Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Dagens diesel
Tom HBV168
inlägg 28 Aug 2010, 13:28
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Har lite tankar(!) över vad vi häller i busstanken...
Någon som vet hur dieselns sammansättning ser ut på mackarna idag? Behöver man tillsätta något för smörjningens skull? Hur ligger det till med dieselbakterier?
Har hört att vissa tillsätter 2-taktsolja för smörjningens skull (bränslepumpen), men att det ger avlagringar på ventiler etc, medan andra tillsätter vanlig motorolja i samband med tankning.

Vad för dieselolja bör man hälla i sin tank och vad bör man låta bli? Behövs några tillsatser idag?
Vilket är det bästa bränslet (ut motorsynpunkt) idag?
Skiljer sig bränslet nämnvärt åt från olika leverantörer?


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 28 Aug 2010, 21:11
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Gamla Magirusen får en skvätt motorolja i tanken med jämna mellanrum. Om det är nödvändigt vet jag inte men jag inbillar mej att han går bättre.
Jag har dock siffror från en åkare att MK1 dieseln ger ungefär 10% lägre effekt och samtidigt ca 10% högre förbrukning. Detta uppmättes på alla 4 ekipage han hade igång.

Det känns också om man tar en skvätt MK1 mellan fingrarna så känns den "torrare" än "gamdiesel"

Har nu bytt från OKQ8 till PREEM, märker ingen skillnad men har bara tankat 1 gång hos "Björnen" så det är nog lite tidigt att säga nåt.

action-smiley-030.gif
Lars


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torgny J HBV 66
inlägg 29 Aug 2010, 09:26
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 735
Registrerad: 9-January 05
Från: Varberg
Medlemsnummer: 17



Det bästa är att tanka vanlig brännolja den är som den gamla diseln och även billigare


--------------------
Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman
Solveig och Torgny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 29 Aug 2010, 10:06
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(Torgny J HBV 66 @ 29 Aug 2010, 09:26 ) *

Det bästa är att tanka vanlig brännolja den är som den gamla diseln och även billigare


..... och röker som en dimmaskin.... eller var det inte du som hade sånt i tanken, när du var här på campingen i höstas? baeh.gif


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 29 Aug 2010, 12:11
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag har hört att dagens brännolja jämfört med tidigare innehåller mindre tillsatser av smörjmedel (av miljöskäl antar jag), det behövs ju inte speciellt mycket smörjning i t.ex. en oljebrännare. Samtidigt skall brännoljan ha ca 10% högre energiinnehåll och därmed ge ungefär motsvarande bränslebesparing. Har ingen aning om sanningshalten dock...

Marindiesel borde väl kanske vara ett bättre alternativ då eftersom den dessutom inte är färgad. Lite svårare att få tag på dock.

Jag kör på diesel från Statoil och häller inte i något extra i tanken. Kanske borde jag hälla i något för smörjningens eller dieselbakteriernas skull?


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 29 Aug 2010, 13:52
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Jag försöker undvika MK1:an efter att ha noterat radikal skillnad i effekt när den kom.
Körde på den tiden mycket traktor med tunga lass och det gjorde minst en växel i skillnad mellan "gammdieseln" och MK1.
Resultatet vart lägre växel och högre varv på motorn för att klara arbetet som skulle göras.
Vilket innebär mer partiklar i luften och tätare motoroljebyten...
Kör numera på brännolja med tillsats av 2,5 - 3 lit tvåtaktsolja/m3 eftersom man försämrat smörjegenskaperna även på den.
MK1 har sämre smörjegenskaper än den gamla dieseln, numera är den bättre än då den kom då det märktes en markant ökning av insprutningspumpsrenoveringar, särskilt ringpumparna tog mycket stryk.
Men effektförlusten har dom inte kommit till rätta med och lär väl aldrig göra heller.... sad.gif
Så de eftersträvade miljövinsterna med MK1 är jag mycket tveksam till.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Janne HBV 220
inlägg 30 Aug 2010, 09:36
Inlägg #7


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 49
Registrerad: 18-December 09
Från: Ã…sele
Medlemsnummer: 1168



Har pratat med några åkare som tankar ca 10% bensin + lite olja för att höja effekten. Vet ej hur bra det är för motorn!


--------------------
Janne HBV220
www.beachcrest.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 17th July 2025 - 20:06
Designed from: InfinityStyles.com