|  Konvertera 24V => 12V | 
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
|   | 
|  Konvertera 24V => 12V | 
| *Thobias |  16 Jun 2010, 19:27 
				 Inlägg
					#1				
			 | 
| Member   Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141  | Hej, Jag har 24v i bussen men behöver 12v till kylskÃ¥p, toa och bilstereo. Jag har läst att man kan köpa en konverter men borde man inte kunna ta ut 12v frÃ¥n ett av batterierna (jag har 2 st 12v batterier som är seriekopplade)? Mvh Thobias | 
| *Nicklas A |  16 Jun 2010, 19:45 
				 Inlägg
					#2				
			 | 
| Superior Member     Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883  | Tjena Thobias. Det är helt rätt att du kan ta ut 12 över det ena batteriet men det är inte bra för batterierna. Dom blir snedbelastade pÃ¥ nÃ¥tt sätt som inte är bra.  Köp istället en omvandlare i lagom storlek dom säljs efter hur mÃ¥nga ampere du vill ta ut. Det finns att köpa/beställa pÃ¥ ganska mÃ¥nga ställen. www.elmco.se är ett av dom. Lycka till // Nicklas | 
| Jonas HBV 152 |  4 Dec 2010, 16:14 
				 Inlägg
					#3				
			 | 
|  Superior Member     Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399  | Hej, HÃ¥ller med Nicklas, en omvandlare är enklast. Omkring 800 spänn för en mediumvariant, vill jag minnas. Jag har dock gjort en märklig - och säkert felaktig - koppling nu. Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av detta...? (jag kanske gör en unik trÃ¥d av frÃ¥gan längre fram). Tidigare hade jag gasolkyl - den höll i 18 Ã¥r. Men i somras tänkte jag att jag prövar bara el. Köpte ett litet, billigt 220 V hemkylskÃ¥p pÃ¥ MediaMarkt - det passade perfekt. Nu kopplar jag alltsÃ¥ delvis bussens 24 V system till en 24>12 Volts converter. FrÃ¥n 12 V strömmen har jag sedan vidarekopplat en 12>220 V converter - och där är kylskÃ¥pet alltsÃ¥ inkopplat. Jag känner pÃ¥ mig att detta är ansträngt och dumt... (men jag är ju inte tekniker/fysiker). Det fungerar ju i det meningen att när vi stÃ¥r still kopplas kylskÃ¥pet oftast till elverket och när motorn gÃ¥r är det inga problem. Men jag inser nÃ¥gonstans att det är ett helidiotiskt system? Känns inte friskt att pressa 24 V ner till 12 V och sedan upp till 220 V... Jag har nog blivit förvillad i detta med Watt ocksÃ¥... KylskÃ¥pet drar enligt manualen inte särskilt mÃ¥nga Watt (ca 70W), men det verkar givetvis som att kylskÃ¥pet allena drar slut pÃ¥ ett fullladdat elsystem pÃ¥ under 6 timmar. Skäms lite nu. Men vad gör man... Bättre att göra om, göra rätt:-) Tips? Kunskap? | 
| Svea HBV77 |  7 Dec 2010, 10:58 
				 Inlägg
					#4				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43  | Hej Jonas. Jag kan inget om ström heller men din koppling där känns jätte tokig. Om kylen drar 70w (i timmen antar jag att det är) och du sedan dessutom har 2 st omvandlare som ocksÃ¥ tar effekt frÃ¥n systemet förstÃ¥r jag att strömmen tar slut fort. 1watt= 1ampere tror jag att man räknar och hur mÃ¥nga ampere har ditt batteri? Kan du inte ha en omvandlare direkt frÃ¥n 24 till 230? Du slipper förlusten att gÃ¥ över 12volten och dessutom har 24volten mer knuff. TROR JAG   Men du fÃ¥r säkert en massa expert rÃ¥d snart. Hoppas du fÃ¥r det att funka. //Sussie | 
| *Mathias |  7 Dec 2010, 20:56 
				 Inlägg
					#5				
			 | 
| Gold Member      Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303  | För att minimera förlusterna skall man omvandla strömmen sÃ¥ fÃ¥ gÃ¥nger som möjligt. Ett 70 watts kylskÃ¥p kräver 70w/12v=5,83 Amp vid 12 volt och 70w/24v=2,91 Amp vid 24 volt. Under förutsättningen att kylskÃ¥pet gÃ¥r hela tiden (vilket det sannolikt inte gör) förbrukar kylskÃ¥pet 24h*2,91Amp= 69.84 Amph pÃ¥ ett dygn.Ett bra kylskÃ¥p som inte öppnas allt för ofta och stÃ¥r i normal temeratur bör inte gÃ¥ mer än 20 min/timme! Om du har en normal uppsättnin startbatterier är de sannolikt pÃ¥ minst 120 Amph, men du kan