiga hydraulpumpar och sånt så har jag börjat fundera på om man inte kan sätta knappar som styr luften till luftbälgarna manuellt. När man sedan har bussen i plant läge går man ut och sätter ner manuella stödben med vanliga sprintar som håller den plan även då luften pyst ut från bälgarna.

Någon annan som har en bra ide?
Tom HBV168
Hade ju varit trevligt med individuell styrning av luftbälgarna, gärna automatisk sådan så man bara trycker på en knapp när man kommer fram smile.gif
Beträffande stödben etc så är det ju endast nödvändigt om man blir utan luft, men det skulle man ju lätt kunna lösa genom att koppla in en tyst kompressor (hyffsat dyra).

Jag har funderat på om man inte skulle kunna använda en kompressor från en kyl eller frys. Tankar finns ju redan på bussen, bara att komplettera med tryckströmbrytare och backventil... Någon kylkunnig kanske lätt skulle kunna plocka dessa idéer ur min skalle och berätta att det inte kommer att funka. Kanske räcker inte trycket till? Kanske behöver det smörjas? Någon som har några funderingar?
JohnyoAnnSofie HBV120
Ett lika enkelt som billigt sätt som vi använt oss av både med denna och förra bussen är en hop med plank klossar i lite olika längd och tjocklekar samt ett vattenpass
Enkelt och funkar alltid dessutom är det ju alltid bra att stå på något även om det råkar vara plant så finns ju risken att våra små nätta fordon vill sjunka ner efter ett par dygn
husbil.gif shockkk!.gif cry.gif

Mvh Johny
Svea HBV77
Annars kan man ju ha sängen tvärs över så är det bara att skifta huvud/fotända thumbup.gif

//Sussie
Tommy HBV 1
Vi lagar även mat i bussen. Och då är det trevligt om smöret i stekpannan ungefärligt flyter jämt

Vi kör också med plankor under hjulen. Som Jonny skrev det är bra att fördela trycket från hjulet om man står någon dag.
Tommy
Tom HBV168
Plankor har jag också kört med i vår förra buss, men jag har glömt att lägga in dem i vår nya buss. Jag har lyckats komma på hyffsat plana ytor hittills smile.gif

Fast plankor känns inte direkt "high tech", hade varit ballare med en knapp som fixade allt. Plankor är dock en betydligt billigare och felfriare lösning smile.gif
*putte
Hej vi använder billiga dommkrafter ,sådana som trycker rakt upp pris på öb ca200kr /st
Peo HBV 2
Klicka för att visa den bifogade filenKlicka för att visa den bifogade filenHej!
Hydrauliska stödben är inte speciellt dyrt att sätta in om man använder lite begagnat, men kan vara lite jobb att montera.
Har stödben tillverkade av 2st hydraulkovar till vedklyv (Ca 2000:- st) samt en hydraulpump till en boggielyft kombinerad med robson. (behövs för att få funktion på 2 kolvar). Jag styr allt inifrån bussen med stömbrytare och vattenpass på köksbänken. Med kolvar aggregat och tillverkning av slangar kostade allt Ca 5000:-
Allt funkar thumbup.gif
crille HBV 95
Vi satte in en julakompressor förra året som känner av tryckfall och gåt igång per automatilk så det alltid finns luft i bälgarna denna är kopplad så att landstömen sköter den eller omvandlaren om vi fricampar .Vi har bytt bälgar så den slåt igån 1 gge per 12 timmar ca.
Det står i garaget på bussen och hörs knappast alls.
Inköp inkl montering på befintligt luftsysten ca 2500kr och det är helt suveränt att alltid ha luft och en upppumpad buss.

