Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Reg. Bes. Från lastbil/buss till PB Kl II
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Peo HBV 2
Nu är det utrett av en trovärdig källa:
Att reg.bes från lätt/tung lastbil till PB KlII: Inget i fordonet behöver ändras.
Du måste ha däck som är klassade för 110 Km/tim Alltså på t.ex. min buss skall det vara ett nummer + bokstaven K,M eller N.
Bes. för min buss kostar dryga 1000 lappen, det är allt.
Sedan får du köra fordonet på korkort klass B om du haft det före 1996 och inte varit återkallat.
Vinterdäck utan dubb får användas men inget krav.
Min egen tolkning är att om du måste ha däck klassade för 110 Km/tim måste du få köra 110 med fordonet. toast.gif
*Dennis o Helena
Jag har uppfattat det på samma sätt som dig Peo. Tror tillochmed att jag läst det i nån av vv´s författningar att personbil klass II får framföras i 110km/h
Tommy HBV 1
Jag har också hört att det är personbils regler som gäller. då är ju frågan vad gäller i utlandet om det är fri fart eller 130 som gäller?

Men det kostar att trampa på gasen.
Våran gamla buss drar ca 2.3 l/mil om man håller sig runt 85-90 km/tim Om vi ökar till 100km/tim stiger förbrukningen till ca 2.6 l/ mil Och gasarman på ordentligt upp till 115-120 km/tim då är det virvel i tanken ca 3.5 l/mil och det kostar i dagens bränslepriser. Men det är ju så svårt att låta bli om man ska åka långt och vill fram.
Tommy HBV 1
Peo HBV 2
Jag har för mig att skyltarna betyder Högsta tillåtna hastighet! Inte lägsta!! laugh.gif santa2.gif
Svea HBV77
Ser i denna tråd att det fattas en del uppgifter angående omreg. till p-bil klass 2.
För att din "lastbil" ska få bli personbil får det inte finnas något lastutrymme som går från golv till tak och den måste ha däck som är godkända. För övrigt följer dispenser med över, tex. gasol.
Bygger man en ny husbuss och vill ha den gasolbesiktad, då blir det dyrt för den måste ventilationstestas också. Det innebär att du får inte ha någon fast monterad utrustning med öppen låga om detta inte är gjort.
Om du planerar att åka genom tyskland och har p-bil kl.2 får ditt fordon inte överstiga 12 meter. Lite sådana begränsningar finns dock. Jag har inte hunnit tagit reda på så mycket mer angående resa i europa, vår buss klarar gränsen med några decimeter thumbup.gif

Kör lugnt.

//Sussie
*Anna o Ari
hmm.gif Det låter ju som bettan skulle klara en sådan typning. sen är det ju däcken vad som det skall stå på dom för att vara godkända. Men får man dispans för gasolen är ju bra för oss i alla fall. action-smiley-030.gif
Krilla HBV64
På bilprovningen i Kristinehamn strax före jul, så var det en som fick sin 14,5m 18ton stora buss klassad som personbil klass2 "STOR" familjebil laugh.gif laugh.gif
Chris HBV 132
CITAT(Svea HBV77 @ 12 Jan 2007, 12:28 ) *

Om du planerar att åka genom tyskland och har p-bil kl.2 får ditt fordon inte överstiga 12 meter. Lite sådana begränsningar finns dock. Jag har inte hunnit tagit reda på så mycket mer angående resa i europa, vår buss klarar gränsen med några decimeter thumbup.gif

Kör lugnt.

//Sussie


Är du säkert angående det här, vad det gäller tyskland? Har nu frågat i flera tyska forum och det känns tveksam, att den tyska polisen är medveten om detta. Där gäller fortfarande 7,5t med det gamla körkortet [tagen innan 84 (eller sånt)]
Svea HBV77
Åh, nu tror jag det blev någon missuppfattning. Jag skrev inte om körkortet. Utan att det tydligen finns en regel i Tyskland om att personbil inte får vara längre än 12 meter.
Men som sagt, jag har inte forskat så väldigt noga om de olika ländernas bestämmelser.

