![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Andreas |
![]()
Inlägg
#1
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 9 Registrerad: 16-May 10 Medlemsnummer: 1231 ![]() |
Hei. Hyggelig å finne dette forumet. Lager en liten tråd om oppbyggingen av bussen vår, og håper at noen finner dette interessant
![]() Vi er en familie på 4 som har tenkt en stund på at campingbuss må være en fin måte å feriere på. Etter å ha sett endel på nett etter busser og inspirasjon, valgte vi sommeren 09 å gå til innkjøp av en 1990 Scania Classik K113, for å bygge campingbuss av den. Bussen har gått i Firda Billag fra ny og frem til ca 2005. Fra 2005 og frem til vi kjøpte den ble den brukt til Kiel-turer for pensjonister. Her kommer noen bilder fra salgsannonsen: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siden ingen av oss har noe erfaring med buss, og langt mindre kjørt en, fikk vi hjelp av en kompis for å hente den. Her har vi akkurat fått den på plass hjemme på tunet. Fikk akkurat plass ![]() ![]() Første prosjekt ble naturlig nok å plukke ut de delene vi ikke har planer om å bruke. Det vil si mesteparten av setene, panelene med lys, brytere og luftdyser i taket, store mengder teppe osv. Vi ville beholde totalt 10 seter, slik at den fremdeles kan være registrert som buss. Resten av setene ble faktisk solgt til det lokale busselskapet :shock: Hvis noen kjenner busstypen og årsmodellen vil de nok hevde at setene ikke hører hjemme i bussen, og det er selvsagt helt riktig. De hadde visst vært byttet ut i noen nyere fra en skadet buss en gang. ![]() ![]() ![]() Et annet prosjekt som har tatt mye tid var å planlegge den optimale planløsning for vårt bruk. Mange ideer svirret allerede før kjøpet, og mange ble forkastet når bussen kom på plass. Det momentet som ble mest avgjørende var en ide vi fikk når vi var å kikket på en ferdigbygd buss på Nordfjordeid. Der hadde de tatt i bruk fremste lasterom som sengeplass, og vi skjønte fort at dette var genialt for oss også. Derfor ble det bestemt at dette lasterommet skulle bli barnerom for de håpefulle på 4 og 7 år. Utover dette har vi også to faste sengeplasser i soverom bakerst i bussen, som eget soverom for de voksne. Flere faste senger trenger vi ikke, ettersom det ikke er et mål at bussen skal huse flest mulig. For oss er det viktigere at den er komfortabel for 4. Foran soverommet blir det et lite bad med dusj på bussens høyre side. I tillegg vil vi beholde bussens orginale toalettrom, forhåpentligvis med noen oppgraderinger. Videre fremover på høyresiden blir det en sofa foran toalettrommet, luke ned til barnerommet, og 4 vanlige sitteplasser helt fremst. På bussens venstre side blir det klesskap, matskap, kjøleskap, kjøkkenbenk, sofa og en liten spisegruppe med 4 seter helt fremst. Noe av det som ble prioritert først var å få på plass barnerommet, slik at det skulle være trivelig for barna under resten av den lange byggeprosessen... Siden dette lasterommet har akkurat 150 cm bredde, var det naturlig å avgrense det til 200 cm lengde, slik at hele bunnen ble dekket av en vanlig "dobbelseng". Dette ble gjort ved å sette opp en plate ut mot lasteluken på venstre side. Høyre lasteluke blir beholdt som nødutgang. Videre ble det saget et hull i bussens gulv, med målene 50 x 70 cm. Den utsagde delen ble hengslet, og montert med en gassdemper som hjelper til å løfte/holde luken oppe. Ellers måtte vi også flytte lufteslangen fra toalettet som normalt går gjennom dette lasterommet. Den ble i stedet svinget bakover og har nå utløp ved bakakslingen. Rommet ble trukket i grå filt på vegger, og "taket" ble malt hvitt. Det ble også laget en liten stige av noen vinkeljern og to fothvilere fra setene. Det nederste trinnet er laget slik at det kan svinges opp for ikke å ta opp for mye plass. Innerst i rommet ble det laget en liten hylle for bøker o.l. Rommet har også fått noen LED-leselys. ![]() ![]() ![]() ![]() Neste post på programmet var å starte opp plasseringen av vegger. Som dere ser har vi valgt å ta hensyn til bussens vinduer når vi plasserer veggene. Noe av grunnen til dette er at vi ikke har planer om å fjerne/erstatte vinduene slik som mange gjør. "Stenderene" er 30x50 mm treverk, og alt blir skrudd og limt sammen med sikaflex/tec7 for å unngå knirkelyder. Der det er mulig blir stenderne festet i bussens orginale setefester med 10mm bolter. Ellers blir de festet med treskruer og karosseriskruer. Sengen bakerst er tverrstilt og laget i 2"x 6" bjelker. Dette har vi angret litt på i ettertid, fordi treverket har vridd seg litt etter monteringen. Kanskje hadde kryssfiner eller mdf vært et bedre materiale å bygge av...? Også sengen er festet i gulv og vegger med 10mm bolter. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dette for være nok for nå, men resten av byggingen frem til dags dato kommer fortløpende... Kom gjerne med kommentarer og innspill ![]() |
Ewa HBV11 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Härlig buss Andreas och välkommen till forumet.
