Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
| Bertil HBV30 |
28 Jul 2013, 18:14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Vi har behov av automatisk växellÃ¥da till vÃ¥r Mercedes Benz LP 1013 Ã¥rsmodell 1980 med 130 Hk sexcylindrig sugmotor och alternativen som passar till den är fÃ¥, eller inga alls sÃ¥ vi mÃ¥ste kolla vilka motoralternativ som finns. Stor risk att vi inte kan fortsätta Ã¥ka "äkta MB" men det fÃ¥r vi ta om det blir sÃ¥. VÃ¥r husbil väger 7,1 ton i tjänstevikt och vi kommer ibland vara mÃ¥nga som reser sÃ¥ vi väger nÃ¥gra ton till med vatten och packning. Totalvikten fÃ¥r vara drygt 10 ton vilket vi kommer fÃ¥ utnyttja efter att ha registrerat den som PB II. Även släp pÃ¥ upp till 1500 kg kommer vi att dra efter den. Räknar med turbomotor och helst en växellÃ¥da med utväxling som ger lägre motorvarvtal än i dag (möjligen en â€split†frÃ¥n manuell lÃ¥da) för lägre bränsleförbrukning. När jag funderar sÃ¥ tänker jag att distributionsbilar och skolbussar hade ju manuell växellÃ¥da, tror att de flesta lite äldre fordonen hade det. SÃ¥ vi kanske blir tvungna titta pÃ¥ nyare och dyrare alternativ, under 90-talet började väl mer tunga fordon (bl.a. MB) med automat komma. Bussar med automat har väl oftast motorer och växellÃ¥dor som är alldeles för stora samt tunga för att sätta i vÃ¥r husbil, eller? Visst är MB första önskemÃ¥let men sen kommer Scania, allt är en prisfrÃ¥ga. Kan väl tänka mig annat märke pÃ¥ drivlinan bara det är ett paket som hör ihop, effekten räcker till och lÃ¥dan hÃ¥ller för tÃ¥gvikt upp till 12 ton. Det första jag tänker pÃ¥ när det gäller äldre lastbil med automatlÃ¥da är sopbil, det fanns väl bl.a. Scania 80 (DS 8) och Volvo F4/F6. Men jag tror att Scania- och Volvosexan respektive automatlÃ¥dorna är för tunga för vÃ¥r bil sÃ¥ vi fÃ¥r hoppas det finns nÃ¥got för 10-12 ton lastbil. #1 Vilka lämpliga kombinationer av motor och automatisk växellÃ¥da finns för vÃ¥r husbil? #2 Motorbyte tänkte jag göra genom sidorutan. Men funkar det? Bör man gÃ¥ in framifrÃ¥n för att göra motorbyte? Blir det svÃ¥rt att fÃ¥ ihop motor och lÃ¥da om man ska skjuta ihop allt i sidled? Verkar det vara en bra idé för att slippa ta ur framrutan och eventuellt skära sönder och svetsa ihop fronten igen? Ska jag skära ner och svetsa ihop gör jag det i varje fall hellre i högersidan eller sätter i en förardörr pÃ¥ vänster. Egen dörr vill jag ju ha i vilket fall! Fundera och skriv tips för att lösa detta pÃ¥ bästa sätt. mvh Berra |
| RICKARD/ULLRICK HBV74 |
28 Jul 2013, 21:30
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Är det inte enklast att skruva ner framaxeln och ta ur motor/låda neråt-framåt?
|
| Bertil HBV30 |
30 Jul 2013, 13:37
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Det verkar som det inte finns mycket kunskap om detta vilket förvånar mig. Själv har jag inte en aning om hur motorn sitter monterad och om det räcker med att ta ner framaxelbalken. Kanske måste man skära bort motorfästen från ramen, eller nåt. Hoppas kunskapen kommer in och svarar. mvh Berra |
![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 25th October 2025 - 23:27 |
| Designed from: |