Den 10/4 blir Svea personbil, hoppas vi i alla fall.

Ha det. action-smiley-030.gif

//Sussie
Chris HBV 132
Så där, nu är det gjort. Luffaren har blivit personbil idag. Fick bara ta bort lastbilsreflektorerna back och sen var det klart godkännt toast.gif Fast jag fortfarande tycker det är konstigt att få köra den med B-kort from nu shockkk!.gif ....men vem bryr sig.... finger.gif
*Bernhard
Hej!

På MHCS forum hittade jag denna länk:

http://bookshop.europa.eu/eGetRecords?Temp...&UID=134476

Som en av MHCS:s styrelseledamöter lagt upp. Den innehåller en modellhandbok med undantaget för PB2 samt att den finns på flera språk om man vill ge sig ut i europa med tung PB och B-körkot. Enligt överneskommelse skall amdra europeiska länder respektera våra körkortsregler men det kan vara bra att ha med sig en skrift att visa upp om det blir problem.

/Bernhard
Chris HBV 132
Det var precis det jag sökte.....Tack Bernhard thumbup.gif
Svea HBV77
Nu har vi 11,5 meter lång personbil laugh.gif
Allt gick bara fint, tog 10 minuter. Så nu får ni akta er utefter vägen, nu är det JAG som kör shockkk!.gif


//Sussie
RICKARD/ULLRICK HBV74
Grattis SVEA! drink.gif
Jag LOVAR att hålla undan Sussie!! shockkk!.gif Svea hänger nog inte med ULLRICK ens med jysterade spridare.... baeh.gif baeh.gif
Svea HBV77
Nu tycker jag att du är lite elak mot trötta o gamla Svea. sad.gif

Hon går som ett skållat troll nu mera.
Ny bakaxel, ny motor med turbo och låg friktionsdäck, vi provkörde igår. 130km/h inga problem...

Oj, nu vaknade jag visst mellow.gif va synd att det bara var en dröm cry.gif

Hoppas alla njuter av vårvärmen, det gör vi.

//Sussie
Charsten HBV 21
Jaja Sussie o Åke bry er inte om vad vissa tycker om eran gamla pärla......föresten hänger inte han med heller då det börja gå uppför baeh.gif baeh.gif ...... men ni får ju köra fort nu, det får inte vi andra lastbilsåkare thumbup.gif

Charsten 21
Svea HBV77
Tack Charsten. Du satte huvudet på spiken.
Dessutom är vi kära wub.gif i vår gamla Svea. Så det så.
Sen så ska vi testa våra nya LAGLIGA rättigheter i skulebacken.....utför....

//Sussie o åke
RICKARD/ULLRICK HBV74
JOHOJA!!!
Uppför lär ju inte va`lönt.... baeh.gif baeh.gif baeh.gif
Var förresten själv nere på tvåan uppför den en gång när det blåste små- devil_5.gif längs dalgången till vänster.... Björkarna vid sidan av vägen lutade typ 45 grader... sad.gif DET var trögt!
Svea HBV77
Just för tillfället så går det kanske lite sakta uppför, men det är ju inget som inte går att ändra på. Vi har i alla fall däck som klarar hastigheterna baeh.gif baeh.gif baeh.gif

//Sussie
Peo HBV 2
Nu är Busster en personbil på 12 ton och lika många meter samt bes. u. a. toast.gif drink.gif
crille HBV 95
Nu är helgaskepp (vår buss) en personbil också det gick galant och inga anmärkningar fick vi inte ens tillsägelse att ta bort lastbilsreflexerna men det gör vi ju ändå ha ha

hej svejs alla bussvänner
Lennart HBV89
Jag besiktade min 29,5 åriga BUSS utan anmärkning. Springer Skuleberget oväxlat med en hastighet av 90 km. thumbup.gif baeh.gif baeh.gif Bromsarna var superbra så jag klarar även utförslöpan i Skuleberget. laugh.gif

