Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
| *Marcus F |
11 Jun 2013, 21:25
|
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 21 Registrerad: 4-February 09 Medlemsnummer: 934 |
Har drabbats av ett rejält läkage men hör inte vart det läker.
Hördes att det pös lite vid lufttorken, dock inte det som är orsaken men bytte den ändå. Det är bara den främre tvärställda tanken som blir tom och det går på ett par minuter när man stängt av. Som jag kan se går inte denna tank via 4 kretsventilen? utan matas direkt från huvudtanken via en regulator. En sak som jag vet drivs av denna är dörrarna men vad mer går på denna tank? Har någon ett schema över hur luften är kopplad skulle jag vara för evigt tacksam. Och än hellre om någon har en idé vart luften tar vägen, det hörs i tanken hur det flödar ut luft men det pyser ju ingenstans? Börjar bli desperat då jag ska iväg till KArlskoga på torsdag. |
| Tommy HBV 1 |
11 Jun 2013, 21:42
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Ta kontakt med Janne HBV 22 han har fulständig verkstadshandbok på dvd Ring i morronbitti så kanske det löser sig. Tommy HBV 1 |
| *Marcus F |
11 Jun 2013, 22:15
|
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 21 Registrerad: 4-February 09 Medlemsnummer: 934 |
Har du något nummer till honom?
|
| *Michael |
11 Jun 2013, 22:29
|
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Såpvatten i blomspruta. Spraya ner alla misstänkta ställen tills du ser bubblor. Jag hade börjat med bälgarna till fjädringen. Och är det en B10:a så hade jag råkollat så det inte är rostskada i ramen vid framfjädringens övre fästen. Min 84:a har rullat i norrbotten och är fin i ramen. Men som den står nu så är jag imponerad över att den inte gått av då mer än halva ramen är borta precis vid övre bälgplattorna fram. Alltså, ramen är kanon på min buss, men just vid övre bälgplattorna så är det en perfekt hylla för hjulsprutet. Och det kan vara totalslut här fast resten är som nytt.
Glöm inte luftanslutningarna som går in i bälgarna. Finns bara en anslutning, och den är ovanifrån. Själva anslutningarna kan läcka. Men som sagt. Såpvatten, eller kanske Yes och vatten i mild lösning. Spraya överallt tills du hittar läckan. Det kommer funka. |
| *Marcus F |
12 Jun 2013, 11:24
|
|
Har lokaliserat felet till vänster bak. Bägge bälgarna där tömms snabbt på luft dock verkar dom inte tonläge när dom är uppblåsta. Trångt är det på ovansidan med men frågan är om dom är ihopkopplade efter backventilen och det är där det läker. Fortsättning följer.
|
| *Michael |
12 Jun 2013, 14:52
|
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Jäpp. De är hopkopplade. Varje sida bak har var för sig två bälgar kopplade till en höjdregulator (som jag kallar det eftersom jag jobbat mycket med Citroëns gashydrauliska system)
Det är separerat vänster & höger så att man faktiskt får aktiv krängningshämning. Så det är också rimligt att din buss kan stå och ha tryck på höger bak medan vänster bak säckar ihop. Så din vänstersidas två bälgar kopplas ihop till en höjdregulator som sitter någonstans på ramen på vänster sida och är mekaniskt ansluten till (minns inte riktigt) någon av delarna som rör sig med hjulen. (axel,bärarm eller krängningshämmare t.ex) Vet att det är jäkligt jobbigt att komma åt med hjulen på, och var väldigt försiktig med att krypa under om det ens är möjligt. Jag hade inte velat vara under min buss när ena frambälgen rasade in i ramen. Min huvudmisstänkte precis som framtill är röranslutningen som precis som fram går in ovanifrån. Annars misstänker jag bälgens tätande anslutning mot övre tallriken. Såpvattnet är kompis även här. I ditt fall hade jag satsat på att först testa med speglar och allmän akrobatik, och om inte det hjälper så palla upp under axeln på vänster sida. T.ex under axeln mot den långa längsgående stora "balk" som agerar länkarm mellan bälgarna och bakaxeln. Alltså den som sitter där en bladfjäder normalt suttit. Upp lite grann och av med hjulen. Eftersom du lyfter i axeln så kommer den vilja resa fjädringen som om den stod på hjulen. Håll bara koll på domkraften så inget tråkigt händer. Ett väldigt bra hjälpmedel här vore en rejäl garagekompressor så du får ordentligt med kapacitet och slipper ha motorn igång. Själv har jag en rejäl trefasare som är duktigare än bussens motorkompressor. Den lilla hobbykompressorn från Biltema a´1500kr orkade inte tillföra något alls vad gäller felsökning när jag renoverade min bakfjädring.. |
| *Marcus F |
12 Jun 2013, 16:05
|
|
Det var sönderrostat i toppplattan så en ny skars till och lades runt konan, dock läker det fortfarande och det låter som att det läker ut inne i tornet som går genom balken.
