Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Min byggning av "hus"buss...
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Rasmus
Jag har införskaffat mig en Scania b111 Ajokki s63 med ds11 1980som gått ca 40000 mil.
Jag ska bara få ihop den så den kanske går igenom reg besiktningen sen göra allt riktigt när man vet att det är lönt.
Jag ska fixa med den v9 och v12 så får man se hur det ser ut sedan.
Jag kommer att uppdatera lite då och då och förbättra med bilder (fler och i mer rimliga storlekar)

Info om bussen vid köpet:
Den hade kört i diket -99, men fronten är bytt och det är väldigt bra gjort men takplåtenär inte fastsatt än och det fattas lite saker till motorn som t ex kylare, remskiva, spridarrör mm. Senare ägare har börjat att riva den för att bygga till husbuss men hade inte plats för den nu så han sålde den. Det är lite rost på den vid vänster fram hjulhus som är av plåt (även andra fram men där har det klarat sig bättre). Klicka för att visa den bifogade filen den har tre trasiga rutor (varav 2bara yttre glaset).

Det började att jag fick hemta den 4,5mil hemifrån, då det saknas några delar till motorn så bogserade vi hem den med en traktor, vilket tog några timmar, men gick väldigt bra.
Klicka för att visa den bifogade filen


Jag håller på att leta efter delar till den förfullt...
*Roland
Hejsan hat_2.gif

Ser ut att vara ett bra objekt!

Traktorresan låter som när jag hämtade en träsnipa med bilen i Ösmo.

10 mil och sju timmar senare var jag hemma i Dyvik. autofahrer.gif laugh.gif

Roland action-smiley-030.gif
Ewa HBV11
Ser ut som ett kul projekt.
Gu va jag önskar jag också hade kunskaper att meka o svetsa o dona.
Jag är med i Volvo 200-klubben och det är inte klokt vad vissa håller på.
Är grön av avund på allt det kan, killarna.
Jag vill också cry.gif
Men men..
Jag får ta igen det i mitt nästa liv.

För övrigt tror jag att jag har rekord i bogsering med stång.
Karlskrona-Karlstad ca 50 mil, tog väl en 15-16 tim. wacko.gif
Charsten HBV 21
Lycka till med bygget....jag måste säga att själva byggandet är nog den roligaste tiden
med bussen, alla drömmar och fantasier om vad som skall komma är en riktig höjdare.

//21
jørn hbv99
har den volvo 200 klubben noen add på internett?
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.