![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Nicklas A |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla. Jag har någon ventil på bussen som inte riktigt gör vad den ska. Det är den som släpper luften vidare vid ca 6 bar till dom andra trycktankarna. Som det är nu så vill den inte öppna ibland och då kan jag inte släppa spärrventilen och handbromsen. Med andra ord, när det strular så står jag där bussen står.
Min fråga. Vad heter ventilen? Vart borde den sitta? ( jag har krypit under bussen med hammaren och knackat på allt jag hittat men vet inte vilken det är ändå) Går den att ta isär och renovera / smörja upp eller måste den bytas? Jag har en scania cr145 -73 med kittikori. Men den gick igenom besiktningen med blankt papper igår, alltid något fast jag höll på att inte komma iväg eftersom bromsarna inte ville släppa :-) Mvh Nicklas |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Låter som om det skulle vara problem med fyrkretsventilen. Den sitter efter kompressorn före våttanken och ser ut som en bit ur en äggkartong fyra bulor.Går tydligen inte att renovera längre utan bytes hela ventilen.Kolla LVD.se
Mvh Johny |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Nicklas.
Helt rätt som Johny säger. Men det kan även vara så att din buss inte har någon fyrkrets skyddsventil. den kan vara för gammal. Då är det en enkel skyddsventil. Sitter på ingången till luft tanken som inte får någon luft. Den ser ut som så här. Den har en bas som är fyrkantig ca:5 cm i fyrkant det är en cylindrisk utformning på den med en justerskruv i toppen. Inne i denna sitter ett membran som skall öppna vid ca: 6 kg. Mycket vanligt att denna kärrvar ihop. (Lite svårt att få tag i nya men den sitter både på Volvo och Släpvagnar av äldre modell.) Det du kan göra är skruva bort dom 4 skruvarna och denontera membranet och fjädern. Gör en gummi platta liknande membranet samt en stålbricka (ca: 2mm tjock för att hålla för luft trycket)i samma storlek som gummitoch lägg den bakom gummit . lägg dom i huset där membranet satt och skruva tillbaka huset. Det kommer att fungera men funktionen för att säkerställa fullt bromstrycket till färdbromsen innan du släpper handbromsen försvinner. Förhoppningsvis så kan du smörja upp befintlig ventil och allt är som det ska. Lycka till Tommy HBV 1 |
*Nicklas A |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej och tack för bra tipps. Problemet är att jag inte hittar något som stämmer på eran beskrivning. När ventilen fungerar så hör jag att det pyser under bussen någonstans i framändan. Jag hittar bara 2ventiler och ingen tycker jag stämmer på beskrivningarna. kom inte på något annat ställe än facebook som jag lyckades publicera dom på. ( jag surfar på ipad och då kan man intelägga upp bilder här verksr det som)
Gå gärna in på länken så borde bildera synas. http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1...3223&type=1 Mvh Nicklas |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Skall försöka att bifoga lite princip cheman på broms systemet på Scania. Det är till Lastbil men det när i stortsett samma på buss. Schemat är från 1979 så det måste nog gälla din också. Tommy HBV 1 Bifogade bild(er) ![]() ![]() |
*Nicklas A |
![]()
|
Tack Tommy för flödesbilden och goda råd. Jag har efter lite sökande hittat ventilen och den stämde på din beskrivning. Nu när jag knackat på den lite så fungerar den bättre. Den satt innanför ena framhjulet trångt och dant men den går nog att fixa.
Tack tack och jag återkommer med nästa fråga. //Nicklas |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 21st July 2025 - 16:29 |
Designed from: ![]() |