![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag har ju en tankarmatur som är både lätt att komma åt och att lossa. Det gör att man kan göra en visuell besiktning att dieselns hälsostatus med jämna mellanrum. Det känns ganska tryggt.
När hade mycket vatten i tanken (Preem måste haft otur den dagen) fixade jag fram en cipax (1 kbm) och pumpade över hela tanken i, lät den separera och pumpade bort vattnet i omgångar innan jag pumpade tillbaks dieseln. Detta borde man kunna göra även om man inte kommer åt armaturen genom att 1. suga dieseln ur matar röret tills det "tar slut" 2. sugar ur tanklocket till en separat tank. Sugröret ligger väl oftast så högt i tanken att vattnet egentligen inte når upp dit, så när bussen stått stilla är det mesta redan separerat och klart / Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias Smart! Själv har jag svårt att komma åt tankarmaturen ![]() Vid ombyggnaden gjordes nytt golv utan lucka... Börje ![]() |
Benny HBV 249 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Från: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
![]() Mirakel ? ![]() Igår kväll var det dags att försöka fixa problemet. Att suga ut bränslet via påfyllningen var ju bara att glömma, fick ner slangen halvvägs innan det blev stopp. Då det inte var så mycket kvar i tanken så blev det att palla upp bussen och öppna bottenpluggen och tappa ur bränslet i uppkapade dunkar. Kom ut en del gegga först och sedan ren diesel. Monterade bottenpluggen och hällde sedan tillbaka den rena dieseln med "Fuel Set" iblandat. Åkte sedan till macken och tankade mer diesel och hällde i lite mer "Fuel Set". Dubbel dosering för bekämpning enl. förpackningen. Körde sedan ca 1 mil innan filtret satte igen sig. Rengjorde filtert och körde hem och parkerade. Imorse åkte jag ca 1,5mil och kollade filtret som då nästan var täppt, rengjorde och körde ca 2,5 mil. Kollade filtret och det var nästan ingen "Skit" i det men jag tog bort det som var. efter det har jag kört 12 mil med några stopp för att kolla filtret och den finns nästan inget "skit" i det. Kommer i fortsättningen att alltid blanda i medel för att förebygga. Det finns en massa olika medel på marknaden men jag kommer nog att fortsätta med detta om det visar sig fungera i längden. -------------------- |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Skönt att du verkar fått ordning på det!
-------------------- |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte har någon inspektionslucka
till dieseltanken, rodnande mÃ¥ste jag ändra mig! Tack Charsten! Det var du med ditt inlägg som satte igÃ¥ng mina grÃ¥ celler, de fÃ¥ jag har… Jag satt och tänkte sÃ¥ här: Min buss är otroligt välbyggd av Arne i VÃ¥lberg, Karlstad. Kunnig och klurig liksom Charsten. Om Charsten â€räddar†inspektionsluckor när han bygger, skulle inte Arne göra det ocksÃ¥? Arne avled innan jag köpte bussen sÃ¥ jag kan inte frÃ¥ga honom. Jag har pannkaksmotor och har därför självklart flera service-luckor ovanför motorn i golvet som jag dÃ¥ och dÃ¥ lyfter pÃ¥. Dessa är markerade och lätta att förstÃ¥. Bak i sovutrymmet har vi vad jag trodde var en lagning i linoleummattan, en ilagd fyrkantig bit efter nÃ¥gon skada nÃ¥gon gÃ¥ng… Vi har en mjuk matta som alltid täcker skadan sÃ¥ det är inget man tänker pÃ¥. Efter att ha läst Charstens inlägg sÃ¥ börjar tankarna at gÃ¥ – är inte den där lagningen precis ovanför där dieseltanken sitter? Ut i bussen och pilla pÃ¥ â€lagningenâ€. Lagningen är snygg och det gÃ¥r inte ens att fÃ¥ i en knivsegg i skarven för att försöka vika upp nÃ¥gon lucka… ![]() ![]() Det gÃ¥r inte att förklara hur tankarna gÃ¥r ibland, men jag hämtar en vaskrensare som jag suger fast pÃ¥ â€lagningen†och vips - upp kommer en decimeter-tjock välgjord â€plugg†som döljer sugrör och tankgivare! ![]() ![]() Lyckan är gjord! Nu skall jag göra som Mathias och andra beskriver, det gäller bara att hitta lite tid för att kolla hur det ser ut i tanken. Jag skäms för att jag kunde tro sÃ¥ illa om Arne som byggde bussen, att han skulle ha missat och byggt över tanken, men glad för att jag till sist fattade… Börje ![]() Vanligtvis inte sÃ¥ korkad som jag framstÃ¥r här... ![]() |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Tack Börje för dom fina orden och vad bra att du kom på "lagningen"
Jag blir inte förvånad att Arne gjort den luckan för den bussen är nog en av dom mest välbyggda bussarna i det här landet. Lycka till med ditt nya "pimpelhål" hoppas du slipper dra upp några fula fiskar där. // Charsten -------------------- Mercedesåkare
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 26th July 2025 - 04:01 |
Designed from: ![]() |