![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Benny HBV 249 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Från: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
När nivån i bränsletanken kommer ner till ca 1/4 så får jag något kladdigt i förfiltret.
Har en teori om att det ligger något klet och flyter ovanpå dieseln. Någon som vet vad det kan vara? Förslag på smidig åtgärd? -------------------- |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Bara att skruva ner tanken för noggrann rengöring, ta bränsleledningen också och byt filter för du har sannolikt fått dieselbakterier i tanken... Är ungefär som att odla blåalger i tanken = inge bra att ha efter vägen, bättre att skruva hemma i lugn och ro!
|
Benny HBV 249 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Från: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
Bara att skruva ner tanken för noggrann rengöring, ta bränsleledningen också och byt filter för du har sannolikt fått dieselbakterier i tanken... Är ungefär som att odla blåalger i tanken = inge bra att ha efter vägen, bättre att skruva hemma i lugn och ro! Finns det något enklare sätt att lösa problemet? Blir ju ett j-kla jobb att plocka ner tanken ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Algdödarmedel och täta filterbyten är det enda alternativet jag känner till.
Kan ev. gå lite smidigare och inte allt för många filterbyten om det finns en tapp-plugg i botten på tanken. I med algdöden, skvalpa runt och tappa. Fyll NY diesel och mer algdöd och byt filter, kör och byt filter etc. Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
![]() mardrömmar om detta! Min tank sitter sÃ¥ taskigt till sÃ¥ det blir inte lätt den dagen den ska ut, jag hoppas att det inte blir under min livstid… Bakteridödande medel som jag känner till är Red Line â€Diesel Fuel Biostat†i amatörförpackning som man köper pÃ¥ biltillbehörsfirmor. Ett annat är Pro Tec som säljs till verkstäder. Men det finns ocksÃ¥ â€Proffesionella†varianter av dessa. Den är mycket mer koncentrerad och starkare. Den finns inte i butiken utan köps under disk, för min del genom att jag gÃ¥r till bÃ¥tvarvet där jag känner killarna. Jag tar med mig en 5 liters dunk med diesel och berätta hur mÃ¥nga liter min busstank är pÃ¥. DÃ¥ blandar dom till en satts i dunken som jag gÃ¥r hem och häller i busstanken. Detta gör jag i förebyggande syfte, men enligt varvskillarna ska det ocksÃ¥ ta död pÃ¥ en pÃ¥gÃ¥ende bakteriebildning. Det har jag ännu ingen erfarenhet av… I bÃ¥tbranschen är det här ocksÃ¥ problem eftersom problemen med kondens och vatten i tanken är ännu vanligare. Vatten i tanken är en förutsättning för bakterien eftersom den frodas precis i gränslandet mellan vatten och diesel. Jag ser ocksÃ¥ till att hÃ¥lla tanken helt fylld jämt för att slippa kondens och att dÃ¥ och dÃ¥ hälla i nÃ¥gon â€Water Remover†frÃ¥n Red line eller nÃ¥gon annan märke. Bakterien behöver vatten! Plus tallolja och lite rapsolja... Jag tankade tidigare oftast SÃ…IFA/Preem för det ligger bra till för mig, Men nu när dom nu blandar i sÃ¥ mycket â€Förnybart†sÃ¥ har jag bytt till IDS. Preem blandar i 15% tallolja och 7% rapsolja (RME) = 22% PÃ¥ vintern törs Preem inte blanda i mer än 7% totalt, och norr om dalälven vÃ¥gar Preem inte blanda i nÃ¥got alls vintertid! Preems Evolutionsdiesel är tydligen helt omöjlig att lagra i farmartankar Det är svÃ¥rt att inte fÃ¥ kondens i sÃ¥n tank och därmed massa vatten och i förening med det â€Förnybara†blir det dieselbakterier. Ett sätt att komma Ã¥t den gamla hederliga dieseln (MK 1- B0) är att köpa den som bulkvara med leverans frÃ¥n tankbil till tank med tankbilskoppling. Minst en kubik per leverans. DÃ¥ är bakterierisken mycket mindre! IDS/OKQ8 blandade tidigare i 