Gillar verkligen sovrummet i lastutrymmet ![]() Det gäller ju att utnyttja varje vrå när man bor trångt. -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Kurre o Tina HBV 166 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 ![]() |
Hej Andreas !
![]() Mycket kul å få se din buss jag håller på å bygger i en 1962 års volvo så välkommen till oss ![]() ska bli kul å följa din byggnation på din buss mvh Kurre |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Fint bygge!!
![]() Fick faktiskt några bra idéer.... ![]() Norsk är inte nåt problem så fortsätt skriv!! ![]() Lycka till med fortsättningen ![]() Lars -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
*Andreas |
![]()
Inlägg
#6
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 9 Registrerad: 16-May 10 Medlemsnummer: 1231 ![]() |
Tusen takk for varm velkomst og for hyggelige lykkeønskninger ![]() Når man skal bygge buss kommer man ikke bort fra at det må endel teknisk anlegg på plass også. Vi har i grunn liten eller ingen erfaring verken med buss eller camping fra før, så det har blitt endel grubling og gjetting på hva vi egentlig trenger. Dere som sitter på erfaring fra busscamping må gjerne sette oss på rett spor dersom dette høres tvilsomt ut... Det elektriske anlegget i bussen har blitt supplert med en ekstra batteribank på 250 ah. Denne batteribanken er koblet sammen med bussens opprinnelige system ved hjelp av en skillebryter/hovedstrømsbryter. Denne er plassert ved førerplasen, og har innstillingene "0", "1", "2" og "1+2". Det vil si at bussens opprinnelige batteri er tilkoblet i posisjon 1, og blir benyttet til oppstart. Når bussen er i drift bytter man til 1+2 slik at begge batteribanker blir ladet, og i campingmodus velger man batteribank 2, slik at man likevel kan få start selv om forbruksbatteriene (bank 2) er helt utladet. Om 250 ah er nok er jeg litt usikker på, men det kommer vel mest an på hvor lenge man skal campe uten "landstrøm". Når landstrømmen er tilkoblet sørger en lader for å fylle batteriene, og også da kan jeg velge hvilke batterier som skal lades ved hjelp av skillebryteren. Laderen har både vedlikeholdslading og boost funksjon, og lader opptil 30A på max. 220volt annlegget i bussen er fordelt på to kurser (en til kjøkken, og en til bad/stue/soverom) hver på 10A. Sikringsboksen inneholder også en jordfeilbryter. Som dere ser på bildet har vi to stikkontakter inn på sikingsboksen, en for hver kurs. Tanken er at disse plugges rett i kabeltrommelen når vi er tilkoblet landstrøm, og er plugget i inverteren ellers. Inverteren er foreløpig en rimelig sak fra Clas Ohlson, men jeg er usikker på om denne har kapasitet nok, og om den takler el motorer og delikat elektronikk som ladere ol. En mer påkostet inverter med justert sinuskurve blir nok innhandlet etterhvert. Ellers kan jeg nevne at det meste av lys i bussen er 24v (mye 12volt spotter som er seriekoblet to og to). Det som er 220volt er lys på badet(lysrør), kjøleskap, tv/dvd og sikkert diverse kjøkkenapparater. Komfyr og vannvarmer går på gass, og varme håper jeg at den orginale Webastoen skal sørge for. det eneste som er 12volt i bussen er et par bilstereoer, lyset i komfyren og et strømuttak/sigarettenner. Dette ordnes med en liten 24/12 volt omformer ved førerplassen. Når det gjelder ferskvann, avløp og toalett har jeg allerede nevnt at vi velger å beholde det orginale toalettet i bussen med sine tanker og systemer, og dette forenkler en hel del. Vi trenger