![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Jonas HBV 152 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Hej alla glada bussvänner!
Har varit ute och kört på underbara små vägar runt och kring i Småland nu i sommar. Allt frid och fröjd..., men när jag laddade datorn via converters (24V-->12V-->220V) medan jag körde hörde jag plötsligt varningssignal från convertern, stängde av den, men då lyste varningslampan för laddning på instrumentbrädan och generatorn var död. Pratade med Scania och Electroindustri AB i Smålandsstenar, men ingen hade möjlighet att fixa detta... Dock tydligen växelsströmsgenerator, förmodligen 80 Amp. Ingen trodde heller att haveriet hade något med laddningen av datorn att göra... (låter som en otrolig tillfällighet dock att generatorn gick sönder av slitage precis samtidigt som jag för första gången körde med en converter skrikande av varningslampor??) Någon som har några tips om var jag kan få fatt i en ny/gammal generator alternativt om det går att laga den gamla med nya delar? Det härliga i kråksången är dock att det går alldeles utmärkt att köra utan fungerande laddning:-) Omvänt tänkande dock, ladda när man står (med elverk) och köra med lyset av... Inte optimalt i längden dock... Tack för tips! Jonas HBV 152 |
Peeter HBV63 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 174 Registrerad: 3-December 04 Från: Märsta Medlemsnummer: 13 ![]() |
Har du kollat så att det inte likriktaren som har pajat..
Annars kan det vara diodbryggan inne i generatorn som pajat.. Jag letade efter reservdelar till min generator på 35 eller 55A för ett par år sen och det fanns inte mycket delar kvar... Där var det lindningar som hade gått hädan... Den satt på en Scania -76 BF111 Jag köpte en ny generator istället som gav mer Ampere (110A) så man kunde ladda batteribankarna bättre under körning. Var hos Start&generator specialisten i Nacka som fixade fram en ersättningsgenerator. www.startmotor.se Vet inte om min gamla skulle kunna passa eller ha som reservdel.... -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Jonas.
Kolla om det är en CAV eller en Bosch generator. Det brukar sällan vara några bekymmer att repa dom generatorerna. Kan vare laddningsreläet som hängt sig. Är det en CAV generator så har du tre olika laddutgångar på reläet low med och high. det vanligaste är att kabelen sitter på med, försök att flytta den till high. Jag skulle råda dig att ta kontakt med någon bil el som kan dom gammla sakerna så att dom kollar upp vad som är felet. Det som är bra med en riktig bussgenerator är att dom laddar på full effekt redan på lågvarv. Tommy HBV 1 |
Jonas HBV 152 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Stort tack för svar och tips!!
Bästa/Jonas HBV 152 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 2nd August 2025 - 01:17 |
Designed from: ![]() |