5% förnybart men har nu gÃ¥tt up till 7% Inte bra men det är i alla fall mindre än Preems 22% IDS är ocksÃ¥ ärliga och anger i sina produktblad följande: "Diesel MK1-–B7 (7% iblandning) rekommenderas inte för lagring mer än 1 Ã¥r. Kontinuerlig dränering av kondensvatten rekommenderas vid egen lagring. Vid längre lagring rekommenderas MK1" Jag ringde Preems tekniska avdelning och bad om rÃ¥d. DÃ¥ svarade man glatt vi har tagit fram en perfekt produkt till din hjälp! Vet ni vad det var? Vattenpasta! Jag fick 2 tuber med â€Vattenpasta†som man skall stryka pÃ¥ en pejlsticka eller tumstock och sticka ner i tanken. Färgas pastan svagt röd sÃ¥ har man vatten i tanken. Detta skickas ut till kunder som lagrar själv. Budskapet är alltsÃ¥: VÃ¥r produkt är felfri, hÃ¥ll bara ordning pÃ¥ ditt vatten sÃ¥ är det inga problem! Jag har bottenplugg i tanken men jag tycker det är läskigt att med 300 liter i tanken lätta pÃ¥ pluggen. DÃ¥ gäller det att fÃ¥ gängorna att ta när man skruvar i pluggen igen… Man kan förstÃ¥s köra slut pÃ¥ dieseln först ocksÃ¥... ![]() En tanke jag har är att montera en säker kran av nÃ¥gon typ istället för bottenpluggen. DÃ¥ kan man pÃ¥ ett enkelt sätt dränera ut vattnet dÃ¥ och dÃ¥. För vi fÃ¥r nog leva med dieselbakterierna framöver… Förnybart bränsle och vatten i en dieseltank blir tydligen bakterier! HÃ¥ller ni med om ovanstÃ¥ende resonemang eller är jag helt ute och cyklar? Rätta mig gärna! Innan jag Ã¥kte till Ã¥rsmötet sÃ¥ byte jag olja och alla filter. Jag hade bestämt mig för att sÃ¥ga sönder dieselfiltren för se hur läget var. Men jag vÃ¥gade inte innan resan till Karlstad sÃ¥ det blev inte förrän nu. Fegt... ![]() Filtren sÃ¥g faktiskt bra ut – ingen bakteriegegga ännu. Filtren pÃ¥ bilderna är ett Ã¥r gamla. ![]() Usch vad lÃ¥ngt det blev, men läsningen är ju frivillig! Vi ses ![]() Börje |
Charsten HBV 21 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Mycket bra läsning Börje.
// Charsten -------------------- Mercedesåkare
|
Bertil HBV30 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Har inget emot att läsa en så intressant text! ![]() Eftersom det råkade vara OK/Q8 (det är hos dom eller Preem jag tankar) som fyllde tanken i september så har jag nog stor chans att klara mig utan problem när säsongen börjar. mvh Berra ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Finns det några mackar som säljer MK1 året runt?
Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten? Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå! -------------------- |
Benny HBV 249 |
![]()
Inlägg
#9
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Från: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
Jag har googlat och hittat en produkt som heter "Fuel Set" som säljs via Watski butikerna. Tänkte ta mig till det lokala båtvarvet och hoppas dom har det hemma.
Planen är att via påfyllningsröret föra ner en slang och pumpa ut så mycket det går, sedan ta bort bottenpluggen och tappa ut det sista. Sedan fylla på med ren diesel och deta "Fuel Set". Enligt produktinfon så ska det lösa upp geggan så resterna kan passera filtren och komma till motorn och förbrännas. Hoppas det löser problemet. Man får nog ställa sig in på att använda någon typ av tillsats i fortsättningen för att förebygga att dieselbakterier uppstår. |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#10
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Mina tankar är snart så tomma att jag ska lossa bottenpluggen. Jag har ingen aning om hur det ser ut i tankarna, men bussen går bra i alla fall, än så länge. Jag tankar diesel på Statoil som enligt deras hemsida innehåller 5% biodiesel/RME och nån extra tillsats som enligt reklamen ska ge en massa fördelar (inte därför jag tankar på Statoil dock).