knappast ta ut mer än hälften pÃ¥ ett nytt friskt batteripar, och än mindre pÃ¥ ett äldre. Du mÃ¥ste dessutom ta med att startströmmarna pÃ¥ kylskÃ¥pskompressorn är betydligt större än de 70w som redovisas. Startbatterier är dock dÃ¥liga batterier för denna typ av uttag varför andra parallela batterier bör installeras. Det blir dyra uttag eftersom inte startbatterier tÃ¥l "djup" cyklingar utan är avsedda för stora och snabba strömuttag, Ett modernt bÃ¥tkylskÃ¥p pÃ¥ 24 volt är att föredra, det är bättre isolerat och man har inga omvandlingsförluster! Jag har 24 volt 640 Amph gelbatterier, det gör att jag lätt klarar mig en vecka utan att starta elverk eller motor trots att jag kör med ett Whirlpool kylskÃ¥p och 24 volts inverter............ Mvh Mathias | 
| Jonas HBV 152 |  26 Feb 2011, 22:13 
				 Inlägg
					#6				
			 | 
|  Superior Member     Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399  | Tack för svar:-) /Jonas HBV 152 | 
| Kurre o Tina HBV 166 |  27 Feb 2011, 01:52 
				 Inlägg
					#7				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527  | Hej pÃ¥ er ! Jag kan bidra med info angÃ¥ende ta ut 12 frÃ¥n ett 24 volts packet bestÃ¥ende av 2 batterier. min vän har en bÃ¥t med 2 st stora batterier ,eftersom bÃ¥ten har 24 volts system, samt en v8 perking,s disel. han tog ut till 12 volt frÃ¥n ena batteriet under sommaren Ã¥ de gick ju bra ,men pÃ¥ höst kanten sÃ¥ ska de ju laddas upp inför vintern,dÃ¥ fram kom de att de gick inte Ã¥ fÃ¥ i de ena batteriet sÃ¥ mycke ström som de borde gÃ¥ ,,de hadde blivit sned belastat under sommaren Ã¥ de batteriet han tog ut 12 volt pÃ¥ , vart sej alldrigt bra igen ,sÃ¥ smÃ¥ningom sÃ¥ fick han köpa ett nytt batteri . bättre dÃ¥ att köpa en omformare som är avsed för de man ska ha den till pÃ¥ en gÃ¥ng ,sÃ¥ slipper man kaka pÃ¥ kaka ,vilket i slut ändan bruker dra alldelles för mycket.. själv köpte jag en omformare för 12 volt till 220 volt att ha i min bil ,jag köpte en mellan storlek,under sommaren dÃ¥ vi var ute Ã¥ reste ,sÃ¥ körde jag whirlpol kylskÃ¥pet hela sömmern pÃ¥ detta Ã¥ de gick kanon bra ,,se bara till Ã¥ fÃ¥ tag i en konverter som tÃ¥ll dom strömtoppar som kan bli när kylskÃ¥pet slÃ¥r till ,,sÃ¥ ska du si de löser sej ha de bra alla Kurre | 
| Ralf HBV 263 |  12 Mar 2012, 02:10 
				 Inlägg
					#8				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216  | Tjena där alla husbussvänner Är ny här och har precis skaffat mig min första buss. Har en liten frÃ¥ga. Har sökt pÃ¥ nätet utan att hitta mitt svar, kanske nÃ¥gon här vet! Funderingen är hur en 24/12 volts omvandlare fungerar. Dumpar den resterande 12 volten av 24? Det vill säga att en lampa pÃ¥ 2 watt i 12v drar lika mycket som en lampa pÃ¥ 2 watt i 24 volt. NÃ¥gon som vet? I sÃ¥ fall blir ju Jonas batteri bank halverad..... Tack för ett fint forum. Hälsningar Ralf | 
| Ralf HBV 263 |    12 Mar 2012, 02:28 
				 Inlägg
					#9				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216  | En fundering till. Hur klarar Jonas 24/12 omvandlare att peaka KylskÃ¥pets kompressor som kan ligga ända upp emot 2000 watt? Troligen inte sÃ¥ mycket pÃ¥ hans kanske men mitt som jag hade i bussen pÃ¥ 110 Watt drar ca 1000 watt vid starten. | 
| Jan HBV 283 |  12 Mar 2012, 20:37 
				 Inlägg
					#10				
			 | 
| Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614  | Tjena där alla husbussvänner Är ny här och har precis skaffat mig min första buss. Har en liten frÃ¥ga. Har sökt pÃ¥ nätet utan att hitta mitt svar, kanske nÃ¥gon här vet! Funderingen är hur en 24/12 volts omvandlare fungerar. Dumpar den resterande 12 volten av 24? Det vill säga att en lampa pÃ¥ 2 watt i 12v drar lika mycket som en lampa pÃ¥ 2 watt i 24 volt. NÃ¥gon som vet? I sÃ¥ fall blir ju Jonas batteri bank halverad..... Tack för ett fint forum. Hälsningar Ralf Nej. Om du dubblar spänningen halveras strömmen om effekten är densamma. / Janne | 
