![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla bussägare.
Jag håller på och rostlagar min buss (scania CR145) lite grann i ena hörnet bak där kylaren sitter. Det slutade inte bättre än att jag lyckades skicka en plåtbit genom kylaren... F***n Nu är kylare och kylarfläkt bortplockade för byte och översyn då slog det mig att man kanske ska sätta dit elfläktar istället för orginafläkten. Jag har två argument. 1: Viskokopplingen på min orginalfläkt är trasig så fläkten går och skramlar förfullt hela tiden. Gillar inte ljudet och den borda dra en del motoreffekt fast den inte borde behöva snurra i landsvägsfart. 2: Jag gillar inte dom långa oskyddade remmarna som går till fläkten. Dom måste man vara lite för nära om man ska lufta eller justera något när motorn går. Man får 4st 12" elfläktar på biltema för under 1000:- Säkert inga jättebra fläktar men man kör ju inte så många mil om året så det fungerar nog. Finns det något annat skäl varför man inte ska ha elfläkt på en buss? Mvh Nicklas |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Det handlar ju "bara" om att få till nog stort luftflöde genom kylaren när det är som varmast och givet under hård belastning, men sen får det ju inte kyla för mycket när det är kallt.
Kan inte se att det skulle vara nån dålig idé, men du kommer att få experimentera en del, min erfaring är att det tar några turer innan det blir helt som man vill ha det. I ditt fall kanske det kan vara en idé att ha flera fläktar och medelst en strömbrytare för varje fläkt se hur motortempen håller sig med olika många fläktar/belastning/yttertemp. Jag tycker att du ska prova, men behåll originalgrejorna i en låda utifall att..... ![]() Du får gärna ta lite bilder o beskriva/rapportera hur det går Lycka till ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag har Volvo B58 med en THD100-motor.
Det är en pannkaksmotor som ligger horisontalt bakom framaxeln. I original drivs kylarfläkten från motorn med en lång kardanaxel mellan motorn och kylaren längst fram. Hela det mekaniska drivpaketet för fläkten är i min buss borttaget och ersatt av en kraftig termostatstyrd elmotor 24v. ![]() Det har fungerat bra för mig och det blir också mycket tystare. En snurrande kardanstång skapar en del ljud trots allt. En fördel till är att fläkten fortsätter att gå (vid behov) även när jag stängt av motorn om det varit en jobbig etapp för bussen . Jag har förutom den ordinarie mekaniska vattenpumpen också en extra elektrisk cirkulations-pump för kylarvattnet som jag kan köra en stund efter att motorn stängts av om temperaturen blivit hög vid stopp. Det är ju bra - MEN den extrapumpen har som huvuduppgift att ta till vara överskottsvärmen i motorn när man stannat under den kalla årstiden. Pumpen cirkulerar motorns kylarvatten till en värmeväxlare för elementen i bodelen. Det är förvånansvärt hur länge värmen i motorn räcker innan man måste starta andra värmekällor… Det här är skönt den kalla årstiden vid tillfällig stopp eller som gratisvärme inför natten. Så har jag det, alla blir lyckliga i sin egen tro! Vi ses Börje ![]() |
*Michael |
![]()
Inlägg
#4
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Jättetrevligt att se vad du gjort på din B58:a. Själv har jag renoverat ena kardanen på min B10:a men upptäckte efteråt att det ändå är obalans i stödlager eller den främre axeln. Så jag är väldigt sugen på elfläkt. Men hur har du löst generatorbiten? Min generator drivs ju av fläktaxeln.
|
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
Inlägg
#5
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Hej Börje
Det ser ut att vara en bastant motor till din fläkt, har du några data på den, effekt, varvtal fabrikat o.s.v. Jag har också funderingar på elfläkt nämligen. Mvh Johny |
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#6
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Kul att se att tråden har vaknat.
