![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*TomasP |
![]()
Inlägg
#1
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
Hej!
Har ett lite märkligt problem på min buss. Jag har efter ca 5-6 min fullt systemtryck (ca 8 bar) och fyllda bälgar. Om jag då bromsar ur systemet ner till varningslampan tänds (4,5 bar) så tömmer den även bälgarna fram! Jag kan tom se hur den sjunker stegvis för varje pedaltryck. Sedan tar det således ytterligare 4-5 min tills jag får upp trycket igen och blåst upp bälgarna fram. SBP var inte så imponerad av detta då den tappar tycket snabbt vid upprepade bromsningar och tar lång tid på sig att bygga upp igen iom deras småduttande på pedalen inne i hallen... Misstänker att den inte ska tömma bälgarna vid bromsning och att det kan såklart påverka återfyllningstiden då den ska fylla dessa om och om igen + bromstankarna?! Kan det vara 4-krets skyddsventilen som spökar? Jag hade isär den i våras då den var totalt igenärgad och jag inte fick upp ngt tryck alls i systemet efter våttanken. Att tilläggas kan att vid normal körning funkar allt bra och den ligger på ca 8-9 bar i systemet... mvh Tomas |
![]() ![]() |
Oskarsson HBV 269 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 7-June 12 Medlemsnummer: 2248 ![]() |
Skulle tro att det är dax för en renovering av 4 kretsventilen alt byta ventil.
Det ska inte komma luft bakvägen från service tankarna till bromstankarna. //Marcus |
*TomasP |
![]()
Inlägg
#3
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
Som jag misstänkte mao.
Då blir det att jaga rätt på en ny sådan och byta! |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
http://www.tradera.com/ny-ventil-fotbromsv..._1005_130679520
Maila den här och kolla, han brukar ha en del grejor... |
*TomasP |
![]()
Inlägg
#5
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
Tack för tipset! Det ska jag kolla upp.
Ytterligare en fråga... Vad skall jag ha för tryck i våttanken? Tänkte sätta en manometer på den för att kontrollera det och justera tryckregulatorn som sitter på den. Tycker den avlastar (lufttorken) tidigt och ofta innan jag hunnit få bra tryck i bromskretsarna med men det kanske också har att göra med den krånglande fyrkrets skyddsventilen? Att lufttorken avlastar tycker jag borde tyda på att kompressorn pumpar som den ska och att det är efter våttanken det blir ngt knas?! |
*TomasP |
![]()
Inlägg
#6
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
|
*Conny |
![]()
Inlägg
#7
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Kapar tråden lite då jag hr några funderingar ang. detta. När systemet tappat allt tryck (tar drygt ett dygn för min) har då även trycket till fjädringen försvunnit?
1. Är det bara fram som det är luftfjädring? eller även bak? 2. Där måste väl även vara bladfjädrar eller nåt annat som backar upp om luftsystemet inte funkar. Hörde vid ett tillfälle att det pös mer än normalt och det kom innanför och framför trycktankarna och då tömdes systemet på nån timme och den sjönk även ihop där fram. Har kört bussen efter detta och då har jag inte hört detta onormal pys och den har inte tappat trycket så fort. 3.Är det denna fyrkrestskyddsventil som börjar ge upp? -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
*TomasP |
![]()
Inlägg
#8
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
1. Är det bara fram som det är luftfjädring? eller även bak? 2. Där måste väl även vara bladfjädrar eller nåt annat som backar upp om luftsystemet inte funkar. Antar att alla b10m-chassin är relativt lika?! I annat fall kan jag bara svara för hur det är på min buss... 1. Fram & Bak! 2 bälgar (H+V) på framaxeln. 4 bälgar H/V-Främre/Bakre på bakaxeln. 2. Inga bladfjädrar men dock genomslagsgummin inne i bälgarna som bär upp axlarna när bälgarna är tomma. |
*TomasP |
![]()
Inlägg
#9
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
1. Är det bara fram som det är luftfjädring? eller även bak? 2. Där måste väl även vara bladfjädrar eller nåt annat som backar upp om luftsystemet inte funkar. Antar att alla b10m-chassin är relativt lika?! I annat fall kan jag bara svara för hur det är på min buss... 1. Fram & Bak! 2 bälgar (H+V) på framaxeln. 4 bälgar H/V-Främre/Bakre på bakaxeln. 2. Inga bladfjädrar men dock genomslagsgummin inne i bälgarna som bär upp axlarna när bälgarna är tomma. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 6th August 2025 - 00:40 |
Designed from: ![]() |