![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Krilla HBV64 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 62 Registrerad: 13-August 05 Från: Björneborg Medlemsnummer: 52 ![]() |
Hallo,
Till någon som vet, så har jag en fråga. Vad ligger skillnaden på en Volvo C10M och en Volvo B10M. B10m vet jag vad det är för nått, men jag vet inte hur en C10M är, är den plattare?? går den på annat bränsle. Som sagt var ligger skillnaden, om det igentligen finns någon större skillnad. Mvh Krilla.. |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
C10M har motorn närmare framaxeln.
Berra |
Krilla HBV64 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 62 Registrerad: 13-August 05 Från: Björneborg Medlemsnummer: 52 ![]() |
Är motorn i övrigt lika en b10m?
|
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Om det alltid är samma motor kan jag inte svara på men så vitt jag vet har Volvo samma konstruktion på deras 9, 10 och 12-liter pannkaksmotorer. Hoppas någon som KAN VOLVO svarar på den biten. Jag får utslag som kliar enormt när jag kör en Volvo så mitt intresse att lära mig allt om dom finns inte. Men en del har tvingat sig in i knoppen ... För att reda ut begreppen lite kan jag ta upp några olika Volvobeteckningar: t.ex. F = Frambyggd lastbil och N = normalbyggd (eller som endel påstår nosbyggd). B = Busschassi, finns med motor fram (t.ex. B6F) mitten (B12M) eller bak (B10R) C = Busschassi för turistbuss, motorn närmare framaxeln för att flytta en del av vikten framåt för att öka lastförmågan bak, ett alternativ till att bygga bussen med tre axlar. mvh Berra ![]() |
Krilla HBV64 |
![]()
|
En får tacka för informationen, man undrar över dessa beteckningar, det är
bokstäver hitan å ditan, så man blir snurring. ![]() Mvh Krilla ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th May 2025 - 06:01 |
Designed from: ![]() |