Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
| Christian o Carina HBV 279 |
30 May 2013, 08:01
Inlägg
#1
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 23 Registrerad: 13-February 13 Från: Dammvägen, Väröbacka Medlemsnummer: 2525 |
Nu står jag inför valet av Kyl/Frys... Jag har tidigare haft vanliga husbilar och då går kylen på alla energikällor.
Det skulle man kunna köpa nu oxå men dom e ju svindyra. Är det ok att sätta in en vanlig kombinerad Kyl/Frys? Funkar det bra? Jag har 440Ah bobatterier... -------------------- //Rovik Det löser sig |
| Chris HBV 132 |
30 May 2013, 19:34
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Det är ju ganska lätt att räkna.
om kyl/frysen drar tx 1kw/dygn och du använder 12v så drar den ca 84Amp per dygn... verkningsgraden på omformaren får du också räknar in... den ligger troligtvis omkring 80%. Dina 440Amp batterier skulle man max urladda till hälften utan att de skadas...dvs du har ca 220amp till förfogande. Nu kan du räkna själv hur länge du kan kyla med batterierna. har du 24v bodelsström istället för 12v så delar du bara med 24. hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
| Lars och Elisabet HBV 251 |
30 May 2013, 21:06
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Jag kan inte säga hur du ska göra men jag kan tala om hur vi har gjort.
Tidigare hade vi ett absorbationsskåp, dvs ett som går på gasol, 12V o 220V. Jag var inte direkt inmponera av efekten, speciellt inte när det var varmt. Eftersom vi har 440Ah batteribank, och därmed inte direkt dåligt med ström Detta visade sig vara en fullträff!!! Står vi på "landström" så laddas batterierna alltid av en 25Amp Ctek-laddare och därigenopm drivs kylen. Under färd har vi 75amp generator som bara laddar till bodelsbatterierna och så fort jag kan kommer jag att montera en 250w solcell på taket till bilen. Därmed har jag kommit runt omformare etc. Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
| Ralf HBV 263 |
31 May 2013, 01:33
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Gör som Lasse och Elisabet, kör med kompressor skåp på 12/24. Jag köpte bara kompressorn och satt i ett 127 liters 220v kylskåp. Kostar ca 4000:- för kompressorn. Drar ungefär 0,3 amper vid 24v. Har 250w solcell på taket och har aldrig varit nå problem med min lilla batteribank på140. Fulla batterier även vid mulna veckor.
Det fina med att köpa kompressorn för sig är att du kan dra kylrören och kompressor en bit bort ifrån bodelen. Men det kanske man även kan på fabriks gjorda kylskåp med? |
| Ralf HBV 263 |
31 May 2013, 01:33
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Gör som Lasse och Elisabet, kör med kompressor skåp på 12/24. Jag köpte bara kompressorn och satt i ett 127 liters 220v kylskåp. Kostar ca 4000:- för kompressorn. Drar ungefär 0,3 amper vid 24v. Har 250w solcell på taket och har aldrig varit nå problem med min lilla batteribank på140. Fulla batterier även vid mulna veckor.
Det fina med att köpa kompressorn för sig är att du kan dra kylrören och kompressor en bit bort ifrån bodelen. Men det kanske man även kan på fabriks gjorda kylskåp med? |
| Ralf HBV 263 |
31 May 2013, 01:33
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
250watts solcell laddar i praktiken 200w fick jag höra av försäljaren. Är tydligen så på alla solceller att en viss procent faller bort.
