![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Dennis o Helena |
![]()
Inlägg
#16
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Jodå. Det går utmärkt att använda karossen som jord. Se till att du har bra kontakt där du skall jorda bara.
Man sparar ju en hel del kabel på det viset. |
Dan HBV60 |
![]()
Inlägg
#17
|
Oregistrerad ![]() |
Takk for hjelpa!
![]() |
Peo HBV 2 |
![]()
Inlägg
#18
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Hej!
Jag har dubbla system i Busster,(onödigt enligt somliga)och dom har gemensam jord- och det har inte förelegat några som helst problem. Läste någonstans att någon inte rekomenderade detta men jag kan inte se att det har någon inverkan på systemen i sig. -------------------- Busster
|
*Mathias |
![]()
Inlägg
#19
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Det som kallas jord på 12 eller 24 volt system skall väl egentligen ses som nolla och plus som fas. Det bör därför inte finnas några som helst problem att använda samma nolla på 12 resp 24 voltssystemet. Om man däremot har en inverter eller landström inkopplat och man har (vilket man kanske bör?) ha skyddsjordat 230 systemet i karossen borde man vid en eventuell olycka där skyddsjorden tas i bruk kunna få en häftig överspänning på lågvoltssidan under en mkt kort tid. Då skulle eventuell känslig elektonik kunna få lite stryk, eller?
Jag har förstått att alla inte jordar sina invertrar, hur gör ni? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th June 2025 - 23:54 |
Designed from: ![]() |