Vlkommen gst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> garagekompressor som är lämpad för att ladda bussen
*Michael
inlgg 15 Jun 2012, 20:23
Inlgg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Tänkte skaffa en kompressor till garaget. Och det jag först vill kunna göra är att ladda bussens system för att kunna läcksöka m.m.

Nästan alla klarar 8bar. Men är det något annat jag skall tänka på, typ liter per minut eller så, när det gäller att fylla bussen?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlgg 16 Jun 2012, 12:31
Inlgg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Jag har en liten 220v-kompressor stående i bussen som kostade knappt 2.000:- . Den skaffade jag för ett par år sedan när jag hade ett litet svårhittat luftläckage. Ibland står man ju så att det blir pinsamt att behöva stå på tomgång i 5 minuter för att få tryck i bussen.
Nu är bussen hyfsat tät, jag kan stå i 3 dagar och vrida på nyckeln och åka direkt.

Ett skäl till att kompressorn får stå kvar i bussen är att den kan vara bra att ha i nödlägen om motorn lägger av.
Jag kan då starta mitt inbyggda vattenkylda elverk, koppla på kompressorn och få konstant tryck i bussen.
Därefter kan jag få hjälp av en vanligt bondtraktor eller entreprenadmsakin för att flytta bussen.

Det räcker bra med 8 men nackdelen med en liten kompressor som den jag har i bussen är att det tar 8-10 minuter att fylla alla tankar i bussen. Kopplar jag till min större kompressor hemma så tar det mindre än halva tiden…

Men vem har bråttom…

Ha det bra
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlgg 16 Jun 2012, 21:21
Inlgg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Nu är jag rejält konfunderad. Handlade en kompressor idag, och tänkte ladda upp tryck i bussen.

Depåluftuttaget i fronten (heter det så?) vill inte ta tryck från den externa kompressorn. Kompressorn och slangen är nya och funkar 100%. Och vad jag kan säga så är backventilen i bussens uttag okej. Det fanns lite luft i systemet, och när jag stoppade en mejsel i uttaget så pyste det. Kändes okej m.a.o. Men inget ger utslag på bromsmätaren på panelen. Och min externa kompressor står tyst och håller sina 8 bar. Alltså, den behöver aldrig gå igång och ladda. Är som att anslutningen är tät. Men backventilen verkar ju okej.

Fattar faktiskt ingenting just nu. wacko.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlgg 18 Jun 2012, 13:00
Inlgg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Är kopplingen rätt så kulan i kompressorslangen trycks till annars så kommer det ju inte ut någon luft. Även fast kopplingen imellan är rätt så kanske det inte är någonting som trycker på inne i kulan och öppnar.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlgg 20 Jun 2012, 09:46
Inlgg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Jag talade med en trevlig tungbärgare som förklarade att det inte alls är så enkelt. Däremot skulle jag leta efter en anslutning med "bilventil" vid bromsventilen (under pedalen). Men den kan bara användas för att lossa P-bromsen.

Tydligen skall det mest gå att underhålla trycket via depåluften. Inte att fylla ett tomt system.

Känns onödigt överkomplicerat att man inte skulle kunna fylla hela systemet med en kompressor som gör exakt samma jobb som motorns motsvarighet. Nu har jag i.o.f.s. inte kikat på bilens kompressor, men jag antar att det inte finns någon yttre anslutning där. Borde man kanske bygga på något vis. Men det säger jag med den oerfarnes vidsynthet. Kanske en mycket dålig idé?

Hur som helst är det ju trist om jag inte lyckas få upp tryck på hela systemet, Skulle nämligen vilja backa ut bussen utan att rökfylla hela garaget med avgaser. Har också ett dåligt avgasrör, så avgasslang är inget direkt alternativ.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlgg 20 Jun 2012, 13:28
Inlgg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Det där tycker jag låter konstigt. När bärgaren bogserar bussar så kopplar dom väl in slangen ifram på bussen till hela tryck systemet? Måste gå att få ihop det. Går det inte att pilla bort kulan på en gammal tycklufts koppling och prova. När man bogserar så måste väl hela systemet vara igång, servon och bromsarna.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlgg 20 Jun 2012, 20:33
Inlgg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



CITAT(*Ralf @ 20 Jun 2012, 13:28 ) *

Det där tycker jag låter konstigt. När bärgaren bogserar bussar så kopplar dom väl in slangen ifram på bussen till hela tryck systemet? Måste gå att få ihop det. Går det inte att pilla bort kulan på en gammal tycklufts koppling och prova. När man bogserar så måste väl hela systemet vara igång, servon och bromsarna.



Jag har ju ytterligare en koppling som är klart större. Kanske är den som är gjord för att trycksätta "hela alltet". Frågan är bara vad det är för koppling. En "hona" är det per definition, och med några små kulor på insidan av själva anslutningen. Gissar att dessa är fjädrande.

Någon som vågar gissa på vad den anslutningen är till för, baserat på min vimsiga förklaring?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlgg 20 Jun 2012, 21:02
Inlgg #8


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Baserat på din förklaring så låter det ju som en vanlig tryckluftskoppling. dom 2 stora är ju Cejn ( samma som du troligen har på din kompressor, prova om ditt pumpmunstycke passar i kopplingen) den andra är Tema som är lite större i formatat. Det borde stå ett fabrikat på den fjädrande ringen och du gör lite rent och tittar noga.