|
| Christian o Carina HBV 279 |
31 May 2013, 09:58
Inlägg
#7
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 23 Registrerad: 13-February 13 Från: Dammvägen, Väröbacka Medlemsnummer: 2525 |
Jag har en sådan här inverter http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=4682
Efter vad man kan läsa mellan raderna här så verkar det inte spela så stor roll vad man stoppar in. Om man inte tänkt att stanna mer än ett par dagar utan "landström". Tror det får bli ett 230v skåp till att börja med, dom andra e så mkt mindre och dyrare... -------------------- //Rovik Det löser sig |
| Ralf HBV 263 |
31 May 2013, 11:21
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Enligt mina beräkningar så kommer du att halvera din batteri bank på ca 3-4 dygn om man räknar på ett kylskåp av modernare som drar ca 50W= 2 amp i timmen. Sen har du en verknings grad på 85-90% på invertern + standby på 0,7. Då blir det ca 3 amp i timmen. Men köper du ett gammalt kylskåp så kan det bli upp emot 6 amp. Ett nytt skåp med bra A+ i el kostar lite mer, ca 2500 för 150 liter. Då är man nästa uppe i en kompressor av 12/24. Sen är det ju bara att försöka hitta en skåp att montera kompressorn i. Men max ett 125 liters skåp.
Fin inverter förresten /Ralf |
| Christian o Carina HBV 279 |
31 May 2013, 13:01
Inlägg
#9
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 23 Registrerad: 13-February 13 Från: Dammvägen, Väröbacka Medlemsnummer: 2525 |
Enligt mina beräkningar så kommer du att halvera din batteri bank på ca 3-4 dygn om man räknar på ett kylskåp av modernare som drar ca 50W= 2 amp i timmen. Sen har du en verknings grad på 85-90% på invertern + standby på 0,7. Då blir det ca 3 amp i timmen. Men köper du ett gammalt kylskåp så kan det bli upp emot 6 amp. Ett nytt skåp med bra A+ i el kostar lite mer, ca 2500 för 150 liter. Då är man nästa uppe i en kompressor av 12/24. Sen är det ju bara att försöka hitta en skåp att montera kompressorn i. Men max ett 125 liters skåp. Fin inverter förresten /Ralf Ja, jag hoppas den är bra...har inte testat den ännu. Jag köper ett nytt skåp med A+ sedan så tror jag inte att vi blir stillastående mer än ett par dagar på samma ställe... Annars får jag väl ladda lite. Blir nog ett par solceller till nästa år. Inga planer på Öland till Midsommar? Vi tänkte åka dit -------------------- //Rovik Det löser sig |
| Ralf HBV 263 |
31 May 2013, 13:15
Inlägg
#10
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Ja om du har kraftiga solcells panel/paneler så kommer det att snurra runt i banken, då kommer det att funka. Ne tyvärr inget Öland, men hade varit kul. Det blir Orsa för vår del. Men jag vet ju nu vart stoppet blir om vi kommer ner mot södra delar
Om du vill så kan jag höra av mig där jag köpte min 250 Wattare här i Gävle. Dom tog 2000 för den. |
| Lars och Elisabet HBV 251 |
31 May 2013, 21:02
Inlägg
#11
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Vi har fått fantastisk hjälp av Tommy HBV1 som sysslar med kyla i bilar etc. Kan vara värt att ta ett snack med han?
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
| Börje HBV216 |
1 Jun 2013, 18:14
Inlägg
#12
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Tidigare hade vi ett absorbationsskÃ¥p, dvs ett som gÃ¥r pÃ¥ gasol, 12V o 220V. Jag var inte direkt inmponera av efekten, speciellt inte när det var varmt. Eftersom vi har 440Ah batteribank, och därmed inte direkt dÃ¥ligt med ström Detta visade sig vara en fullträff!!! StÃ¥r vi pÃ¥ "landström" sÃ¥ laddas batterierna alltid av en 25Amp Ctek-laddare och därigenopm drivs kylen. Under färd har vi 75amp generator som bara laddar till bodelsbatterierna och sÃ¥ fort jag kan kommer jag att montera en 250w solcell pÃ¥ taket till bilen. Därmed