Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> kladd i tanken
*Mathias
inlägg 12 May 2012, 11:52
Inlägg #16


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Jag har ju en tankarmatur som är både lätt att komma åt och att lossa. Det gör att man kan göra en visuell besiktning att dieselns hälsostatus med jämna mellanrum. Det känns ganska tryggt.

När hade mycket vatten i tanken (Preem måste haft otur den dagen) fixade jag fram en cipax (1 kbm) och pumpade över hela tanken i, lät den separera och pumpade bort vattnet i omgångar innan jag pumpade tillbaks dieseln. Detta borde man kunna göra även om man inte kommer åt armaturen genom att
1. suga dieseln ur matar röret tills det "tar slut"
2. sugar ur tanklocket till en separat tank.

Sugröret ligger väl oftast så högt i tanken att vattnet egentligen inte når upp dit, så när bussen stått stilla är det mesta redan separerat och klart

/


CITAT(Börje HBV216 @ 10 May 2012, 19:51 ) *

CITAT(*Mathias @ 10 May 2012, 19:42 ) *

Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias



Smart! Själv har jag svårt att komma åt tankarmaturen sad.gif
Vid ombyggnaden gjordes nytt golv utan lucka...

Börje action-smiley-030.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Benny HBV 249
inlägg 12 May 2012, 18:58
Inlägg #17


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 105
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133



Bifogad bild

Mirakel ?

banana_1.gif

Igår kväll var det dags att försöka fixa problemet.
Att suga ut bränslet via påfyllningen var ju bara att glömma, fick ner slangen halvvägs innan det blev stopp.
Då det inte var så mycket kvar i tanken så blev det att palla upp bussen och öppna bottenpluggen och tappa ur bränslet i uppkapade dunkar.

Kom ut en del gegga först och sedan ren diesel.
Monterade bottenpluggen och hällde sedan tillbaka den rena dieseln med "Fuel Set" iblandat.
Åkte sedan till macken och tankade mer diesel och hällde i lite mer "Fuel Set".

Dubbel dosering för bekämpning enl. förpackningen.

Körde sedan ca 1 mil innan filtret satte igen sig.
Rengjorde filtert och körde hem och parkerade.
Imorse åkte jag ca 1,5mil och kollade filtret som då nästan var täppt, rengjorde och körde ca 2,5 mil.
Kollade filtret och det var nästan ingen "Skit" i det men jag tog bort det som var. efter det har jag kört 12 mil med några stopp för att kolla filtret och den finns nästan inget "skit" i det.

Kommer i fortsättningen att alltid blanda i medel för att förebygga.

Det finns en massa olika medel på marknaden men jag kommer nog att fortsätta med detta om det visar sig fungera i längden.


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 12 May 2012, 20:47
Inlägg #18


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Skönt att du verkar fått ordning på det!


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 13 May 2012, 15:29
Inlägg #19


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte har någon inspektionslucka
till dieseltanken, rodnande måste jag ändra mig!

Tack Charsten! Det var du med ditt inlägg som satte igång mina grå celler, de få jag har…


Jag satt och tänkte så här: Min buss är otroligt välbyggd av
Arne i VÃ¥lberg, Karlstad. Kunnig och klurig liksom Charsten.
Om Charsten â€räddar†inspektionsluckor när han bygger, skulle inte
Arne göra det också?
Arne avled innan jag köpte bussen så jag kan inte fråga honom.
Jag har pannkaksmotor och har därför självklart flera service-luckor ovanför
motorn i golvet som jag då och då lyfter på.
Dessa är markerade och lätta att förstå.

Bak i sovutrymmet har vi vad jag trodde var en lagning i linoleummattan,
en ilagd fyrkantig bit efter någon skada någon gång…
Vi har en mjuk matta som alltid täcker skadan så det är inget man tänker på.

Efter att ha läst Charstens inlägg så börjar tankarna at gå – är inte den där
lagningen precis ovanför där dieseltanken sitter?

Ut i bussen och pilla pÃ¥ â€lagningenâ€. Lagningen är snygg och det gÃ¥r inte
ens att få i en knivsegg i skarven för att försöka vika upp någon lucka…
Bifogad bildBifogad bild

Det går inte att förklara hur tankarna går ibland, men jag
hämtar en vaskrensare som jag suger fast pÃ¥ â€lagningen†och
vips - upp kommer en decimeter-tjock välgjord â€plugg†som
döljer sugrör och tankgivare!
Bifogad bildBifogad bild
Lyckan är gjord! Nu skall jag göra som Mathias och andra
beskriver, det gäller bara att hitta lite tid för att kolla
hur det ser ut i tanken.

Jag skäms för att jag kunde tro så illa om Arne som byggde
bussen, att han skulle ha missat och byggt över tanken,
men glad för att jag till sist fattade…


Börje action-smiley-030.gif
Vanligtvis inte så korkad som jag framstår här... sad.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 13 May 2012, 21:08
Inlägg #20


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Tack Börje för dom fina orden och vad bra att du kom på "lagningen"
Jag blir inte förvånad att Arne gjort den luckan för den bussen är nog en av dom mest välbyggda bussarna i det här landet.

Lycka till med ditt nya "pimpelhål" hoppas du slipper dra upp några fula fiskar där.

// Charsten


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th July 2025 - 04:01
Designed from: InfinityStyles.com