Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Pb klass 2
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Anna o Ari
sad.gif Har sökt med ljus o lyckta efter var man hittar något om hur man bär åt sig o typa om buss. har varit både in på vägverkets hemsida o bilprovning utan resultat. Tar gärna emot länk eller typ sådant. Kyliga hälsningar från ett kallt kalix minus 28,8 just nu shockkk!.gif . Anna Mikkola
Svea HBV77
Du får helt enkelt ringa och beställa en tid på bilprovningen för registreringsbesiktning toast.gif
Så mycket mer behövs inte göras, förutsatt att resten av kraven är uppfyllda. Däck och inget lastutrymme thumbup.gif

Det finns väldigt lite att läsa sig till, man får ringa och fråga.

Lycka till

//Sussie
Peo HBV 2
OBS!! Lastutrymme får du ha, men det får inte sträcka sig från golv till tak.
*Anna o Ari
hmm.gif Var har ni funnit denna info? action-smiley-030.gif
Peo HBV 2
Det är Kassman som offrat tid och ringt runt lite.
Det du behöver veta är att dina däck är klassade för 110Km/t och det här med lastutrymmet. Kolla med din lokala däckfirma så talar han om hur du hittar klassningen, (det är nån bokstav efter ett nummer som skall stämma. Sen är det bara att typa om och se glad ut.
*Anna o Ari
laugh.gif Hej efter några samtal till Vv och Bilprovn så är det som alla säger. ingen last som går till tak samt däck som skall vara godkända för 110km. men enligt svb så fanns det ej några krav på bälten i bettan i alla fall. samt Vv säger att man skall ha Kk före 96 så då får man köra på b kort annars gäller c kort för dom som tagit sitt kk senare. och priset för detta omtyp kostade 1080kr. action-smiley-030.gif
*Bernhard
Hej!

Jag har bokat tid för omtypning till pb2 31/1, jag kan återkomma efter det och berätta hur det gick. Den kontakt jag har haft och de arktiklar jag läst säger samma sak så det ska bli kul och se om terori och praktik överenstämmer.

/Bernhard
*Anna o Ari
laugh.gif Lycka till. väntar med spänning på hur det är i verkligheten. thumbup.gif
*Bernhard
Hej Anna och Ari!

Idag var jag inne på reggbesiktning med skrället, resultatet var bättre en förväntat.

Bara 3 tvåor....

Den enklaste tvåan var EG-reflexerna som sitter bak. Jag hade ingen aning om att dessa medförde en tvåa eller ens vad de var för något.

Den andra tvåan som kommer att kräva lite mera arbete är att gamla lastutrymmet som numera är sovrum uppvisade för mycket tomt golvutrymme. Jag måste sätta in ett skrivbord, garderog och en fotölj eller två. En snabbis med andra ord.

Det enda som var lite irriterande var det gamlagasolköket inte gick igenom. Jag har ingen gasolbeskitning eller info om när det kopplades in. Så gasolkök ut elplatta in.

Annars så var det inga problem, besiktningsmannen kollade snabbt igenom bussen, räknade sittplatser, sängar och att borden mellan sätena var lösa och gick att ta bort. Det enda som han kollade ordenkligt var att däcken höll för 110km/h vilket de gjorde, de håller för 130km/h... undra om det ens går att köra så fort.

Lycka till med eran buss om ni har planer på att regga om den.

/Bernhard









*Anna o Ari
laugh.gif Grattis. enkla tvåor var det ju. nu skall det beställas tid. hur gjorde dom däck kollen? action-smiley-030.gif
*Bernhard
Tjena!

På däcken står det koder som de kollade emot i listor där hastigheten för däcken står uppskrivna i. Fråga mig inte vad de betyder för det har jag ingen aning om. förslagsvis ring och fråga vilka koder det är de kollar, skriv av och ring upp igen och fråga om däcken funkar.

/Bernhard
*Bernhard
Hej igen!

Nu är bussen färdigreggad och är numera en PB2.

Direkt efter att bussen var färdig reggad så kastade jag mig ner bakom ratten för att ge sig ut i trafiken....

Rakt fram på landsväg gick bra men skarpa korsningar mindre bra...

Numera har jag två luckor att fixa.

