Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Pallbockar
*Michael
inlägg 8 Jul 2012, 21:32
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249

Var har ni köpt pallbockar någonstans?

Jag behöver palla upp framaxeln på min B10M och har 20tons domkraft modell "kolv som kommer ur stående cylinder". Men vad tror ni om uppallningen? Fyra 5tons Biltemapallbockar borde väl göra tricket, och dessutom vara lite lagom extrasäkert?

Sen sa Volvo Truckcenters "bussräv" att man enklast lyfter i mitten av framaxeln och sen sätter in pallbockar ute vid sidorna av axeln?

(Har lyft bilar hur mycket som helst, men tycker ärligt talat att just själva lyft och uppallningen av min buss känns ganska otäckt)

Tacksam för tips och erfarenheter.

Ps. Min buss är en B10M-60 med 10600kg i tjänstevikt. Borde ju inte kunna vara mer än 6ton i framaxeltryck. Den har ganska långt överhäng bak.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 10 Jul 2012, 18:42
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249

(Fler dumma frågor)

Okej. Det fick bli två 5-tons pallbockar på Biltema. Gick bra att palla upp framaxeln med. Nu skulle jag dock som extra säkerhet vilja skicka in något under framhjulen. Funderade först på vanliga personbilshjul, men insåg att det troligen inte skulle hålla. Sen tog min fantasi slut.

Vad tror ni? Slipers? Reglar? Fler idéer?

+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 10 Jul 2012, 22:19
Inlägg #3

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej.
Förståndigt att du tänker på säkerheten.

Slippers är väl ok men är det inte lättare med vanliga plankor som du sågar till i lämpliga längder. Dom kan du sen använda när du är ute och åker och parkerar där inte marken är plan. Jag har använt 2x8tum och kapat dom i längder 40cm 60cm och 1meter då kan man stapla dom i en kompakt stuv inne i ett stuvutrymme.
Dom olika längderna gör att man kan köra upp i typ trappsteg.

Tommy HBV 1
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 29th July 2025 - 23:28
Designed from: InfinityStyles.com