Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Bakfjädring färdig. DÃ¥ brakar bussen ihop fram. Tjohoo!, (OBS! Viktig info till alla med luftfjädrad Volvo)
*Michael
inlägg 22 Feb 2013, 12:23
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249

Efter mycket om och men så är nu min B10:a tät och snäll i bakfjädringen. Dessutom har jag gjort en del andra jobb så som att ex.vis byta drivaxeln till generator och fläkt. Alltså var det rätt spännande att lyfta ner bussen från pallbockarna och provstarta för första gången på väldigt länge. Men jag började med att pumpa upp tryck med garagekompressorn för att slippa stå i garaget och osa avgaser.

Den startade makalöst lätt. Kanske två-tre varv med startmotorn. Mycket glädjande. Var lite oroad över pysandet från framfjädringen och att den inte riktigt ville resa sig fram, men jag var inte så oroad eftersom framfjädringen funkat fint när vi körde hem bussen. Men den oron fick snart nytt bränsle.

Backade ut bussen och nosade runt överallt och konstaterade att allt funkat bra förutom att det försvann alldeles för mycket luft och att det var framifrån. Körde in bussen och slog av motorn. Gick runt till vänster framhjul och såg hur fjädringen sakta tappade den lilla höjd den lyckats pumpa upp. När den nådde botten och la sig på genomslagsgummit så sa det *schhtuumppf!* och bussen föll hastigt ner någon halvdecimeter. "Det här lät dyrt" var min första tanke.

Vad som hänt var att övre tallriken som bälgen vilar mot böjt sig och sjunkit in i rambalken som var svårt rostskadad just här.

Alltså. OBS! till alla Volvoägare, och kanske övriga också (?) Denna tallrik som är svetsad mot rambalken är en riktigt effektiv rostfälla då det är en perfekt hylla för smuts att samlas på. Så kolla detta på era bussar.

Efter att först ha tappat sugen lite så insåg jag att det var fräschare än jag trott. Den andra halvan innanför rambalken ser klart bättre ut, så nu har jag väl lugnat mig lite från den första paniken över att bussen kanske skulle säcka ihop. Och gudskelov så har jag tillgång till en duktig lastbilsmekaniker som har svetsat ramar förut.

Så för min del så återstår nu att göra samma jobb fram som precis var klart bak. Men en sak är säker. Snacka om tur i oturen. Nu räckte det med ingen påfrestning alls för att det skulle säcka ihop. Man skall nog inte fundera på vad som hänt om jag hade bottnat ut fjädringen ordentligt på ett gupp. Usch!

Kolla in bilden... Och observera att denna skada gömde sig under tonvis med smuts, och att resten av ramen är i väldigt gott skick. Väldigt förrädiskt alltså.

IPB bild

Jo. En liten fråga också:

Det verkar ju som att det går en massa olika ledningar inuti balken. Den är ju hålborrad på insidan, men är det ett herrans projekt att plocka ut detta inför svetsning, eller finns det tjuvtricks? Varken jag eller meken har krypit runt och kikat ännu, och han är mer av en Scania-man. Men han sa att det kan vara ett jäkla jobb att få undan alla saker som ligger i balken.

Någon som har några teorier? Det är alltså en B10M-60 -84 (Med Deltaplankaross)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Oskarsson HBV 269
inlägg 13 Apr 2013, 23:34
Inlägg #2

Advanced Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 7-June 12
Medlemsnummer: 2248

GÃ¥r det inte att linda in alla kablar och slangar med en svetsfilt?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 30th October 2025 - 18:20
Designed from: InfinityStyles.com