Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: pelletskamin
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
crille HBV 95
Hel alla vänner.
Nu blir montering av pelletskamin i vår buss inför vinterna.Nån annan som testat detta?

Vi har hittat 2 modeller båda ser ut som vanliga kaminer med glasförster och öppen låga de ser mkt stiliga ut och används bla i Canada på stora husbussar och Mobile homes.

Effekten ligger mellan 2-8 kwatt så det lär räcka gott under kalla vinternätter.

Jämfört med gasolvärme ligger uppvärmningskostnaden på en tiondel .

Hälsn crille

Svea HBV77
Vi har en viss erfarenhet angående pelletskaminer.
Får jag fråga vad dessa kaminer kostar och har du någon hemsida så man kan kolla hur de ser ut? Vi håller på att bygga oss en egen Pelletspanna till bussen. Vår upptäckt är densamma att värmekostnaden kan minskas rejält, och samtidigt är det mysfaktor med. Ingen som kollar på gasolpannan som brinner så fint thumbup.gif men här har man en riktig låga. Spännande projekt. Maila gärna, ställ frågor och låt oss veta hur det går.

//Sussie och Åke
crille HBV 95
Hej .

Det finns just nu två på blocket om ni söker under pelletskamin
pris beg 7500 kr

jupps ska rapportera så fort det är klart
hej svejs
crille HBV 95
Nu är kaminen inhandlad installation blir nästa vecka sedan blir det elda av
ha en bra helg
häls crille
Charsten HBV 21
Önskar att jag fick va med och provelda, ta några bilder och sätt in så vi får vara med. lagerfeuer.gif

// 21
crille HBV 95
Nu är kaminen på plats i morgon skall den installeras sedan blir det förhoppningsvis många mysiga helger framför kaminen i vinter.
Rapport kommer efter proveldning
hälsn crille
crille HBV 95
Nyss hemkommen från bussen (andra hemmet) nu är kaminen installerad och prov eldad under 2 timmar underbart för kropp och själ varmt och hög mysfaktor.

I morgon bär det iväg till Askersund då blir det nog en brasa framåt kvällen .
Hälsn Anderssons
*Dennis o Helena
Några snabba frågor bara smile.gif

Går kaminens elektronik på 24v?
Hur mycket ström drar den?
Hur många kg pellets rymmer den?
Jag antar att den inte har en vattenmantel så att man koppla den till elementen?
Hur har du löst skorstenen? Skjuter du upp den när du stannat eller är den "fast"?
crille HBV 95
Godmorgon.

Nej den modell vi valt är ganska liten och inte vattenmantlad men täcker gott och väl värmebehovet i en buss även i den kallaste årstiden .
Pelletstanken är på 12 kilo vilket räcker mellan 10-20 timmar beroende på hur mkt vi blåser på .
Effekten är mellan 2-8 kw
Den drar på 12 volt ca 90 watt = en stark glödlampa.
Fast skorsten går att bakansluta eller toppansluta .

Hälsn crille
crille HBV 95
Hemma igen efter en helg i bussen 26 grader inne (9 ute och snålblåst) på 2 effekt nivån av 6 det blev till att öppna lite på fönstren ha ha .
Underbart mysigt och verkligen en investering vi kan rekommendera.
Tommy HBV 1
Hej.
Låter ju intresant.
Blir det mycket aska och rengörning?
Är det inte lite hög strömförbrukning ca 8 amp?
Går den på lik eller växelström?
Tommy HBV 1
crille HBV 95
Godmorgon.

Lik eller växel ??? vet ej men ca 80-90 watt drar den i snitt fläkten drar inte mkt men skruven som matar pellets drar nog lite mer .
Vet inte om det är mkt men vi har batteribank på 800 amh-timmar till bostadsdelen .
Men det finns pelletskaminer som går utan el med nån sorts falllösning där pelletsen faller ner genom ett hål till förbränningen.

Asklådan tömmes vid konstant drift efter 14 dagar så det är ingen fara annars är det mkt lite jobb med den.

Kan verkligen rekomendera er som kör vintersemester i fjällen osv denna billiga och mysiga lösning.

Hälsn Crille
*Mathias
Låter bra,

men hur tar bilbesiktningen det? Vad gäller för typgodkännande med mera. Som jag förstår det måste all som eldas med öppen låga inuti bussen leda till att du har en ventilationsgodkänd buss, och då brukar de ju kräva typgodkännande spec,,,???

/Mathias

CITAT(crille HBV 95 @ 1 Oct 2007, 09:19 ) *

Godmorgon.

Lik eller växel ??? vet ej men ca 80-90 watt drar den i snitt fläkten drar inte mkt men skruven som matar pellets drar nog lite mer .
Vet inte om det är mkt men vi har batteribank på 800 amh-timmar till bostadsdelen .
Men det finns pelletskaminer som går utan el med nån sorts falllösning där pelletsen faller ner genom ett hål till förbränningen.