Det är ju några som har elfläkt trots allt. Jag tänkte sätta 4st elfläktar och köra dom 2 och 2 på två olika termostater på olika temperaturer. Att jag får prova lite förstår jag och jag tänkte inte slänga den fungerande orginaldelarna. Det som jag funderar mest på är hur mycket luft som går igenom kylaren med hjälp av bara fartvinden. Jag har ju en Scania med bakmonterad kylare och det är ju inte en naturlig väg för luften att snedda genom bakre hörnet på bussen. Jag håller på och rostlagar det hörnet på bussen och tänkte ändå öppna upp luftvägen lite. Jag får väl återkomma hur det fungerar när jag är klar. Bussen ska till Swedenrock i början av juni så då kommer provet. Mvh Nicklas |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Elfläkten kommer från Scania CR 111. Det satt 2 st. sådana på dom. Nu är dom svåra att få tag på. och satans så dyra. Jag har fixat många åt Volvo ägare när dom fans tillgängliga som ville bygga om från kardandrift till el fläkt och flytta generatorn till motorn. Jag har funderat lite på om man skulle kunna använda en boggylyftsmotor till sammas sak. Problemet är att det inte är någon utgående axel på dom. Men allt kan ju lösas? |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Hej Börje Det ser ut att vara en bastant motor till din fläkt, har du några data på den, effekt, varvtal fabrikat o.s.v. Jag har också funderingar på elfläkt nämligen. Mvh Johny Johny, Jag har en bild på märkskylten: ![]() Det står: CAV DES. Nr 1521310 Type TM 4524-31 24v Det går kanske att söka på nätet på något sätt? Annars är det som Tommy säger... Vi ses Börje ![]() |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
Inlägg
#9
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Varför är alltid bra grejor dyra och svåra att få tag på ??
|
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#10
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jättetrevligt att se vad du gjort på din B58:a. Själv har jag renoverat ena kardanen på min B10:a men upptäckte efteråt att det ändå är obalans i stödlager eller den främre axeln. Så jag är väldigt sugen på elfläkt. Men hur har du löst generatorbiten? Min generator drivs ju av fläktaxeln. Jag har en 12v generator med tillhörande batterier för bodelen och en 24v generator med tillhörande batterier för bussdelen monterade parallellt på detta vis. ![]() ![]() ![]() Jag är helnöjd med detta arrangemang. Vi ses Börje ![]() |
Jan HBV 283 |
![]()
Inlägg
#11
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 ![]() |
Hej. Elfläkten kommer från Scania CR 111. Det satt 2 st. sådana på dom. ![]() Hej. Elfläkten kommer från Scania CR 111. Det satt 2 st. sådana på dom. ![]() |
*Kaj |
![]()
Inlägg
#12
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 ![]() |
Det var smart med 24 o 12 volt plasering ,hur mycket kräm ger 24 voltaren.
Min generator ger 1,7 eller 2,2 eller max 3,2 kw beroende vilken generator man har. Tänkte bara ha 24 v men 12 v till tv mm är inte helt fel då man kan ha ett mindre batteri på ca 80-100 amp vilket är lätt att placera någonstans där utrymmet är mindre. |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#13
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Jan.
Vad jag kommer ihåg så var det CR111 med CAV el fläkt och CR112 hade hydraul motor till fläkten. Tommy HBV 1 |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Ang, luftgenomströmning,
eftersom jag åker luftkyld diesel i Magirusen så har jag dryftat en del om detta med genomströmning med gamla Magirusmekar. Magirus bakmotorbussar kan råka ut för överhettning och, precis som på gamla snöskotrar, är det största bekymret att FÅ UT den varma luften ur motorrummet. Kanske nåt att tänka på? -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#15
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Det går framåt i garaget. rostiga balkar bytta. Nytt luftintag byggt. Ny motorlucka bak med större luftutsläpp monterat. Och framför allt. Ny kylare monterad. Nu till frågan som jag kanske borde börjat med?
Går det att renovera en viskokoppling till fläkten? Det är den som är trasig, skramlar och tror ej att den drar ordentligt. Går det att ta isär den och renovera något, byta lager och återuppleva? Mvh Nicklas |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th April 2025 - 21:23 |
Designed from: ![]() |