Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Beg.kompressor
HBV67
inlägg 2 Nov 2005, 09:52
Inlägg #1

Oregistrerad

Var kan man få tag i en beg.kompressor till en scania -66:a (B56).Hölö har inga.
HBV67
huh.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 14 Nov 2005, 18:37
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Kolla på vilken lastbils skrot som helst. Det är lika kompressorer på både lastbil och buss det är också lika på olika motorer du kan ta en vilken kompressor som helst från Scanias motorserier utom från V8 motorn eller inte senare än ca 1985.
(det är det som är bra med Scania lika komponenter på många fordonstyper)

Vad är det som hänt med din kompressor? Många gånger räcker det att byta ventilerna i toppen. Skall du byta kompressor så byt även gummina till drivningen till servopumpen. dom sitter på drivpinnarna på pumpen och brukar gå åt H----te när man lossar pumpen.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
HBV67
inlägg 15 Nov 2005, 06:59
Inlägg #3

Oregistrerad

Vad som har hänt är att den slutade att pumpa upp tryck (0,5 se mitt första inlägg).Om man skall ta bort ventilerna måste man lyfta toppen då?Eller räcker det att skuva bort dom uppifrån?
HBV67 Arne
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 16 Nov 2005, 19:12
Inlägg #4

Gold Member

Hej Arne.
Jag tror inte det är något större fel på din kompressor. Den kan ju inte bli utsliten när den står stilla.

Det felet du har som jag tror är att det rostat av någon ledning så trycket går ut direkt efter kompressorn eller mellan våt tank och försörjningstankar. Startar man motorn och väntar att trycket skall komma så hör man inte för motorljudet att det läcker luft någonstans.

Skulle det vara något fel på kompressorn så skulle jag tro att det är någon av avlastningsventilerna som hängt sig eller tryckregulatorn som djävlas.

Men med bara 0,5 kg tryck så håller jag nog en liten slant på luftläckage.

Har du tillgång till tryckluft?
Isåfall koppla på tryck på första tanken (våt tanken) du kan gänga ur dränerings kranen och skruva dit en vanlig anslutning till luftmaskiner 1/2 tum. Då trycksätter du hela luftsystemet i bussen och då är det lättare att läcksöka när det är tyst i omgivningen. Det kanske fins en anslutning redan avsedd för depå luft.

Skulle du inte höra något läckage då så kan läckaget ändå vara mellan den tanken och kompressorn, det sitter nämligen en backventil där.

Det fins nya kompressorer men dom kostar 4.000:- plus moms.

Du får gärna höra av dig om du vill. smile.gif

HälsningarTommy HBV 1
+Quote Post
HBV67
inlägg 24 Nov 2005, 15:53
Inlägg #5

Oregistrerad

Jag har kört iluft ifrån tanken och det är bara bromsvisaren som stiger den andra står still,och sen hör jag inget pysande ifrån ledningarna.Var sitter tryckregolatorn.
Om jag tar bort toppen då kommer man åt avlopsventilerna eller kan man skruva ur dom ändå?
Arne HBV 67
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 24 Nov 2005, 19:49
Inlägg #6

Gold Member

Hej Arne.
Du skriver att bara bromsvisaren stiger och den andra in står stilla.
Båda visarna är för bromsarna. Du har ett tvåkrets system på bussen och den röda visaren är för ena kretsen och den vita för den andra. I all stund inte den ena rör sig så har du inget tryck i det systemet. Är du säker på att du har trycksatt våt tanken ? haee.gif
Tryckets väg är följande Från kompressorn går trycket till våt tanken via backventilen. Från våt tanken fortplantar sig trycket till trycktanken för fram och bak kretsbromsar emellan våt tanken och bromstanken sitter det också backventiler.
( backventilerna är till för att inte trycket ska gå bakvägen vid ett eventuellt läckage i någon bromskrets. Ledningarna till tryckmätarna sitter anslutna på vardera tank för bromsarna.
(OBS BROMSTANKEN ÄR EN TANK MED TVÅ AV VARANDRA OBEROENDE SEKTIONER) I våt tanken ( den första i systemet) sitter även försörjningstanken till luft utrustning. t.exl Luft torkare Dörrar Diftspärr etc. Denna tank trycksätts via en skyddsventil från våt tanken. Den öppnar först på ca 4.5 kg. Denna skyddsventil har till uppgift att säker ställa tryck till bromsarn ifall det skulle bli ett större luft läckage på t.exl dörrkretsen.
Tryckregulatorn (den som bestämmer när kompressorn skall avlasta) är ansluten till Våt tanken.

Alltså stiger trycket i våt tanken till avlastningstrycket 7-8 kg så avlastar kompressorn. (slutar pumpa) fastän det inte är något tryck på mätarna.

Öppna dräneringskranarna (eller gänga ur dom) på tankarna och kolla om det kommer något tryck där när du har kompressor trycket på. gör det inte det så är backventilen tät. (sitter fast)

Detta blev ett långt inlägg doh.gif men jag har försökt att beskriva tryckets väg så lättfattligt som möjligt. Jag kan skicka över ett tryckchema till dig om du vill. eller så kan jag fråga expertisen här på hemmaplan om jag kan få hjälp med att scanna in det och lägga det på hemsidan om du vill? Du får även ringa.

Tommy HBV 1
+Quote Post
Björn HBV33
inlägg 19 Apr 2006, 08:48
Inlägg #7

Oregistrerad

Hej

Det kan vara ännu enklare.
Mätarnålen kan ha fastnat, det gjorde den på min BF76. Den hade helt enkelt ärgat fast och stod på noll fast det var fullt tryck i systemet.
/Björn
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 21st August 2025 - 09:55
Designed from: InfinityStyles.com