| Ralf HBV 263 |  12 Mar 2012, 21:02 
				 Inlägg
					#11				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216  | Hur menar du Jan? Om du dubblar den usprungliga volten sÃ¥ fÃ¥r du ingen förlust/liten. Men jag pratade med en kille idag som sa att för att fÃ¥ 12 ur 24 sÃ¥ mÃ¥ste resterande volt förbukas d.v.s som omvandlaren gör om till värme. Jag tror att det är sÃ¥ illa. SÃ¥ om man har omvandlare till 12 sÃ¥ fÃ¥r man ta det gÃ¥nger 2 för att veta förbrukningen pÃ¥ batterierna. | 
| Ralf HBV 263 |  12 Mar 2012, 23:27 
				 Inlägg
					#12				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216  | Nu förstÃ¥r jag vad du menar Jan. Du menar att 2 amp i 12 volt är lika med 1 amp i 24, helt rätt. Men om du har en lampa pÃ¥ 10w och 12V, en 24/12 omvandlare sÃ¥ är det samma sak som att seriekoppla 2 st 10w och 12v lampor, dÃ¥ ena mÃ¥ste ta hälften av volten. En omvandlare gör samma sak. I min buss har jag tänkt att löda in motstÃ¥nd istället mellan lamporna och batteriet, drar visserligen lika mycket som en omvandlare men mycket billigare och drar ingenting när lampan inte är pÃ¥. Det bästa är väl att köra 24v men hitta saker i 24 är bÃ¥de svÃ¥rt och dyrt. Det är inte bara ett med elen  Hoppas du fattar min svÃ¥ra utlägning Janne // Ralf | 
| Tom HBV168 |  13 Mar 2012, 14:20 
				 Inlägg
					#13				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558  | Nejnejnej... Du ska inte elda för krÃ¥korna. En DC-DC-adapter har i runda slängar 85-90% verkningsgrad. Det är alltsÃ¥ bara en brÃ¥kdel som blir förluster. Biltema har nyligen tagit in en modell i sitt sortiment som ligger bra till i pris: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-till...vandlare-38120/ Annars har Clas i sjön Mascot (lite mindre pÃ¥ 8A), men den kostar ju nÃ¥n slant till: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919403 -------------------- | 
| Ralf HBV 263 |  13 Mar 2012, 17:26 
				 Inlägg
					#14				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216  | Fin fint Tom Nu är jag med, Det finns 2 st olika slags omvandlare har jag fÃ¥tt förklarat av Elektronik komponet här i Gävle. Den ena är med motstÃ¥nd som har en verkning pÃ¥ 50%. Sedan en som switchar strömmen pÃ¥ nÃ¥got sätt och delar ut den till 12v, ( det lät bättre när han berättade.). och den sist nämda har en verkningsgrad som du säget ca 85-90%, men dom är lite dyrare. Han sa att Mascot är ett bra märke. Tittade pÃ¥ den hos classe men om man gÃ¥r in pÃ¥ Elfa sÃ¥ har dom inte skrivit ut verkningsgarden pÃ¥ den, men pÃ¥ andra Mascot. Kolla: https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=69-883-80 Sedan har vi här en med verkningsgrad angivet: https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=69-889-01 Känns ganska viktigt för mig att veta dÃ¥ jag som du säger inte vill elda för krÃ¥korna. ( slänga halva bullan i sjön )   Mycket intressant. Hittade även denna pdf, som tar upp nÃ¥gonting om detta pÃ¥ sida 8. http://www.iea.lth.se/etg/undervisnmat/F%F...ngt/F%F6_KE.pdf Hoppas att jag inte trÃ¥kar ut er allt för mycket, men mina funderingar   MVH Ralf | 
| Tommy HBV 1 |  13 Mar 2012, 22:25 
				 Inlägg
					#15				
			 | 
|  Gold Member      Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3  | Hej Ralf. Använd sÃ¥ mycket som möjligt med 24 volts prylar. Det eliminetrar bÃ¥de sänningsfall( ju högre spänning klenare ledningar) och kompliserade kopplingar med omvandlare mm. Det är inga bekymmer med att fÃ¥ tag i komponenter pÃ¥ 24 volt. All yrkestrafik bussar bÃ¥tar mm använder 24 volt. Vad är det du söker som du inte hittar pÃ¥ 24 volt? Ett tipps om 12volts lampor. Om du har tvÃ¥ 12volts lampor sÃ¥ kan du seriekoppla dom sÃ¥ kan du köra dom pÃ¥ 24 volt. bättre ett lysen till än ett motstÃ¥nd som inte syns? Tommy HBV 1 | 
|   | 
| Lo-Fi version | Tid: 31st October 2025 - 07:19 | 
| Designed from:  |