da bare tenke på ferskvann og avløp for gråvann. Vi har valgt å bruke 200 liters plastfat for begge deler, da ferskvannet ikke blir brukt til drikkevann uansett. Fra fesvannstanken går vannet til en Shurflo trykkvannspumpe (2 bar /11 liter pr minutt), videre skal vannet splittes i til kaldt og varmt vann. Vannvarmeren er ikke helt på plass ennå, men det blir en gassdrevet varmer av denne typen: http://www.hyttetorget.no/getfile.php?mmfileid=7328417 Det blir totalt 3 vannuttak i bussen: kjøkken, dusj, og vask på bad. Dette er laget til med kobberrør og vanlige blandebatterier. Det er også et par kuleventiler i systemet, slik at det kan dreneres ved behov. I tillegg har toalettet det orginale uttaket, med kun kaldt vann. Batterier/lader/inverter er plassert i fremre venstre lasteluke (på motsatt side av barnerommet) Vanntanker er plassert i bakre venstre lasterom. Kanskje ikke den beste forklaringen dette, så litt bilder får supplere... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
*Andreas |
![]()
Inlägg
#7
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 9 Registrerad: 16-May 10 Medlemsnummer: 1231 ![]() |
Som jeg nevnte tidligere ligger badet i bussen bak bakre dør på høyre side, eller sagt på en annen måte, innenfor nest bakerste vindu på høyre side. Vi har for enkelthets skyld valgt å beholde gulvet i repos-høyde, noe som fører til at det ikke blir full ståhøyde for meg med 186 cm på strømpelesten. I dusjen derimot kan jeg stå normalt, ettersom denne er nedfelt i gulvet.
Et gammelt dusjkabinett ble slaktet, og selve baljen nederst ble slipt til og lakkert for å passe i vårt lille bad. Gulvet i bussen ble saget opp med tigersag, stikksag og vinkelsliper. Det samme skjedde med en loddrett vegg under gulvet, som fungerer som fremste vegg i bakerste lasterom (verktøy/kjettingrom). Før dusjbaljen ble permanent montert, ble det limt inn vinylbelegg på gulvet, og litt opp etter veggene. Etter at alle rør var på plass under gulvet, ble dusjbaljen limt og skrudd fast. For å slippe å demontere radiatoren langs veggen, fikk vi laget et beslag i hvit aluminium som dekker denne i hele badets lengde, og har utlufting i endene. Beslaget er montert slik at vannet som treffer det, vil renne av ned i dusjbaljen. Taket på badet er også laget i hvit aluminium. Mest mulig av bussens orginale innredning i taket ble fjernet, men vi fant noen kobberrør oppi der, som vi ikke ville flytte på, så derfor er takhøyden endel mindre helt ute ved vinduet. Samtidig gjør dette at aluplaten får en profil som gjør den stiv og stabil. Veggene på badet er baderomsplater fra produsenten Alloc, og kan monteres rett på stender uten membran ol. Dette gjør jobben en hel del enklere, selv om det er et tidkrevende pirkearbeid å sage de ut når ingenting er vinkelrett... Platene er både skrudd og limt til stenderne. Vinduet på badet blir beholdt, men det skal monteres en film/folie på innsiden som slipper inn lys, samtidig som den beskytter helt mot innsyn. Utvendig skal alle ruter få mørk solfilm etterhvert. Belysningen på badet blir i form av to 15 watts lysrør som er integrert i speilet, og betjenes med bryter rett innenfor bad-døren. Her sitter også et 220 volt uttak. Selve badinnredningen er skrudd og limt mot veggene, og måler 60 x 33 cm. Badet nærmer seg ferdig, men mangler ennå fuging, film på vinduet, dusjhode/feste, dør og litt lister rundt døråpningen. Her kommer litt bilder fra arbeidet, og noen som viser hvordan det ser ut for øyeblikket. Dessverre er badet så lite (ca 90 x 160 cm) at det er vanskelig å ta brukbare bilder... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Göran HBV 222 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 ![]() |
