![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Har lite tankar(!) över vad vi häller i busstanken...
Någon som vet hur dieselns sammansättning ser ut på mackarna idag? Behöver man tillsätta något för smörjningens skull? Hur ligger det till med dieselbakterier? Har hört att vissa tillsätter 2-taktsolja för smörjningens skull (bränslepumpen), men att det ger avlagringar på ventiler etc, medan andra tillsätter vanlig motorolja i samband med tankning. Vad för dieselolja bör man hälla i sin tank och vad bör man låta bli? Behövs några tillsatser idag? Vilket är det bästa bränslet (ut motorsynpunkt) idag? Skiljer sig bränslet nämnvärt åt från olika leverantörer? -------------------- |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Gamla Magirusen får en skvätt motorolja i tanken med jämna mellanrum. Om det är nödvändigt vet jag inte men jag inbillar mej att han går bättre.
Jag har dock siffror från en åkare att MK1 dieseln ger ungefär 10% lägre effekt och samtidigt ca 10% högre förbrukning. Detta uppmättes på alla 4 ekipage han hade igång. Det känns också om man tar en skvätt MK1 mellan fingrarna så känns den "torrare" än "gamdiesel" Har nu bytt från OKQ8 till PREEM, märker ingen skillnad men har bara tankat 1 gång hos "Björnen" så det är nog lite tidigt att säga nåt. ![]() Lars -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Torgny J HBV 66 |
![]() ![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 735 Registrerad: 9-January 05 Från: Varberg Medlemsnummer: 17 ![]() |
Det bästa är att tanka vanlig brännolja den är som den gamla diseln och även billigare
-------------------- Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman Solveig och Torgny |
Chris HBV 132 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Det bästa är att tanka vanlig brännolja den är som den gamla diseln och även billigare ..... och röker som en dimmaskin.... eller var det inte du som hade sånt i tanken, när du var här på campingen i höstas? ![]() -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag har hört att dagens brännolja jämfört med tidigare innehåller mindre tillsatser av smörjmedel (av miljöskäl antar jag), det behövs ju inte speciellt mycket smörjning i t.ex. en oljebrännare. Samtidigt skall brännoljan ha ca 10% högre energiinnehåll och därmed ge ungefär motsvarande bränslebesparing. Har ingen aning om sanningshalten dock...
Marindiesel borde väl kanske vara ett bättre alternativ då eftersom den dessutom inte är färgad. Lite svårare att få tag på dock. Jag kör på diesel från Statoil och häller inte i något extra i tanken. Kanske borde jag hälla i något för smörjningens eller dieselbakteriernas skull? -------------------- |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Jag försöker undvika MK1:an efter att ha noterat radikal skillnad i effekt när den kom.
Körde på den tiden mycket traktor med tunga lass och det gjorde minst en växel i skillnad mellan "gammdieseln" och MK1. Resultatet vart lägre växel och högre varv på motorn för att klara arbetet som skulle göras. Vilket innebär mer partiklar i luften och tätare motoroljebyten... Kör numera på brännolja med tillsats av 2,5 - 3 lit tvåtaktsolja/m3 eftersom man försämrat smörjegenskaperna även på den. MK1 har sämre smörjegenskaper än den gamla dieseln, numera är den bättre än då den kom då det märktes en markant ökning av insprutningspumpsrenoveringar, särskilt ringpumparna tog mycket stryk. Men effektförlusten har dom inte kommit till rätta med och lär väl aldrig göra heller.... ![]() Så de eftersträvade miljövinsterna med MK1 är jag mycket tveksam till. |
Janne HBV 220 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 49 Registrerad: 18-December 09 Från: Ã…sele Medlemsnummer: 1168 ![]() |
Har pratat med några åkare som tankar ca 10% bensin + lite olja för att höja effekten. Vet ej hur bra det är för motorn!
-------------------- Janne HBV220
www.beachcrest.se |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th July 2025 - 06:52 |
Designed from: ![]() |