Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Förvärma aluminiumplåt
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Nicklas A
Hej. Jaghar läst här att man ska förvärma plåten innan man monterar den. Varför?
Är det för att ni jobbar på era bussar ute i sommarvärmen?
Blir den lättare att forma?
Vill man ha den lite i spänn när den sitter på plats och har svalnat?

Jag ska lägga igen en gammal taklucka och håller på innomhus, Bussen är ca 15 grader och plåten jag ska sätta dit har samma temperatur, Måste jag värma den?

Jag vill tro att den plåten jag sätter dit och taket borde expandera lika mycket i sommarvärmen.

Tacksam för ett vetenskapligt svar.

/ Nicklas
*putte
Förvärmer du plåten så exspanderar den,sedan när den svalnar sträcker den upp sig fint, om du kollar så ser man ofta bussar på sommaren med väldigt buckliga sidor troligt vis ej förvärmd plåt . jag tror däremot inte att du märker någon större skilnad på om du förvärmer eller ej pga att plåten inte blir så stor .mvh putte
*Nicklas A
Tackar för svaret. Det var vad jag misstänkte.

Nu ska jag lägga igen en gamal talkucka, en gamal takventiloch 2 tidigare lagningar av taket så plåten blr ändå 2x1m. Men eftersom mitt tak inte är slätt som ett dansgolv innan så lägger jag nog bara på den nya plåten och limmar och poppnintar väl.

Dessutom så hinnen nog plåten svalna innan jag är färdig.

Tackar för svaret / Nicklas

Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.