![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Jag föreslår att du tar och kontaktar den som är ansvarig för regbesiktningar på närmaste bilprovning. Det gjorde jag, kommer att prata med dem fortlöpande eftersom jag bygger för att få instruktioner om hur just han vill att det ska se ut för att släppa igenom den då den skall regbesiktigas (många av reglerna lämnar nämligen öppet för en hel del personlig tolkning.)
|
putte HBV 800 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Okej! jag tror att jag blandar ihop begreppen llite. Målet är med andra ord att få bussen att bli reggad som personbil klass 2, så slipper jag att ta dyrt körkort. Om det är någon som vet så är Georges fråga intressant och jag skulle bilja tillföra frågan hur lyckas jag med detta konststycke att regga om bussen till personbil klass2? /Bernhard Ringde bilprovningen dom säger att det går bra att registrera till personbil class2,krav vinterdäck på vintern +att däcken klarar 110km/t,har du tagit körkort före 1996 får du köra bussen på B kort |
Ewa HBV11 |
![]()
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Det där måste er besiktningsgubbe ha fått om bakfoten.
Eller också har hans fru en däcksverkstad ![]() Jag är till 99% säker på att för fordon under 3,5 ton krävs det vinterdäck på, men ej för fordon över 3,5 ton. Sen kan det ju vara så att de har missat att uppdatera författningssamlingar som det finns ett par olika att läsa. Besiktigade bilen i fredags och den gubben sa också att det är 3,5 tonsgränsen som gäller. -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Inte för att jag vill verka tjatig men jag är kanske lite bakom flötet
![]() Är det säkert att man får köra på B-kortet, var kan man läsa om det? Om man reggar om till p-bil klass 2 och bussen e gasolbes sen tidigare får man ha det kvar då? //Sussie |
Ewa HBV11 |
![]()
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Definition av Personbil klass II:
En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone a. fast monterade sittplatser, b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser, c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och d. bord. Edit: Glömde svara om B-kortet. Tog du körkortet före 1/7 1996 och ej haft det återkallat så gäller b-behörighet -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Tack för den upplysningen. Jag har en känsla av att det kan vara billigare att typa om bussen än att ta C-kort, så nu får man ta och fundera lite med besiktningen innan det är dax till våren. Undrar hur många som kommer att typa om
![]() //Sussie |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd September 2025 - 04:18 |
Designed from: ![]() |