/Bernhard
*Anna o Ari
sad.gif Ha Ha ungefär som när vi var o köpte bettan styrde ut från stället där hon var när jag upptäckte att ingen servo fanns. missa med en hårsmån gårdens traktor. shockkk!.gif
*leif mhc-2716
hmm.gif när jag pratade med bes.ing, nämnde han nåt om dispens från vägverket. fattade inte riktig vad han menade, men det verkade ha
nåt med passagerare att göra.
(jag ska bygga med lb-skåp som bas)

nån som vet nåt om denna dispens?

i övrigt var det ganska klara besked jag fick.

jag kommer inte att ha gasol, det blir spritkök och el-kylskåp.
värmen blir vattenburen diesel-värmare.

det blir mycket batterier, solceller och litet elverk.

någon som vet nåt om 12/24v kompressorkylskåp? förbrukning osv?
måste lösa det så att man inte behöver stå med elverket på så fort man stannar.... hmm.gif

Peo HBV 2
Vår chef Tommy Karlsson är den rätta att prata med i det fallet.
Har köpt en stor kyl&frys av honom som går på 24V. har funkat riktigt bra. Har 460Ah batterier och klarar mig Ca 10 dagar på dom. (separata batterier till kylen.)
*Dennis o Helena
CITAT(Peo HBV 2 @ 9 Feb 2007, 00:51 ) *

Har 460Ah batterier och klarar mig Ca 10 dagar på dom. (separata batterier till kylen.)


Är det 460Ah på 24v eller 12v?

Jag har räknat med att ha 300Ah 24v. Men batterier väger ju en del. 300Ah ligger på 250kg. Lite tungt att lyfta i och ur då det är ett truckbatteri som inte går att ta isär utan måste flyttas i ett stycke smile.gif
Peo HBV 2
Det är 460Ah på 24V. Det är 4 st 6V gellbatterier. Dom är inte lätta men som sagt var det är delbart med 4 så det går att hantera dom.
Stefan Färlind HBV 78
Hej!

Hur hårt kontrolleras bromsar och färdskrivare vid besiktning av en husbuss reg som PB2?

Hälsningar

Stefan
RICKARD/ULLRICK HBV74
Bromsarna kan det väl inte vara nån skillnad på beroende på hur bussen är reggad, det finns väl givna värden för varje fordonsmodell som skall uppfyllas för godkännande....
Färdskrivare har det skrivits en del om i forumet men jag har inte satt mig in i ämnet eftersom jag ingen har i bussen och som jag minns det var reglerna oklara och inte fastlagda för våra fritids (icke yrkes) fordon...
Det är väl som vanligt, tuta och kör.... besiktningen är på nåt vis alltid ett lotteri.... wacko.gif
*Roland
Spännande det här med Pb2!

Är med några kompisar på jakt efter en rullande buss. Det började med att vi skulle hyra husbil ner till tyskland och nu har de blivit eld och lågor. smilie_flagge6.gif

Jag hoppas att vi tillsammans kan köpa en som står i krokarna. En BF från -66. Blir bra att ha tills min CF blir klar. laugh.gif

Jag hade en hel del frågor till vv om just körkortsklasser och uppkörning osv i samband med detta ev köp. Med tanke på att min kompis och jag har ABEC*DE och våra damer har AB resp. B och att bussen var C reggad dök en hel del frågor upp. Efter en kort stund med en "vanlig" vv kvinna i luren bestämde hon att en av deras inspektörer skulle ringa mig. doh.gif

Sagt och gjort så ringde det efter förra helgen och jag ställde en drös med frågor till honom. Han svarade glatt på alla frågor jag ställde tills den om Pb2 kom upp. Han meddelade något tystlåtet att vv inte svarar på några frågor gällande PB2 och han menade efter lite uppmjukning att detta är en gråzon att man kan köra pb över 3,5 ton med bara B behörighet. De går och väntar på att polisen ska "haffa" någon så att det kan prövas i rätten. Det finns tydligen inget prejudikat än. shockkk!.gif


Gå in på http://www.korkortsportalen.se/ och sedan klicka på "Jag har körkort" och till sist "Fordon du får köra". Där står det jag berättat nu.

Det man kan tänka på om man vill att någon ska lära sig köra "bussen" är att man inte behöver gå någon handledarkurs för fordon som har körkortsklass C eller D utan bara för B. Frågan om man behöver gå handledarkurs för att få "lära ut" att köra Pb över 3,5 ton är redan avklarad eftersom det bara är vi som haft KK före 1996 som har rätt (!) att göra det. action-smiley-035.gif

Ska bli intressant att höra hur det går för fler som ska besiktiga till Pb2.


Roland
Håkan HBV 179
hej jag har köpt en volvo buss 1979a 8.20m 9ton o den e typad som pb förra året med 5passagerare, utan ett ända bälte, enligt bes mannen i närheten sa han att han satt en tvåa om ja bes den där ohmy.gif för alla pb från 1970 ska ha bälte bussen e ju pb nu? så till frågan hur gick den genom utan att de satt in bälte, o set många bussar reg till pb på blocket 80-90talare inga bälten där heller har ala bes gubbar missat detta mellow.gif
har han fel? om var får man tag i såna papper o visa han i så fall

mvh håkan
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.