![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Bernhard |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej!
Då jag inte bara är tokig, vilket jag nämnt tidigare, utan jag är även lång så har jag nu stött på lite funderingar. På grund av min längd och min önskan att kunna stå upp och sträcka på mig i bussen så funderar jag på att höjja en del utav taket ca 120cm i bredd och 7-8 meter i längd. En liknande lösning som jag tror Hjulia hade. Frågan är nu hur jag skall göra det på ett bra sätt som VV tycker fungerar.... okej de kommer inte att se några bärande balkar men jag vill ha det hållbart oxå. /Bernhard |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Är det inte bättre att höja över hela bredden och längden så syns det inte så mycket och är förmodligen enklare att bara förlänga dom lodräta sidobalkarna...
![]() |
Bernhard |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Humm, ingen dum idé.
(tänker högt) Om man kapar ovanför fönsterlinjen så påverkas inte fönstrenas infästning, man skapar mera rymd. humm humm spännande tanke. (slutar tänka högt) Hur skall man på bästa sätt skarva balkarna? jag tror att de är i aluminium så att svetsa är över min förmåga. Funkar det att sätta två bultar ovan och under skarven och anvädna sig av ubalk? skall jag använda mig av aluminium eller satsa på stål? stål och aluminium tillsammans skall vara dåligt vad jag har förstått. Hur motverkar jag den raktionen? Många frågor men din idé är riktigt bra och hade inte tänkt i dom tankarn, tack för idéen. /Bernhard |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Är du säker på att balkarna är i aluminium? Jag vet att många har karosser i alu, men oftast är ju balkarna ändå i stål.
Om det nu ändå är aluminium så skulle du ju kunna anlita någon som svetsar åt dig. Om du bara gör iordning allting så tar det nog inte många timmar att svetsa. Jag var för feg för att börja höja taket så jag sänkte golvet istället (bl.a. sitter elcentralen i taket och det är mååååånga sladdar som skulle ha behövt skarvas, dessutom är jag inget proffs på plåtarbeten). Iofs så sticker hjulhusen upp rätt högt nu men där blir det ändå soffor så det spelar mindre roll |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Aluminium går bra att svetsa med en migsvets om den är av bra kvalite och har tillräckligt många ampere, 230-voltssvetsar duger i allmänhet inte.
Träna lite på några alu-plåtbitar, helst i "taskiga lägen" så kan du nog få ihop nåt som håller! Annars finns det kunnigt folk i klubben.... ![]() |
Bernhard |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej Dennis och Helena!
Jag har funderat på att sänka golvet men det blir för det första lite väl tajt undertill och för det andra så blir det fortfarande för lågt i tak. Jag är nästan två meter och vill kunna stå raklång när jag lagar mat. /Bernhard |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Hejsan Bernhard.
Själv var jag 199,5cm då jag mönstrade för 8 år sedan, jag betvivlar att jag krympt nämnvärt sedan dess ![]() Jag har ståhöjd överallt utom över hjulhusen och på kanterna längst bak, men där är det ändå bara sängar och garderober. Jag hade lastutrymme under nästan hela bussen så sänkningen av golvet var ingen större operation, även om det tog mycket längre tid än jag först trodde ![]() Tyvärr blev ju lastytrymmet ca 18cm lägre. |
Bernhard |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
När jag ändå är ute och vädrar min okunskap varför inte ta i lite.....
![]() Hur vet jag om balkarna är i stål eller aluminium? de är gråfärgade och matta och innehåller inte en gnutta rost. Är balkarna i rostfritt kanske? tyvärr så har jag inte så mycket lastutrymme inunder, endast två luckor. Resten är utrymme för att komma åt motor och växellåda. Bakom bakre hjulparet finns det lastutrymme men det kommer att försvinna då det sitter en vattentank och gråvattentank där. /Bernhard |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
Testa med en magnetficklampa, häng fast den med magneten på en balk (där det inte är 32 lager färg) far den i backen är det alu....
![]() Vad är det för buss du har egentligen? Karossfabrikat? Mittmonterad pannkaksmotor? Du kan väl sätta in nån bild på objektet... |
Bernhard |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej!
Jag har en Volvo B58-60 T, årsmodell 1969. Den har en mittmonterad liggande motor med en fyrväxlad manuel låda och norrlandsväxel. Bilder finns men jag måste lista ut vart jag skall ladda upp bilderna. ![]() ![]() /Bernhard |
Tomas |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Bernad Jag vill se dina bilder! bellman.carlssom@tele2.se
![]() ![]() |
Tomas |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Det ska vara bellman.carlsson@tele2.se
![]() ![]() |
Tomas |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Inte lika galna som jag förståss för jag har ju papper på att jag är galen det har väll inte ni
![]() |
Bernhard |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej Tomas!
I stället för att sänka din e-postlåda slängde jag ihop en liten sida med bilder på bussen som du och andra kan gå in och titta på. http://www.eldrimnir.org/Bussen/buss.html Jag är hemma och är sjuk men ringer dig gärna när jag har blivit lite friskare och orkar prata. MVH/ Bernhard |
Tomas |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Oj, Men det där med att höja tak är nog inte så svårt, Jag skulle börja med en bra tigersåg och sedan såga nere ca 5cm i rutramarna du får ta ut rutorna först och sätta i gen dom med plåt och nya uppningsbara fönster, Jag har en polare som gorde så på en MB913 skolbuss och det blev kanon bra,
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd September 2025 - 15:13 |
Designed from: ![]() |