![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Conny |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
När jag köpte min buss så sa säljaren att tankmätaren var felkopplad så den gick nerifrån och upp. Nu har jag skiftat plats på sladdarna bak på tanken och istället för att visa 3/4 tank så borde den ju visa 1/4 tank men mätaren går ner till noll istället. Ser ut som den rör sig lite (fladdrar) så tror inte den saknar ström och därför går i botten utan visar bara fel. Förmodar att jag måste ta upp den och se om där är nåt som går att laga. Vill nu försöka få upp den från tanken och undrar om nån vet hur man gör innan jag tar sönder något. Tar gärna emot tips på hur jag får tag i en manual. Kan tillägga att den sitter på mittentanken. Ser ut som där varit tre tankar från början men den längst till höger är bortmonterad. Nån som föresten vet hur stora de är i liter? Bussen är en Volvo B10m från -85.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Göran HBV 222 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 ![]() |
När jag köpte min buss så sa säljaren att tankmätaren var felkopplad... Intressant frågeställning! I min buss visar mätaren fel, kommer jag ner till 1/3-dels tank räknar jag den som tom. Tokigt, tråkigt och lite osäkert när man inte kan lita på mätarna. Att byta givare vore förmodligen det bästa men frågan är som sagt hur man gör! |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej
Det skulle kanske kunna vara armaturen i tanken som "rör sig åt fel håll". Det sitter en flottör som ofta (alltid?) eftermonteras. Står då tankmätararmaturens fasta del i läge för full tank men man monterar dit flottören i riktning ner mot tankens botten så kommer den att visa fel. mvh Berra ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Sitter tankarmaturen uppe på tanken så kan den inte vara felvänd. Men sitter den i centrum på tanken så kan det vara som Bertil beskriver. Men den monterningen är offtast på äldre bussar. För att demontera armaturen så är det att vrida den motsols så att den släpper från tanken. Det är som en bajonettfattnin. (typ när man demonterar en trasig glödlampa) När det gäller funktionen på mätaren så är det följande. Om man jordar givarledningen från mätaren vid tanken så skall den visa noll. Om man demonterar givar ledningen vid tankmätaren så den inte har någon förbindelse med något så skall mätaren visa full. Då är mätaren och ledningen till instrumentet helt och rätt kopplad. Om det blir spegelvänt så kolla anslutningarna på mätaren. G = givare och skall gå till tankarmaturen. + på instrumentet = + matning från tänningslåset som till övriga instrment. Jag kan nog ordna kopplingschema om ni inte lyckas änd. Tommy HBV 1 |
*Conny |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Tack. Anslutningen sitter uppepå tanken, alla slangar och två kontaktstift kommer upp där och det är dessa två sfift som man kan skifta kablarna på men får jag bara upp det så ska jag nog kunna se på mätaren vilket som är rätt.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 10th August 2025 - 01:37 |
Designed from: ![]() |