Lyka till //Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlgg 20 Jun 2012, 21:19
Inlgg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(*Ralf @ 20 Jun 2012, 13:28 ) *

När man bogserar så måste väl hela systemet vara igång, servon och bromsarna.


Styrservon har nog oftast sin egen pump...

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlgg 20 Jun 2012, 21:29
Inlgg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Michael

Jag ansluter min yttre kompressor till ”Filter & Ringpumpsanordningen” dvs där man annars kan ansluta en slang och pumpa upp däck.
Bifogad bild
Jag vet inte om du har en sån här grej på din buss, på min buss sitter den direkt innanför sido-motorluckan på höger sida. Men jag kan ju inte din buss…

I anslutningen (nr9) sitter en ”fjädrande plupp” som trycks in och öppnar en ventil när man skruvar på ”anslutningsmuttern”.
Då har man tillgång till tryckluftssystemet och kan ta ut luft eller tillföra luft.

Jag har gjort en anordning som på bilden som är lätt skruva i bussen på ena sidan och koppla på tryckluften med en standardanslutning på den andra.
Bifogad bild

Jag vet inte om det här hjälper dig, men så har jag det…

Jag hoppas du får "upp" bussen, lycka till

Börje action-smiley-030.gif






User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlgg 21 Jun 2012, 01:15
Inlgg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ja som Börje säger så kan det ju se olika ut på bussarna. På min så sitter det vid kofångaren en lucka där man kan koppla in tryckluft. Men jag har en adapter som ska vara imellan uttaget och externa kompressorn.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Conny
inlgg 11 Sep 2012, 21:36
Inlgg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Sitter det nåt uttag för att ta luft på min volvo b10m från -85? Kan ju vara bra om man behöver pumpa ett däck.


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Oskarsson HBV 269
inlgg 12 Sep 2012, 21:13
Inlgg #13


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 25
Registrerad: 7-June 12
Medlemsnummer: 2248



Det brukar sitta ett fördelningsblock för luft i fronten.
Annars kan du sätta ett t rör och ett uttag på en av tankarna.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Conny
inlgg 15 Sep 2012, 18:06
Inlgg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Inget färdigt uttag i fronten då? Min är ju en gammal linjebuss och det skrevs ju tidigare om att verkstaden kunde koppla in sig nånstans.

Har lyft luckan framtill och framför föraren sitter en metallåda med flera inskruvade bultar i, iaf sexkantiga skallar i storlek runt 20 mm. Ser ut som där är nån slang som är kopplad till den på baksidan.



--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlgg 17 Sep 2012, 11:05
Inlgg #15


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Lite uppdaterat från mig då.

Mitt problem som jag från början frågade om var ganska enkelt. Backventilen i depåuttaget var lik förbaskat kass. Men den ville förvirra också så den funkade lite, ibland. Men den gav upp helt till slut. Så efter lite jagande fick jag hjälp av Swedol att hitta en ersättare.


Ang. detta med depåuttag generellt.

Vad jag kunde tyda ur bromsschemat så levererar Volvo bussarna som nya med T-koppling mellan kompressor och lufttork. Sen är det upp till karossbyggaren att montera förlängning. Och i mitt fall så har Deltaplan (min modell heter 200) monterat depåluft med vanlig "garagekoppling" + en större mer avancerad koppling som kanske mer liknar den som sitter på tunga släp (gissar bara). Samt en koppling som det kommer kylvätska ur om man pillar med den. På Deltaplan 200 sitter detta bakom en "tanklucka" i kofångaren.

Sammanfattat så skall alltså ett depåluftuttag definitivt fylla hela systemet, eftersom det helt enkelt sitter direktkopplat med T-kors på slangen mellan kompressorn och torken. Och precis som en annan skriver ang. att ha med sig elverk och liten kompressor så är ju det i kombination med fungerande depåuttag en kanongrej på "pinsamma ställen" och ifall något händer.


Ang. Däckpåfyllningsuttag så har jag inte ens letat på min buss ännu. Men alla bussar har väl detta. Och skulle man inte ha någon så är det ju bara att montera lämpligt uttag var man vill och sen skarva med T-koppling på "depåslangen"


-Nu börjar idéerna komma igång. Vi som åker husbuss kanske vill kunna fylla gummibåtar o.s.v. Sen är det ju inte utan att man undrar vad mer som kan göras luftdrivet. Det går ju att alstra vacuum med speciella tillsatser för kompressorer. Och då kommer jag genast att tänka på fartygens vacuumdrivna toaletter. Sen börjar jag osökt fundera på tryckluftsdriven gräddvisp och liknande tokigheter.

-Kanske borde jag fokusera på att göra mitt system tätt först... Och apropå det. Fick ett ganska grundläggande men bra tips från en kille som egentligen är bilmek. men jobbat extra som bussmekaniker hos ett åkeri. Han sa att deras allra bästa och mest använda verktyg var en blomspruta med vatten och en slatt diskmedel. fantastisk läcksökare.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 anvndare lser det hr mnet (1 gster och 0 anonyma anvndare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 3rd August 2025 - 21:34
Designed from: InfinityStyles.com