Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Råd för bussköp (en fråga till)
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Nicklas A
Hej. Jag håller på och letar nytt objekt för att bygga crossbuss. Efter att letat runt lite så har det dykt upp några frågor.
Jag skitar på en buss mellan år 1980-90 men det kan bli nått äldre också.
Jag planerar att typa den som PB kl-2 (har C*DE körkort) och vill helst bara ha en buss som är 10m lång absolut max 12m och möjlighet till lastutrymme bak med plats för några motorcyklar så motorn måste sitta fram eller under.

Vilka bussar och påbyggare har rostfria karosser?
Vilka modeller ska jag akta mig för?
Jag kommer att åka mycket transport på motorväg. Är det helt fel att köpa en stads/linjebuss? hur fort går det att åka med en sådan?

Har ni några tips vad jag ska leta efter eller har ni några bra råd ni vill dela med er av.
Har ni kanske mitt blivande objekt står och skräpar hemma hos er???

Väntar med spänning på intressanta svar...
Mvh Nicklas / HBV wannabe
Svea HBV77
Hej på dig.

Såg ett litet problem för dig där. Du får inte typa din buss som Pb kl2 om du har ett större lastutrymme från golv till tak. Då blir den lastbil, och med det så får du inte köra så fort.

En stadsbuss har generellt låg utväxling och några motorvägsfarter är nog inte att tänka på, men det spelar kanske mindre roll om den ändå är lastbil hmm.gif

//Sussie
Tom HBV168
Det är rätt att lastutrymmet ej får gå från golv till tak om den skall klassas som PB2. Lastutrymmet får inte vara orimligt stort då det ej längre betraktas vara ett godsutrymme (vad nu skillnaden mellan gods och last är). Däremot får utrymmet vara så stort att t.ex. "några vanliga cyklar" som det står omnämnt i reglerna får plats.

Vi hade lastutrymme från golv till tak i vår buss när vi köpte den (motorn fram), men jag byggde en säng ovanpå i höjd med befintliga sängar och fick ett stort "godsutrymme" under. Där får plats en hel del, men det är såklart inte ståhöjd.
I sommras hade vi två mopeder (1 Yamaha DTX och en scooter), 4 cyklar, 6 stolar med dynor, ett bord, en grill, ett partytält, två verktygslådor etc etc...
Den var reggad som lastbil när vi köpte den, men är numera en 12 m lång personbil.
*Nicklas A
Tackar för svaren. Jag vet att jag inte får ha så stort lastutrymme men jag hade tänkt ha plats för några motorcyklar och troligen säng över lastutrymmet så att det inte blir full takhöjd.

Mina största fundering är just vilken bussmodell jag ska leta efter för att få en bra början på bygget.
Jag har ju redan börjat på en buss och avbrutit det för att jag anser att det var en för dålig buss att börja på.

Tommy HBV 1
hej.
Det var en som ringde till mig i kväll som hade en gammal Scania Vabis till salu. Det är lastutryme bak och byggd på en Hägglundare. Aluminiun. Vad jag vet så är bussen långbent. (Hög utväxling) Han återkommer i morron med mera info Pris Ca 30.000:-
Tommy HBV 1
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.