Lennart action-smiley-030.gif
Svea HBV77
Igår åkte vi med vår 11,5m långa personbil till Svensk Bilprovning, lite spännande att se vilken port de skulle öppna när det blev vår tur hmm.gif
De öppnade rätt port och in vi for. Besiktningen kostade totalt 380:- med gasolkontroll. Fick ett påpekande att en positionslykta hade blekts så den behövde bytas men något annat fel var det inte. Med andra ord vi gick igenom utan något mankemang och Svea är i alla fall 44 år. Inte illa pinkat av en trähäst thumbup.gif
Nu kan vi i alla fall tuta och köra 1 år till.

När vi kom hem igår så låg det en ny kardan, med bättre utväxling, och väntade på oss.
Tänka sig, helt plötsligt så känns allt lite lättare igen.
Nu är det bara problemet kylskåpet kvar som ska lösas, men det tror jag ordnar sig till det bästa om jag känner vår snälla och engagerade ordförande rätt wub.gif

Idag känns livet ganska härligt.

Bussar på er.

//Sussie
*Dennis o Helena
Själv ska jag in med vår buss för regbesiktning på måndag kl 10.
Är inte på långa vägar klar, men säten, kök och sängar skall vara på plats till på måndag.
Vanliga besiktningen var inbokad till fredagen den 8e juni. Men den blir det nog till att avboka. Upptäckte nämligen att avgasröret är totalt upprostat och tydligen är 4" rördelar inget som biltillbehörsbutikerna ligger med på hyllan.
Men men, huvudsaken att regbesiktningen går vägen så.
Tom HBV168
Bernhard: Var kan man hitta "modellhandboken med undantaget för PB2", länken du lagt in tidigare fungerar inte. Jag och 158 har lite funderingar på resor i europa med våra PB2:or som är precis över 12 meter.
Någon av er som har handboken eller vet vart man kan hitta den i digital form?
*Mathias
Hej,
läget är nog så att över 12 m PB2 får du nog hålla dig i Sverige eller Finland, eller göra som de flesta andra, köra ändå-

Över 12 m är det bara bussat som får vara ----------



CITAT(Tom HBV168 @ 3 Mar 2009, 00:50 ) *

Bernhard: Var kan man hitta "modellhandboken med undantaget för PB2", länken du lagt in tidigare fungerar inte. Jag och 158 har lite funderingar på resor i europa med våra PB2:or som är precis över 12 meter.
Någon av er som har handboken eller vet vart man kan hitta den i digital form?

Bertil HBV30
Hej Alla!

I en annan tråd säger *Ted att han får köra med sitt fordon i Tyskland för att det är godkänt i annat EU-land! Då ska ju alla våra svenska husbilar/husbussar få rulla i hela EU ....

Värt att kolla!

mvh Bertil action-smiley-030.gif
*Mathias
Sverige har ju generella undantagsregler,

gäller inte minst tåglängder där vi kan löra med 25, 75 under vissa förutsättninger, i övriga Europa 18, 75.


Har ni sett ett 24 m ekipage i europa ngn gång?


Vi har dessutom disp. för 2.60 bredd medans direktivet egentligen bara kräver 2.55....


Lastbilar får bara vara 12.00 m i europa, så även personbilar.
Fordonen skall dessutom klara ett vändcirkel-krav vilket kan vara ett problem på gamla långa bussar.

/Mathias


CITAT(Bertil HBV30 @ 9 Mar 2009, 22:59 ) *

Hej Alla!

I en annan tråd säger *Ted att han får köra med sitt fordon i Tyskland för att det är godkänt i annat EU-land! Då ska ju alla våra svenska husbilar/husbussar få rulla i hela EU ....

Värt att kolla!

mvh Bertil action-smiley-030.gif

Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.