Asklådan tömmes vid konstant drift efter 14 dagar så det är ingen fara annars är det mkt lite jobb med den.

Kan verkligen rekomendera er som kör vintersemester i fjällen osv denna billiga och mysiga lösning.

Hälsn Crille

crille HBV 95
Godmorgon.

Besiktade den i tisdags förra veckan med blankt papper och endast kommentaren om vilken fin buss med braskamin och allt så det va inget problem å andra sidan vore det inget problem att få den besiktad för ventilation heller för det är väldigt välventilerad .
Men det finns nog bara det kravet när det gäller gasol tror jag detta är ju en ganska ovanlig lösning ännu så länge iaf.

MVH Crille
crille HBV 95
Hej igen
Det kan ju iof vara så att dom inte bryr sig ang vår buss för det är sedan tidigare godkänd för gasol då det stod gasolbesiktning på vår buss men den har ingen gasolapparatur inmonterad vet inte om det beror på detta men kan tänka mig det .
crille HBV 95
Hej igen.
Har kollat lite regler för montering av pelletskamin.
Båtar och övriga mobila fordon dessa är undantagna besiktning sotning osv på tex ved /pelletskamin av sotaren eller övrig .Det enda som kan krävas är ventilationstest samma som krävs för Gasol .
Det krävs heller inte vanlig skorsten för dessa nya pelletskaminer med rökgasfläkt utan räcker med rökrör som isoleras i vägg genomgång och dessa kan anslutas genom vägg behöver inte vara takanslutna enl regler för villa och hus.
Olika regeler för avstånd till vägg etc beroende på vilken kamin som avses fråga er lokala handlare.

MVH Crille
Stefan HBV 150
För den som orkar läsa regelverket följer lite intressanta länkar. Själv har jag satt in en liten plåtkamin för vedeldning med rökrör ut genom väggen. När den skall användas sätter jag på en meter extrarör på utsidan så inte bussen sotas ner. Testades i ruskvädret i Bengtsfors med gott resultat. Rätt bra att kunna elda upp pappersförpackningar och toapapper m.m. Bränslet växer ju efter vägen - försök göra egna pellets!

Länkar:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr156%20bilaga%201.htm
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr064.htm
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr036.htm
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr064%20bilaga%205.htm

Ser fram mot en kall vinter ....
crille HBV 95
hej svejs.

Fördelen med pelletskamin är ju att det blir ingen sotrök på utsidan och du behöver således inte ha nån påbyggnad på rökröret bara ett galler det syns heller ingen rök alls om du har bra pellets.

MVH Crille
Svea HBV77
I en pelletskamin kan man faktiskt elda med ved också. Om man har rätt modell vill säga.. Principen är ju den samma. Att kunna kombinera ved/pellets och att bara kunna elda för mysfaktorn, är några av de saker vi tagit fasta på. För att dra igång värmen en sommarkväll bara för att det känns lite råkallt gör man ju inte, men tända en liten brasa är ju inga problem, och då ska det brinna med självdrag och ingen fläkt ska behövas.
Lite av våra tankar om hur en pelletskamin/panna ska vara.

//sussie
crille HBV 95
Godmorgon.

Går det att få självdrag utan riktig skorssten då?
Jag menar genom att bakansluta och gå genom vägg borde det väl inte bli nåt självdrag eller?

Crille
crille HBV 95
Hellu.

Övernattning i bussen inatt frost ute och 22 grader inne på nivå 2 (av 6) på pelletskaminen fantastiskt mysigt när lågorna dansar och man sitter framför och ser på tv .Jag har fått tag på en bra leverantör av Norsk brun 6 mm pellets som är mkt hårdare än vanlig vit och ingen spån alls som annars kan sätta igen skruven.
16 kilo går in i förådet utan problem med vanlig vit går det in ca 12 kilo .

MVH Crille
Svea HBV77
"Går det att få självdrag utan riktig skorssten då?
Jag menar genom att bakansluta och gå genom vägg borde det väl inte bli nåt självdrag eller?"

För att få självdrag krävs skorsten och att brännarutrymmet får tillluft naturligtvis. laugh.gif
men sen så är det inga märkvärdiga saker.

//Sussie
crille HBV 95
Ja ok tack för svaret
crille HBV 95
I kväll är det dags igen börjar elda i kaminen idag på em sedan blir det en whiskey framåt kvällen framför brasan.
Anders HBV 162
Hej,tar upp denna tråden igen för den är mycket intressant.
Skulle vara roligt att få se lite foton på olika kaminer.
Svea Hbv 77 , har du någon bild från ert projekt som verkar
fungera fint?

//Anders
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.