Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Vad har jag gett mig in i???
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Nicklas A
Hej alla entusiaster. Jag har precis spontanshopat min första husbuss och den är minst sagt ett objekt.
Jag skulle behöva er hjälp med att identifiera den.
I regbeviset står det Mercedes 913 lpo och på bussen står det Kiibus.

Problemet är att jag jag inte hitar någon information alls om den på nätet och misstänker att jag ska söka efter något annat.

Jag letar efter någon form av reparationahandböcker eller sprängskisser men jag hittar absolut ingenting.
Det kanske inte finns någon sådan information men något borde ju finnas, någon reservdel eller repotage eller nått.

Om någon är nyfiken så ska jag ha bussen och endurobuss med bra bodel. Just nu så är hela bussen urriven till ytterplåten och golvet ursågat så bara balkarna är kvar och jag har stått och tvättat hela bussen invändigt med hetvattenhögtryckstvätten.

Anledningen till detta är att den var lite brandskadad och jag ville ha bort alla spår av branden och kunna bygga som jag vill.
Det kanske finns någon på detta forum som är kunig på denna buss som är intresserad av att dela med sig av sina kunskaper.

Mvh Nicklas
Angelica & Peter HBV181
Hej Nicklas och välkommen i gänget.

Vill du ha lite bakgrundshistoria till din buss så kan du kolla på en sida som heter www.svenskbusshistoria.se där kan du lätt slå in din buss reg nr och hoppas på att den finns med.

Du har ett gediget jobba framför dig och jag önskar lycka till med fortsättningen.

När det gäller tips så borde det finnas någon med erfarenhet av mercedes och ett så grundligt bygge - jag saknar båda delarna.

HBV 181/Peter
Tommy HBV 1

Hej Nicklas.
I klubben så fins det en som vet det mesta om bussare ursprung.
I vårat månadsbrev som våra medlemmar får så kan vi få reda på vad våra bussar har varit o.s.v. Om du vill så skicka ett mail till Björn HBV 33 på nedanstående adress och gör en fråga.
Har du regg nr så är det bra annars så chassi nr och så många uppgifter som möjligt.
Har du något kort så skicka med det också.
Har det varit en buss eller är det en lastbils chassi på den?

Lycka till och hör av dig.

Här är adressen till Björn

bjorn.forslund@mailbox.swipnet.se

Tommy HBV 1
*Nicklas A
Hej och tack för tipsen. Jag har sökt och tittat på hemsidan ni tipsade om men tyvärr ingen information. Jag har även mailat till Björn och hoppas på ett bra svar från honom.

Just nu så har jag hur mycket ideer och funderingar i huvudet som helst och har väl fortfarande inte förstått hur mycket jobb som väntar mig.
Imorgon ska jag åka till den lokala stålhandlaren och köpa profilrör så jag kan börja sänka golvet i helgen.
Kom precis på att jag glömt att ta med kameran så det är hög tid att börja dokumentera.
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.