har jag kommit runt omformare etc. Lycka till Lars beskrivning skulle kunna vara min egen frÃ¥n början till slut. En liten skillnad är att jag redan har mina solceller pÃ¥ taket… KylskÃ¥psleverantören är ocksÃ¥ densamma (HBV1) och märket är Waeco/Dometic. Jag har all förbrukning i bodelen pÃ¥ 12v, 2st batteribankar 300+184Ah skilda Ã¥t med en frÃ¥nskiljare av samma typ som man brukar ha i bÃ¥tar. Det är väl det där med hängslen och livrem som gör att jag har sÃ¥ – det finns ju en reserv kvar då… Bussens 24v ligger för sig med huvudströmbrytare som jag vrider av när jag stannar. Bra för nattsömnen…. Jag har mätt upp förbrukning av vÃ¥rt kylskÃ¥p. Det drar 68-69W och eftersom jag kör pÃ¥ 12v sÃ¥ blir det 5,6A. En normal svensk sommardag gÃ¥r kompressorn i kylskÃ¥pet 10-11 timmar per dygn. Det blir 55-60Ah per dygn. Är det varmare än normalt sÃ¥ ökar drifttiden snabbt. Det gäller att ha bra luftväxling kring kompressorn sÃ¥ den kan jobba sÃ¥ lätt som möjligt. Jag har ocksÃ¥ en separat frysbox frÃ¥n Waeco/Dometic. Den fyller vi med färdiglagad mat när vi skall iväg i längre perioder. Det är praktiskt när man har längre kördagar och enkelt kan ta fram nÃ¥got som vi värmer i micron. Frysen drar dessvärre mycket ström och vi använder den bara vid speciella resor eller om vi vet att vi kommer att ha landsröm dÃ¥ och dÃ¥ eller ha mÃ¥nga körtimmar med generatorladdning. Som reserv har vi ett elverk, ett vattenkylt tvÃ¥cylindrigt Honda elverk (3600W) som ligger hyfsat ljudisolerat i â€källaren†med fjärrkontroll. Vi har en 12v generator och en 24v generator, sÃ¥ â€busskretsen†är helt skild frÃ¥n bodelens 12v. SÃ¥ har vi det – det finns ju hur mÃ¥nga lösningar som helst pÃ¥ detta problem och alla är lyckliga med â€sin†smarta lösning. Ha det bra, vi ses Börje |
| Ralf HBV 263 |
2 Jun 2013, 14:55
Inlägg
#13
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Vad har du för kylskåp Börje? Mitt drar uppmätt 2,6 på 12v och går ca 1/3 -1/4 vid 20 grader. Sedan som du säger så är det mer beroende på värmen i bussen och hur mycket man har i kylskåpet. Men som sagts så är det bra att ha kompressorn utanför, det har jag under vid pack luckorna.
|
| Börje HBV216 |
2 Jun 2013, 20:59
Inlägg
#14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Vad har du för kylskåp Börje? Mitt drar uppmätt 2,6 på 12v och går ca 1/3 -1/4 vid 20 grader. Sedan som du säger så är det mer beroende på värmen i bussen och hur mycket man har i kylskåpet. Men som sagts så är det bra att ha kompressorn utanför, det har jag under vid pack luckorna. Kylskåpet är ett Waeco CR-140 Drivspänning : 12/24V eller 100 till 240v Effekt: 65w Procentuell drifttid: 27% vid 20 grader 45% vid 32 grader Detta om man har plus 5 grader i kylen. Ovanstående enligt generalagenten. Mina siffror är mer från verkligheten.: Effekt: 68-69W Procentuell drifttid enligt mig: 10-11 timmar per dygn = 45% / en normal sommardag. Det är svårt att göra vetenskap av det här problemet.... En del dagar springer man ofta och krafsar efter iskuber och andra dagar öppnar man inte dörren till kylen alls... Ha det bra, vi ses Börje |
| Ralf HBV 263 |
2 Jun 2013, 23:25
Inlägg
#15
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
A ha då förstår jag Börje. Jag trodde du hade ett liknande som mitt, kom på att den heter Isotherm. Men jag ser att du har ett riktigt frysfack i ditt, mitt fack är inte mycket att skryta över. Men jag har fortfarande kvar kompressorn som är till 220v som satt i från början, så om jag har 220 så kan jag använda den och frysen som är i övre delen.
Ja som du säger så är det huvudsaken att man är lycklig Ha de /Ralf |
![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 27th October 2025 - 18:07 |
| Designed from: |