Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> kladd i tanken
Benny HBV 249
inlägg 7 May 2012, 19:26
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 105
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133



När nivån i bränsletanken kommer ner till ca 1/4 så får jag något kladdigt i förfiltret.
Har en teori om att det ligger något klet och flyter ovanpå dieseln.

NÃ¥gon som vet vad det kan vara?

Förslag på smidig åtgärd?


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 7 May 2012, 19:31
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Bara att skruva ner tanken för noggrann rengöring, ta bränsleledningen också och byt filter för du har sannolikt fått dieselbakterier i tanken... Är ungefär som att odla blåalger i tanken = inge bra att ha efter vägen, bättre att skruva hemma i lugn och ro!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Benny HBV 249
inlägg 7 May 2012, 19:38
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 105
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133



CITAT(RICKARD/ULLRICK HBV74 @ 7 May 2012, 19:31 ) *

Bara att skruva ner tanken för noggrann rengöring, ta bränsleledningen också och byt filter för du har sannolikt fått dieselbakterier i tanken... Är ungefär som att odla blåalger i tanken = inge bra att ha efter vägen, bättre att skruva hemma i lugn och ro!


Finns det något enklare sätt att lösa problemet?
Blir ju ett j-kla jobb att plocka ner tanken sad.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 7 May 2012, 23:44
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Algdödarmedel och täta filterbyten är det enda alternativet jag känner till.
Kan ev. gå lite smidigare och inte allt för många filterbyten om det finns en tapp-plugg i botten på tanken. I med algdöden, skvalpa runt och tappa. Fyll NY diesel och mer algdöd och byt filter, kör och byt filter etc.
Lycka till


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 9 May 2012, 00:05
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



action-smiley-030.gif Dieselbakterier är en djävla skit! Jag har hittills klarat mig men jag kan ibland ha
mardrömmar om detta! Min tank sitter så taskigt till så det blir inte lätt den dagen den
ska ut, jag hoppas att det inte blir under min livstid…

Bakteridödande medel som jag känner till är Red Line â€Diesel Fuel Biostat†i amatörförpackning
som man köper på biltillbehörsfirmor. Ett annat är Pro Tec som säljs till verkstäder.
Men det finns ocksÃ¥ â€Proffesionella†varianter av dessa.
Den är mycket mer koncentrerad och starkare. Den finns inte i butiken
utan köps under disk, för min del genom att jag går till båtvarvet där jag känner
killarna. Jag tar med mig en 5 liters dunk med diesel och berätta hur många
liter min busstank är på. Då blandar dom till en satts i dunken som jag går hem
och häller i busstanken.

Detta gör jag i förebyggande syfte, men enligt varvskillarna ska det också ta
död på en pågående bakteriebildning
. Det har jag ännu ingen erfarenhet av…


I båtbranschen är det här också problem eftersom problemen med
kondens och vatten i tanken är ännu vanligare. Vatten i tanken är en
förutsättning för bakterien eftersom den frodas precis i gränslandet
mellan vatten och diesel.

Jag ser också till att hålla tanken helt fylld jämt för att slippa kondens
och att dÃ¥ och dÃ¥ hälla i nÃ¥gon â€Water Remover†frÃ¥n Red line eller
någon annan märke. Bakterien behöver vatten!
Plus tallolja och lite rapsolja...

Jag tankade tidigare oftast SÅIFA/Preem för det ligger bra till för mig,
Men nu när dom nu blandar i sÃ¥ mycket â€Förnybart†sÃ¥ har jag bytt till IDS.
Preem blandar i 15% tallolja och 7% rapsolja (RME) = 22%
På vintern törs Preem inte blanda i mer än 7% totalt, och norr om dalälven
vågar Preem inte blanda i något alls vintertid!

Preems Evolutionsdiesel är tydligen helt omöjlig att lagra i farmartankar
Det är svårt att inte få kondens i sån tank och därmed massa vatten
och i förening med det â€Förnybara†blir det dieselbakterier.

Ett sätt att komma åt den gamla hederliga dieseln (MK 1- B0) är att köpa den
som bulkvara med leverans från tankbil till tank med tankbilskoppling.
Minst en kubik per leverans. Då är bakterierisken mycket mindre!