Finns dessa torn att köpa lösa?? Det fina med min buss är att jag har monterat hydralben så jag kör upp dom max bak så är det bara plocka ur bälgen Känns som jag får köra en helg till med läkage, då jag måste åka imorgon, inga problem när man kör men det tar ju lite tid att få upp trycket i bussen. |
| *Michael |
12 Jun 2013, 19:23
|
|
Det där med hydraulben låter väldigt intressant. Har du byggt själv eller köpt något färdigt/halvfärdigt?
Vad gäller ditt läckage så kan man förklara så här, tror jag. (baserat på min 84:a) Den stora plattan som rostat gissar jag på, är själva plattan som är en del av chassit. Det är den som sjunkit in i rambenet fram på min buss. Grovt gissat, stor som en LP-skiva. Den tätar inte någonting emot. Men jag har en teori om att det blir tokigt om det inte är tillräckligt rakt här. Sen har du en platta på kanske någon decimeter med en svulstig kant som bälgen tätar mot. Genomslagsgummit är monterat på denna mindre platta. Och det är viktigt att bälgen är frisk och "svulsten" inte är rostangripen. Detta ställe motsvarar platsen på ett hjul, där däck och fälg möts. Sen är det som så att luftens väg in och ut ur bälgen sker genom ett hål i mitten av genomslagsgummit. I detta hål sitter vad som skulle kunna kallas för en specialgjord skruv som är ihålig. Den sticks genom gummit och sticks sen i genom den lilla plattan med svulsten och även genom ramen. Där håller den fast platta och genomslagsgummi. Och den överblivna gängans längd är där luftnippeln skruvas på. För "skruven" var som sagt ihålig. På min buss var bakre bälgar med alla tillbehör i princip helt slut. Det var bara genomslagsgummit som gick att spara. Men en av sakerna som alltså läckte på flera bälgar var alltså anslutningen där luftslangen ansluter till denna ihåliga skruv som håller genomslagsgummit m.m. När jag försökte lossa muttern som håller plattan så gick skruven rätt av. Och denna anslutning går att se genom titthål i ramen direkt ovanför genomslagsgummit. Troligen sitter det kåpor eller innerskärmar i vägen. En bild hade sagt mer än tusen ord här. Men jag hoppas att det gick att förstå hyfsat. Plattan och genomgående specialskruven med mutter och bricka köper du på Volvo. Bered dig på att det kostar runt tusenlappen för platta och "skruv". Bälg och rullkropp (den nedre delen som bälgen rullar på) köper du med fördel på LVD. Tänkte på en sak. Kolla luftanslutningen extra noga. Kan ju vara så att det bara är slangen som ballat ur och lossnat från nippeln. |
| *Marcus F |
12 Jun 2013, 21:08
|
|
Ungefär som du beskriver är det.
Luckan finns ovanför men ivägen är en säng Skulle tro att det blivit ett litet hål nånsatns i bulten som går genom ramen för bälgen fylls men det hörs hur det flödar ut luft nånstans men det går inte känna att det blåser, därav min teori om att det läker inne i rambalken. Dock inget problem när jag ligger över 800 varv då håller trycket tillräckligt i systemet så det är lugnt att köra. Lite jobbigt när man måste stå och varva på en camping bara Blir till att beställa från volvo och ta ta i det snarast. Får hålla över helgen då jag ska iväg på jobb i karlskoga. Hydralbenen har jag byggt och monterat själv. Tillverkade fästen som är svetsade direkt i Rambalkarna både fram och bak. Sitter sen Långa vedklyvskolvar i med hydrallås monterade i dessa. Har en centralt monterad hydralpump som förser alla fyra ben (sitter elektriska fördelningsblock fram respektive bak för styrning av varje ben). Rätt skönt att kunna parkera även där det lutar och lägga vattpasset på bänken inne i bussen sen köra benen tills man står helt rakt. Mycket trevligare när vatnnet i duchen rinner till golvbrynn istället för hörnet bakom toalettstolen |
![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 27th October 2025 - 11:14 |
| Designed from: |