Crille
Torleif HBV87
Har man en tillräckligt gammal buss utan luftkuddar får man ju aldrig problem med att den sjunker ihop, vilket då är en fördel i detta sammanhang. Ute på vägarna är det ju däremot inte lika bra. Men jag får nog efter mer än 10 års hussbussåkande liksom Tom konstatera att det är väldigt sällan det inte går att ställa bussen så att huvudändan kommer uppåt. Men det är då förstås med vår förutsättning att alla sängplatser finns i bussens längdriktning. Så för oss känns det inte som något egentligt problem, men har ändå för säkerhets skull tänkt komplettera utrustningen med ett lämpligt antal plankor. husbil.gif

Eva-Lena och Torleif
Angelica & Peter HBV181
Plankor har funkat bra hittills även för oss (med den gamla bussen förstås - den nya har vi ju inte kommit så långt med).

Tänker på er med domkrafter eller andra typer av stödben - hur stora plattor har ni i botten för att undvika att de gör tjänst som jordborr istället?

HBV 181/Peter
*Tomsa
Hei

Jeg har kjøpt en bitte liten billig luftkompressor (kina) Ikke på biltema men de har der også

Den går på bussens strømnett og jeg kobler inn en slange til "Nød" påfyllings stussen i fronten.

Alltid fulle belger og rett buss... så lenge systemet er tett slipper man også at kompressoren starter ofte
Frank HBV61
Hej!
Själv har jag ju en gamling utan luftbälgar, de gamla hederliga parabelfjädrarna gör ett utmärkt jobb, bara bussen är så någorlunda lastad. Samt att jag slipper bekymret med läckande bälgar m.m. shockkk!.gif
Men har sett ett finurligt system på en manuellstyrd nivåreglering vid stillastående. Varje hjul/hjulpar kan styras för sig, så att det nästan alltid går att ställa bussen rakt. Kolla med HBV75 Janne, han har ett sånt system. Funkar skitbra, de gångarna jag har träffat dem.
Annars kör jag som många andra - med klossar/plankor. Funkar bra för mig, o inget relä eller styrelement som kan gå sönder....hihihi

thumbup.gif
*jonas
ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men ville bara säga att vi har hydraliska stödben två stycken bak ett fram i mitten
som jag styr indivduellt funkar kanon bra kan lyfta bussen ca 50cm från mark
Tommy HBV 1
Ingen ursäkt behövs för att lyfta fram ett ämne till diskution igen. Det är bara kul att gammla ämnen vaknar till liv. det är ju som så att måmga bekymmer kvarstår ju för både nya och gammla medlemmar.
Tommy HBV 1
Göran HBV 222
CITAT(Dennis & Helena HBV103 @ 12 Jun 2009, 22:20 ) *

Hur gör ni för att inte behöva sova med huvudet lägre än fötterna ifall marken inte är plan?

Det är inte säkert att sovandet är det största problemet, i mitt fall slutade kylskåpet fungera.
Vår övernattningsplats valdes eftersom mina killar tyckte att det närliggande badet var perfekt, jag tyckte inte lutningen var alltför avskräckande och det gick utmärkt att sova (kudden gjorde att huvudet inte kom alltför långt ner).

Däremot visade det sig att kylan i kylskåpet inte fungerade! (gasolen brann så det blev varmt på baksidan men tyvärr ingen kyla inne i skåpet)
När jag i morse googlade angående problemet så visade det sig att det inte alls var något okänt fenom, saknar man kompressor så behöver kylskåpet helt enkelt stå relativt plant.

Bilden visar lutningen som slog ut mitt kylskåp, som tur är så började kylskåpet fungera igen så fort det återigen hamnade i plant läge.
Hasse HBV 253
Själv tänkte jag bygga oss en rejäl säng så vi kan sova med huvudet åt vilket håll som vi behagar.

När det gäller köket och stekfettet i ena hörnan på pannan så funderar vi vidare på en bra lösning. hmm.gif
Finns det inte båtkök som är upphängt i axlar så det kan röra sig fritt?
Tom HBV168
Man blir ju rent snurrig i bollen (mer än vanligt) om bussen står snett.
Benny HBV 249
Det är väl bara att parkera på plan mark?

Denna tråd startades av killen som byggde vår buss, synd att han inte monterade hyrauler:-)
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.