Det är väl ändå konstigt att man ska behöva hälla i en massa medel o blanda själv hemma, borde väl vara bättre om det skedde kontrollerat direkt hos tillverkarna? Håll oss gärna uppdaterad om hur det går med dina bakterier. Jag lider med dig! -------------------- |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#11
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Finns det några mackar som säljer MK1 året runt? Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten? Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå! Tom! Många sjömackar lär ha MK1 -B0 året runt. Man vill inte ha en massa båtar i sjönöd med stopp i maskin på grund av igensatta filter. Sjölarm kostar pengar... Detta har en sjömacksägare sagt mig. Om det är 100% sant vet jag inte! Men en del sjömackar når man ju annars också landvägen. Intressant med Statoil som "bara" har 5% iblandat. Jag kollade även på St1 (Shell)som du nämner. Dom har något som kallas: CityDiesel B0 = 0% (på vintern tror jag) CityDiesel B5 = 5% (på sommaren tror jag) och där skriver man i sitt produktblad: "Bränslet B5 innehåller max 5% förnyelsebar RME" Skönt att det finns några "miljöbovar" kvar, men även 5% räcker för att skapa problem även om risken minskar jämfört med Preem. För alla som inte är insatta kanske jag ska förklara klassbeteckningar som nämns hela tiden. MK1 = Miljöklas 1 gäller för oss. Högre klasser för lastfartyg och annat. B0 = Bio noll procent B5 = Bio fem procent B7 = Bio sju procent Exempel: IDS diesel med 7% iblandat har idag benämningen MK1- B7 Om man skall få tag på MK1-B0 så kan alltså sjömackar vara en väg. En annan kan vara att försöka hitta en bonde som säkert måste ha MK1-B0 i farmartanken för att kunna lagra diesel själv. Han kan kanske ha ett intresse av att sälja lite vid sidan om... Det gäller ju bara att han sköter sin tank på alla sätt i övrigt. Någon industri i närheten kan ha behov av egen tank också och vara villig att sälja lite ren diesel. En tredje väg är att övertala Tommy att återkonvertera en av sina JÄTTE-cisterner till bränsleförvaring med MK1 -B0... Inget av dett av hjälper ju när man är på resa och måste tanka längs vägen men det kan lindra lite och späda ut det förnyelsebara. Jag själv har varit lite insnöad på IDS eller SÅIFA eftersom jag har kort där med lite rabatter... Man får försöka hitta nya vägar, har någon en bra lösning får vi väl säkert veta den snart? Fortsättning följer är jag rädd för... ![]() Vi ses ![]() Börje |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#12
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias
|
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#13
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias Smart! Själv har jag svårt att komma åt tankarmaturen ![]() Vid ombyggnaden gjordes nytt golv utan lucka... Börje ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
Inlägg
#14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Utan att peka ut någon i sammanhanget så kan man se på bygget den som gjort det någonsin haft problem med tungt fordon i trafik. Den buss vi har nu kan jag inte komma åt växellådan genom inspektionsluckan. Det roliga i sammanhanget är att man lagt nytt golv i bussen, gjort jättefint kring luckan till växellådan med original lucklås kvar. Men soffan måste demonteras innan jag kan öppna luckan för att komma åt växellådan. ![]() Har sett flera exempel på att bygga igen luckor till motor/vxl/stötdämparfästen/luftkuddar ... Tipset att ta en slang och tömma tanken från botten via tanklocket var kanon! Tackar! mvh Berra ![]() |
Charsten HBV 21 |
![]()
Inlägg
#15
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Då vi byggde sista bussen såg vi till att alla inspektionsluckor gick att komma åt, sedan gjorde vi en ny bränsletank i syrafast och på den en mannlucka som var 30 x 40 cm genom den kom man åt att rengöra tanken om det skulle behövas.
Vid den första resan vi gjorde med den efter ombyggnad gick gasstaget av och som tur var hade byggaren tänkt att det kanske någon gång skulle behövas öppna den främre motorluckan ( svansmonterad V6:a ) så det blev att skruva loss ett ben till sängen och då kom vi åt att laga staget. Så ni som bygger...tänk inte bara på att det skall bli snyggt och bekvämt, tänk framåt för prylarna går sönder så småningom tyvärr. // Charsten -------------------- Mercedesåkare
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 25th July 2025 - 04:24 |
Designed from: ![]() |