Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
| Bertil HBV30 |
20 Apr 2013, 20:26
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Det jag inte kan pysslar jag helst inte med men lufta radpump på en diesel är inga bekymmer om jag bara hittar en handpump. Om det finns luftventil på bränslefiltret eller ej gör det samma, det är inget bekymmer. Däremot kan väl kopparrör tejpat med el-tejp vara ett bekymmer, det kan tyda på att den har dragit tjyvluft vid ingången till pumpen. Men först tänker jag i varje fall försöka starta motorn så jag undrar om någon vet om det finns handpump, och var den sitter. Och risken är att jag behöver byta lite delar och frågan är om jag kan ersätta alla kopparrör från dieseltanken med oljebeständig gummislang till ingående rör till radpumpen. mvh Berra |
| Lars och Elisabet HBV 251 |
21 Apr 2013, 10:00
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Handpumpen brukar väl sitta i närheten av insprutningspumpen?
Om rören ser ut att vara hela finns ingen anledning att byta ut dom, dock kan det vara god idé att byta ut kopparbrickorna om anslutningarna är av s.k. banjotyp. Där kan det komma in tjuvluft. Ett annat ställe är metallomspunna bränsle/läckolje-slangar. Dom ser fräscha ut men gummit inuti kan vara fullt av torrsprickor. Man kan knipsa bort presshylsan och ersätta slangen med ny slang och klammer. Jag har jagat tjuvluft under en längre tid, får alltid lufta efter att Magirus har stått still en längre tid. Ska nu göra sista åtgärden, byta läckoljeledningarna. Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
| JohnyoAnnSofie HBV120 |
21 Apr 2013, 10:03
|
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
Hej Bertil
Köp halvhård plastslang typ tryckluftslang istället för gummislang både billigare och åldras inte som gummi sån slang finns i alla dimensioner Vad gäller handpump så kan jag inte hjälpa till tyvärr. Lyck till Johny |
| Richard HBV 255 |
1 May 2013, 21:48
|
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 8 Registrerad: 25-April 13 Medlemsnummer: 3156 |
Hej
På min MB Lpo 913 6 cyl 130hk. 1977. sitter handpumpen på höger sida nere vid insp pumpen. Jag brukar också lossa lite på en skruv som håller ledningen efter filtret så kommer dieseln fram lättare. Hoppas det går bra. Mvh Richard hbv255 |
| Bertil HBV30 |
2 May 2013, 13:44
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Problemet är löst men det skadar inte att tacka för tipset, Richard. Det är skönt att hjälpen finns i ett forum bara en dator bort från parkeringen. Vet inte vad jag ska skylla på för jag hittade pumpen när det var ljust ... Ganska självklart att ljuset gjorde viss nytta för att lösa problemet. Men jag var lite kaxig och tänkte att "den pumpen är lätt att hitta, bara att följa ledningarna runt radpumpen. Men tji fick jag. Visst har du ett karossbygge som liknar vår husbil som syns i avataren? Vilket innebär att växellådan sitter en bit bakom förarplats och det är ett länksystem mellan spaken och lådan. Det problem jag har är att växelspaken slår för mycket framåt vänster samt höger alltså svårt att lägga i backen och fyran. Vet du hur man justerar detta länksystem för kortare slag? mvh Berra |
![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 29th October 2025 - 17:04 |
| Designed from: |