Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> VanHool B10M -84, husbussprojekt
*Macke
inlägg 14 Sep 2010, 19:28
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 9-September 10
Medlemsnummer: 1290



Mitt första inlägg. Väldigt trevlig forum med mycket nyttig information.

Här är då mitt husbussprojekt, En Volvo Vanhool B10M årsmodell 84.
IPB bild

Går fint i motor och låda. Men till det som är mindre kul, rost.
fyrkantbalken som sidoluckorna sitter i är helt utrostad på vissa ställen. Jag misstänker att det runnit in vatten i balken via sidolisten som varit popnitad i balken.
IPB bild

Har något erfarenhet av att byta balkar som bär upp karossen? Är det bara att "klä av" hela bussen? Eller kan man göra det på något smidigare sätt? Eller ska man kanske se sig om efter ett annat projekt? Jag gillar dock vanhool smile.gif

Känns skönt att man har hittat till husbussensvänner. Ser fram emot den dagen då det är dags att ansöka om medlemskap.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 14 Sep 2010, 22:56
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Been there done that!

Had jag vetat arbetsmängden hade jag nog inte gett mig på det....

Jag lossade plåtarna underifrån och böjde upp dem försiktigt.

Problemet var att man i princip fick balka om allt.

Jag satsar på en buss i rostfritt nästa gång..

Det är så dyrt att hålla på att det lönar sig ändå.....

Mvh

Mathias

CITAT(*Macke @ 14 Sep 2010, 19:28 ) *

Mitt första inlägg. Väldigt trevlig forum med mycket nyttig information.

Här är då mitt husbussprojekt, En Volvo Vanhool B10M årsmodell 84.
IPB bild

Går fint i motor och låda. Men till det som är mindre kul, rost.
fyrkantbalken som sidoluckorna sitter i är helt utrostad på vissa ställen. Jag misstänker att det runnit in vatten i balken via sidolisten som varit popnitad i balken.
IPB bild

Har något erfarenhet av att byta balkar som bär upp karossen? Är det bara att "klä av" hela bussen? Eller kan man göra det på något smidigare sätt? Eller ska man kanske se sig om efter ett annat projekt? Jag gillar dock vanhool smile.gif

Känns skönt att man har hittat till husbussensvänner. Ser fram emot den dagen då det är dags att ansöka om medlemskap.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Macke
inlägg 15 Sep 2010, 08:19
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 9-September 10
Medlemsnummer: 1290



När du säger att du fick balka om i princip allt. Menar du alla längsgående eller är det andra balkar du tänker på? Hur brukar det se ut under plåten? Det sitter väl balkar uppåt som håller upp rutor mm.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 16 Sep 2010, 00:12
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Skulle tro att det ser bättre ut ju längre upp man kommer, men det är ju inte säkert det är bra nog ändå.


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 16 Sep 2010, 21:22
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Jag bytte de längsgående där gångjärnen till luckorna var infästa. Men rost smittar så jag fick skarva i fyrkantsrören uppåt och bytte allt nedåt. Från för till akter. Därefter rulla ner aluplåten igen och kitta dessa.

I princip ar allt uppbyggt i fyrkanter med en diagonal förstärkning. Om du har lite värme på i bussen när det blir kallt och fuktigt kommer du kunna se var blkarna går på utsidan vid kondensutfällningarna.


Det är enklare att byta motor och drivlina än att svetsa upp ett lik.... Det är min erfarenhet......


/Mathias
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 16 Sep 2010, 23:23
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Det bästa är nog att börja titta under plåtarna och göra en bedömning, så länge det ser bra ut så kan man ju fortsätta upp/åt sidan. Det skulle jag ha gjort med en tidigare buss ...
Fick tag på en buss billigt och tänkte att det antingen är ett dugligt objekt till husbuss, annars skrotas den och bör ge vinst. Innan bygget började så kollade jag naturligtvis hur karossen verkade men bedömde att den är för rostig för att göra annat än skrota. Men jag ångrade mig, den var så frisk i karossen så vi fick ett rent h-e att dela upp den för transport till skroten! cry.gif
Hoppas du gör rätt val!
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 17 Sep 2010, 08:50
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej igen,

jag vill inte göra dig alltför nedstämd.

Man behöver ju inte åtgärda alla brister. I mångt och mkt påverkar ju inte rosten allt för ofta trafiksäkerheten. Det är mest ett estetiskt och funktionellt problem.

Mvh

Mathias

Här är då mitt husbussprojekt, En Volvo Vanhool B10M årsmodell 84.
IPB bild

Går fint i motor och låda. Men till det som är mindre kul, rost.
fyrkantbalken som sidoluckorna sitter i är helt utrostad på vissa ställen. Jag misstänker att det runnit in vatten i balken via sidolisten som varit popnitad i balken.
IPB bild

Har något erfarenhet av att byta balkar som bär upp karossen? Är det bara att "klä av" hela bussen? Eller kan man göra det på något smidigare sätt? Eller ska man kanske se sig om efter ett annat projekt? Jag gillar dock vanhool smile.gif

Känns skönt att man har hittat till husbussensvänner. Ser fram emot den dagen då det är dags att ansöka om medlemskap.
[/quote]
[/quote]
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Macke
inlägg 20 Oct 2010, 19:20
Inlägg #8


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 9-September 10
Medlemsnummer: 1290



Nu har jag kommit fram till att jag ska gå vidare med projektet ändå. Vi får se framöver om det var rätt eller fel val.
Just nu försöker jag hitta en lokal att vara i under vintern. Det är inte lätt att hitta lokaler där man får vara och meka. På många ställe säger dom nej pga att folk som varit där tidigare inte betalt för sig.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 20 Oct 2010, 20:09
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



"Friskt vågat hälften vunnet" heter det ju!
Bara å börja riva, när du väl rivit så ser du ju hur projektet ser ut och då kan man ju ta nästa beslut. Jag tycker du gör rätt i att fortsätta.

Beträffande hyra så kan du ju erbjuda dem någon/några månaders hyra i förskott - det skall säkert sätta fart på dem smile.gif

Lycka till i vilket fall som helst! Jag ser fram emot lite rapporter och foton här i forumet - och kom ihåg att här finns tonvis med busskunskap smile.gif


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 20 Oct 2010, 22:16
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Macke.
Jag vill inte vara någon olyckskorp. Men kolla även ramen och framför allt upphängningen av luftkuddarna. Likaså pottorna som kuddarna sitter på. Det är vanligt att där fins mycket rost.
Men antusiaster som du tycks vara, är bara att beundra.
Det är många i klubben som legat åtskilliga timmar och svetsat.
Vi väntar med spänning på resultatet.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 19:40
Designed from: InfinityStyles.com