![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Tommi |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 191 Registrerad: 24-August 05 Från: Stockholm Medlemsnummer: 54 ![]() |
Det var någon som var i Skattkärr på årsmötet som tipsade mig om fördelarna med att slopa trycklufts öppningen av dörrarna. Så efter långt funderande undrar jag är det någon som gjort det själv, var det svårt, kostade det mycket, kan man använda befintliga dörrar och vad skall man tänka på?
Tacksam för svar ![]() -------------------- Skype:callto://shukokai-100
|
Stig HBV80 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 99 Registrerad: 24-July 05 Från: Kungsbacka Medlemsnummer: 50 ![]() |
Hej!
Jag har tagit bort tryckluftanordningen på min dörr och satt gångjärn istället, använde samma dörrblad men tog bort rutan men det är ju bara hur man vill ha det själv. Kostnaden är ju beroende om du kan fixa det själv så kostar det inte kortan. Skall du lämna bort jobbet så kostar det. Bifogar en bild hur min dörr blev, ficktag på tre stycken gångjärn med smörjnippel som jag svetsade i karossen och bultade fast i dörren det blev bra. MVH Stig ![]() Bifogade bild(er) ![]() -------------------- Kör VOLVO HBV 80
|
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Tommi: Vilka var fördelarna? Jag gillar att kunna öppna dörrarna med knapparna, det ger lite busskänsla
![]() Och ifall jag vill öppna manuellt så finns ju alltid nödöppningsventilen. |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Mitt problem var att när luften tog slut i dörrkretsen ville dörren inte förbli stängd, utan gick upp lite av sig själv samt att att det var väldigt svårt att få dörren tät så man slapp kallras, och oljud när man körde. Jag hade ju från början tre dörrar så jag lade igen mittdörren först. Men vid senare omgyggnad försvann bak och framdörr och mittdörren togs upp igen. Detta medförde att jag fick passagerarsätet längre fram plus en större yta i bussen fram. Ljudnivån blev ju också lägre och medförde att man nu kan tala i vanlig samtalston när vi åker.
-------------------- Busster
|
*Tommi |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 191 Registrerad: 24-August 05 Från: Stockholm Medlemsnummer: 54 ![]() |
Hur gjorde du när du tog bort tryckluften Peo?
Använde du original dörrarna osv. Har du några bilder på "ingreppet"? -------------------- Skype:callto://shukokai-100
|
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Tyvärr Tommi !! Det ingreppet gjordes innan kameran uppfanns, så det finns inga bilder. Jag tog mitt dörrarna och använde delar från den till den nya dörren. Då fick jag originalrundningen kvar. Nu skall det sägas att den inte är världens bästa dörr men den funkar. Lite otät bara.
-------------------- Busster
|
Guest |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Jag kopplade bort tryckluften och sågade till en golvbräda som "lås" både när jag kör och ligger på camping. Inte ens Sveriges starkaste man skulle kunna komma igenom. Golvbrädan är alltså som lås på det översta trappsteget inlagt som en legobit kan man säga.
Arvo HBV81 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 23rd September 2025 - 00:33 |
Designed from: ![]() |