![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Mats HBV 158 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 123 Registrerad: 7-September 07 Medlemsnummer: 432 ![]() |
Någon som har eftermonterat farthållare ? Efter allt bortskämmande från lättare o tyngre fordon som är lite nyare så saknar man ju en farthållare i bussen. Har sett att det finns några satser för eftermontering men det skulle va kul att veta om de funkar innan man ger sig på det.
MVH Mats ![]() ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Jag såg en modell för eftermontering på tradera för några veckor sen, det var nån 50 - 60-talsmodell som säkert funkade men kanske inte riktigt på samma sätt som vi är vana vid numera 50 år senare...
Det var en spak med en wire på som gick ner till gaspedalen och via nån typ av "flärp" tryckte pedalen i botten.... eller vad man nu ställde den på för läge. ![]() ![]() ![]() |
Torgny J HBV 66 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 735 Registrerad: 9-January 05 Från: Varberg Medlemsnummer: 17 ![]() |
Enligt uppgift har Waeco en för ca 1000 kr som ska funka i gamla bussdieslar.
Kolla med HBV nr 1 Tommy han vet säkert... -------------------- Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman Solveig och Torgny |
*Björn Karlsson |
![]() ![]()
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 24 Registrerad: 21-January 08 Från: Norrtälje Medlemsnummer: 540 ![]() |
Någon som har eftermonterat farthållare ? Efter allt bortskämmande från lättare o tyngre fordon som är lite nyare så saknar man ju en farthållare i bussen. Har sett att det finns några satser för eftermontering men det skulle va kul att veta om de funkar innan man ger sig på det. MVH Mats ![]() ![]() Har du inte handgas? =) Det går som attan på landsvägen, hehe! -------------------- Lycklig Scaniaägare, BF76 is the shit helt enkelt!
|
Mats HBV 158 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 123 Registrerad: 7-September 07 Medlemsnummer: 432 ![]() |
Kanske inte helt fel med handgasen, bara ett bekymmer hur man kopplar till bromspedalen så den släpper när man bromsar, blir en massa "hittepå". Den som Waeco har verkar ju vara ok, men är det bara jag som saknar farthållare ?
Mats |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Nejdå.....jag har ingen heller och jag kommer inte att skaffa nån heller......nog måste man väl orka gasa sin buss.....eller?
![]() //21 -------------------- Mercedesåkare
|
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Jag håller nog med Charsten, visst orkar man väl gasa själv
![]() Sen så är ju frågan om man behöver någon farthållare, är det någon risk att köra för fort ![]() Med dagens bränslepriser gör man ju allt för att det ska gå så lite som möjligt så den tunga gasfoten lämnas hemma ![]() //Sussie |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Jag tycker nog en farthållare är bra.
![]() ![]() Vi var till Skåne en sväng med bussen nu under helgen och när man kommer ner på slätterna när vägen bara är rak och slät så vore det nog inte så dumt med en farthållare i bussen också. ![]() Även om man försöker att hålla sin lagstadgade hastighet så vill nålen ändå gå över dom 95 som mätaren slutar på. ![]() Maggan har nu istället fixat till GPS en så att den skriker om man kör för fort. ![]() ![]() Det ska bli en farthållare i TROFAST. ![]() Tommy HBV 1 |
*Björn Karlsson |
![]()
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 24 Registrerad: 21-January 08 Från: Norrtälje Medlemsnummer: 540 ![]() |
Det borde ju inte vara svårt att iallafall få en akustisk fartvarnare att fungera, det tänds ju redan en lampa när man ligger över 90km/h (de flesta har väl en sån...) Ni som har Pb II kan ju dessutom skruva upp varningen till 110 om ni vill det =)
-------------------- Lycklig Scaniaägare, BF76 is the shit helt enkelt!
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
90 km/h
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Koppla ur farthållaren och trampa ner gasen...........
![]() -------------------- Mercedesåkare
|
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
|
Jan HBV 283 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 ![]() |
Jag kör på handgasen på mororvägen. Skulle jag behöva panikbromsa kan jag ju koppla ur. Jag hinner ju ändå inte växla. Jag brukar marscha i 110 ....... 90 km/h ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hur gick det? Någon som monterat farthållare ? ![]() |
*Jaska |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 ![]() |
Jag är också nyfiken...
![]() -------------------- Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag med nyfiken! Undrar om man inte skulle kunna få till det med en sån här: http://www.waeco.se/(S(qqg4iy455tqcfv0me2v...rine=&truck=
-------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 5th May 2025 - 01:13 |
Designed from: ![]() |