IDS/OKQ8 blandade tidigare i 5% förnybart men har nu gått up till 7%
Inte bra men det är i alla fall mindre än Preems 22%
IDS är också ärliga och anger i sina produktblad följande:
"Diesel MK1-–B7
(7% iblandning) rekommenderas inte för lagring mer än 1 år.
Kontinuerlig dränering av kondensvatten rekommenderas vid egen lagring.
Vid längre lagring rekommenderas MK1"



Jag ringde Preems tekniska avdelning och bad om råd.
Då svarade man glatt vi har tagit fram en perfekt produkt till din hjälp!
Vet ni vad det var? Vattenpasta!
Jag fick 2 tuber med â€Vattenpasta†som man skall stryka pÃ¥
en pejlsticka eller tumstock och sticka ner i tanken. Färgas
pastan svagt röd så har man vatten i tanken.
Detta skickas ut till kunder som lagrar själv.
Budskapet är alltså: Vår produkt är felfri,
håll bara ordning på ditt vatten så är det inga problem!

Jag har bottenplugg i tanken men jag tycker det är läskigt att
med 300 liter i tanken lätta på pluggen.
Då gäller det att få gängorna att ta när man skruvar i pluggen igen…
Man kan förstås köra slut på dieseln först också... wacko.gif

En tanke jag har är att montera en säker kran av någon typ
istället för bottenpluggen. Då kan man på ett enkelt sätt dränera ut
vattnet då och då. För vi får nog leva med dieselbakterierna framöver…
Förnybart bränsle och vatten i en dieseltank blir tydligen bakterier!

Håller ni med om ovanstående resonemang eller är jag
helt ute och cyklar? Rätta mig gärna!

Innan jag åkte till årsmötet så byte jag olja och alla filter.
Jag hade bestämt mig för att såga sönder dieselfiltren för
se hur läget var. Men jag vågade inte innan resan till
Karlstad så det blev inte förrän nu. Fegt... sad.gif

Filtren såg faktiskt bra ut – ingen bakteriegegga ännu.
Filtren på bilderna är ett år gamla.
Bifogad bild

Usch vad långt det blev, men läsningen är ju frivillig!

Vi ses action-smiley-030.gif
Börje
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 9 May 2012, 11:20
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Mycket bra läsning Börje.

// Charsten


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 9 May 2012, 13:00
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Har inget emot att läsa en så intressant text! thumbup.gif
Eftersom det råkade vara OK/Q8 (det är hos dom eller Preem jag tankar) som fyllde tanken i september så har jag nog stor chans att klara mig utan problem när säsongen börjar.
mvh Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 9 May 2012, 16:37
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Finns det några mackar som säljer MK1 året runt?

Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten?

Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Benny HBV 249
inlägg 9 May 2012, 18:49
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 105
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133



Jag har googlat och hittat en produkt som heter "Fuel Set" som säljs via Watski butikerna. Tänkte ta mig till det lokala båtvarvet och hoppas dom har det hemma.
Planen är att via påfyllningsröret föra ner en slang och pumpa ut så mycket det går, sedan ta bort bottenpluggen och tappa ut det sista. Sedan fylla på med ren diesel och deta "Fuel Set".
Enligt produktinfon så ska det lösa upp geggan så resterna kan passera filtren och komma till motorn och förbrännas.

Hoppas det löser problemet.

Man får nog ställa sig in på att använda någon typ av tillsats i fortsättningen för att förebygga att dieselbakterier uppstår.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 9 May 2012, 22:54
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Mina tankar är snart så tomma att jag ska lossa bottenpluggen. Jag har ingen aning om hur det ser ut i tankarna, men bussen går bra i alla fall, än så länge. Jag tankar diesel på Statoil som enligt deras hemsida innehåller 5% biodiesel/RME och nån extra tillsats som enligt reklamen ska ge en massa fördelar (inte därför jag tankar på Statoil dock).

Det är väl ändå konstigt att man ska behöva hälla i en massa medel o blanda själv hemma, borde väl vara bättre om det skedde kontrollerat direkt hos tillverkarna?

Håll oss gärna uppdaterad om hur det går med dina bakterier. Jag lider med dig!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 10 May 2012, 18:51
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Tom HBV168 @ 9 May 2012, 16:37 ) *

Finns det några mackar som säljer MK1 året runt?

Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten?

Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå!


Tom!

Många sjömackar lär ha MK1 -B0 året runt. Man vill inte ha
en massa båtar i sjönöd med stopp i maskin på grund av
igensatta filter. Sjölarm kostar pengar...
Detta har en sjömacksägare sagt mig. Om det är 100% sant vet jag inte!
Men en del sjömackar når man ju annars också landvägen.

Intressant med Statoil som "bara" har 5% iblandat.
Jag kollade även på St1 (Shell)som du nämner.
Dom har något som kallas:
CityDiesel B0 = 0% (på vintern tror jag)
CityDiesel B5 = 5% (på sommaren tror jag)
och där skriver man i sitt produktblad:
"Bränslet B5 innehåller max 5% förnyelsebar RME"
Skönt att det finns några "miljöbovar" kvar, men även 5% räcker för att skapa problem även om risken minskar jämfört med Preem.

För alla som inte är insatta kanske jag ska förklara klassbeteckningar som nämns hela tiden.

MK1 = Miljöklas 1 gäller för oss. Högre klasser för
lastfartyg och annat.

B0 = Bio noll procent
B5 = Bio fem procent
B7 = Bio sju procent

Exempel: IDS diesel med 7% iblandat har idag benämningen MK1- B7

Om man skall få tag på MK1-B0 så kan alltså sjömackar
vara en väg. En annan kan vara att försöka hitta en bonde
som säkert måste ha MK1-B0 i farmartanken för att kunna
lagra diesel själv. Han kan kanske ha ett intresse av
att sälja lite vid sidan om...
Det gäller ju bara att han sköter sin tank på alla sätt
i övrigt.
Någon industri i närheten kan ha behov av egen tank också och
vara villig att sälja lite ren diesel.

En tredje väg är att övertala Tommy att återkonvertera
en av sina JÄTTE-cisterner till bränsleförvaring med MK1 -B0...

Inget av dett av hjälper ju när man är på resa och måste tanka
längs vägen men det kan lindra lite och späda ut det
förnyelsebara.

Jag själv har varit lite insnöad på IDS eller SÅIFA eftersom jag
har kort där med lite rabatter...
Man får försöka hitta nya vägar, har någon en bra lösning
får vi väl säkert veta den snart?


Fortsättning följer är jag rädd för... sad.gif


Vi ses action-smiley-030.gif
Börje
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 10 May 2012, 19:42
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 10 May 2012, 19:51
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(*Mathias @ 10 May 2012, 19:42 ) *

Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias



Smart! Själv har jag svårt att komma åt tankarmaturen sad.gif
Vid ombyggnaden gjordes nytt golv utan lucka...

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 10 May 2012, 20:31
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Utan att peka ut någon i sammanhanget så kan man se på bygget den som gjort det någonsin haft problem med tungt fordon i trafik.
Den buss vi har nu kan jag inte komma åt växellådan genom inspektionsluckan. Det roliga i sammanhanget är att man lagt nytt golv i bussen, gjort jättefint kring luckan till växellådan med original lucklås kvar. Men soffan måste demonteras innan jag kan öppna luckan för att komma åt växellådan. haee.gif
Har sett flera exempel på att bygga igen luckor till motor/vxl/stötdämparfästen/luftkuddar ...

Tipset att ta en slang och tömma tanken från botten via tanklocket var kanon! Tackar!

mvh Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 11 May 2012, 23:35
Inlägg #15


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Då vi byggde sista bussen såg vi till att alla inspektionsluckor gick att komma åt, sedan gjorde vi en ny bränsletank i syrafast och på den en mannlucka som var 30 x 40 cm genom den kom man åt att rengöra tanken om det skulle behövas.
Vid den första resan vi gjorde med den efter ombyggnad gick gasstaget av och som tur var hade byggaren tänkt att det kanske någon gång skulle behövas öppna den främre motorluckan ( svansmonterad V6:a ) så det blev att skruva loss ett ben till sängen och då kom vi åt att laga staget.
Så ni som bygger...tänk inte bara på att det skall bli snyggt och bekvämt, tänk framåt för prylarna går sönder så småningom tyvärr.

// Charsten


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th July 2025 - 04:24
Designed from: InfinityStyles.com