![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Roger HBV341 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Hej Bussvänner
Jag har en B58-60 med wiima kaross årmodell 1971. Min fråga är lite skämmig ![]() ![]() Min tanke var att den borde sitta i anslutning till parkeringbromshandtaget men jag kan inte hitta något ventilreglage i anslutning till parkeringbromshandtaget ![]() Däremot har jag ett reglage/spak som sitter längs rattstången. Den verkar påverka ett stag som går ner i golvet framför bromspedalen ![]() Kan det ha något med blockeringsventilen att göra?? Verkstadshandboken visar upplägget för en senare modell ![]() God Fortsättning på det nya bussåret. //Roger |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Roger.
Det är inte nödvändigt att du har en blockeringsventil på din buss. Det var inte lag på det i början utan tillkom senare. När det gäller reglaget vid ratten så verkar det som om det skulle vare ett reglage till släpvagnsbroms. (det var ett krav tidigare om fordonen hade släpvagns drag) PÅ våran buss Värmlands bussveteraner så finns ingen blockeringsventil det är en B58 1966. Har du haft trycket under 6 kg och inte bromsen slagit till så har du ingen blockeringsventil (spärrventil) Tommy HBV 1 |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Om du har en blockeringsventil så kan den se ut som på bilden och borde vara väl synlig.
Det kan säkert vara som Tommy skriver, att du inte har någon… ![]() Om det inte är reglage till släpvagnsbroms så kan det kanske vara reglering av kylarjalusin. Jag har inte själv kvar kylarjalusin – bara pinnen/staget som går ner i golvet vid bromspedalen… Bilden på reglaget tog jag från instruktionsboken. ![]() Det är bara någon enstaka gång som jag har kört i sån kyla så att har jag saknat funktionen. Den förra ägaren var antagligen tvungen att ta bort jalusin för att få plats med ett större kylarpaket för körning på varmare breddgrader. Vi ses Börje ![]() |
Roger HBV341 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Hmm låter farligt om det inte finns någon
![]() ![]() För det är väl så då att Om bussen är tom på luft och parkeringsreglaget står i körläge så börjar bussen rulla när trycket överstiger 5 bar? Om jag startar bussen utan att notera reglagets läge och kliver ur bussen kan ju vad som helst hända ![]() ![]() Måtte jag inte glömma att kolla det... |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej igen.
Det var just av den anledningen spärrventilen kom till. Tommy HBV 1 |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Det går väl att sätta dit en mikrobrytare kopplad till ett relä som drar ett vanligt signalhorn som sätts i förarhytten och som ylar om spaken är i fel läge....
![]() Vore väl F---N till selektiv hörsel (åkomma vanlig hos (ffa äldre) karlar har jag hört från "det motsatta stönet") om du skulle bomma då.... ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Det är väldigt enkelt att montera en spärrventil. Bara knipsa ledningen och montera ventilen på den. Nackdelen är ju att man måste vänta tills ett vist tryck kommer upp ca 6kg innan man kan aktivera ventilen. Utan spärrventil så känner man på kopplingen när bussen är fri och kan då flyttas lite tidigare. Och det kan vara bra om man står lite olämpligt till ibland, bland sådana som inte gillar lukten av en gammal diesel och inte har förståelse för att man behöver lufttryck för att kunna köra.
Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 02:12 |
Designed from: ![]() |