Der hadde de tatt i bruk fremste lasterom som sengeplass, og vi skjønte fort at dette var genialt for oss også. Derfor ble det bestemt at dette lasterommet skulle bli barnerom for de håpefulle på 4 og 7 år. Kul att se dina fina bilder och beskrivning av bygget. Att hinna med så mycket när man har två barn, det är imponerande! Har barnen sovit i rummet? Fungerar det? Vill de sova ensamma där nere? Jag har också två barn som är 4 respektive 7 år. Innan jag köpte den buss vi har nu tittade vi på en annan buss som hade ett barnrum precis som erat. Lucas (4-åringen) vägrade att klättra ner! Det var för läskigt/otäckt så det fick bli en buss där allt är i en våning...! ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#9
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Andreas.
Jag tycker du skall göra en medlemsansökan till Husbussens Vänner. Vi har redan många medlemmar från Norge och vi välkomnar flera. Gå in på hemsidan och skicka en ansökan så kommer vi att höra av oss till dig. Tommy HBV 1 ordf i Husbussens Vänner |
*Andreas |
![]()
Inlägg
#10
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 9 Registrerad: 16-May 10 Medlemsnummer: 1231 ![]() |
Kul att se dina fina bilder och beskrivning av bygget. Att hinna med så mycket när man har två barn, det är imponerande! Har barnen sovit i rummet? Fungerar det? Vill de sova ensamma där nere? Jag har också två barn som är 4 respektive 7 år. Innan jag köpte den buss vi har nu tittade vi på en annan buss som hade ett barnrum precis som erat. Lucas (4-åringen) vägrade att klättra ner! Det var för läskigt/otäckt så det fick bli en buss där allt är i en våning...! ![]() Hei, og takk for hyggelig kommentar! Barna har ikke sovet i rommet enda, men det ser i alle fall ut som de trives der. De har vertfall tilbrakt endel tid der medan vi voksne har arbeidet. Luken ned til rommet vil stå open når barna er der (ved hjelp av en gassdemper på luken), så vi rekner med at det skal gå bra:) Hej Andreas. Jag tycker du skall göra en medlemsansökan till Husbussens Vänner. Vi har redan många medlemmar från Norge och vi välkomnar flera. Gå in på hemsidan och skicka en ansökan så kommer vi att höra av oss till dig. Tommy HBV 1 ordf i Husbussens Vänner Hei. Takk for tips. Vi får ta turen inn på hjemmesiden å lese litt mer om medlemskap:) Denne gangen tenkte jeg å skrive litt om kjøkkenet i bussen vår. Kjøkkenet ble kjøpt på IKEA, med unntak av benkeplaten som er produsert av Fibo-Trespo. Hvis vi starter bakerst ved soverommet består kjøkkenet av følgende moduler: To stk høyskap, 60 cm. Lavt underskap / Kjøleskap, 50 cm. http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=113689 benkeskap, 60 cm Komfyr, 50 cm, http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=4436 Skuffeseksjon, 80 cm Kjøkkenet er montert på reposet helt inn mot midtgangen, slik at det skal være komfortabelt å stå ved kjøkkenbenken. Ulempen med dette er at det blir en del tomrom man ikke får utnyttet bak kjøkkeninnredningen(60 cm dybde), men dette kan vi leve med. Benkeplaten måler dog 193 cm lengde og 82 cm dybde. Alle skap er modifiserte i bunnen, siden reposet heller både innover mot midtgangen, og fremmover i bussen. Dette skapte endel hodebry, men alt er nå tilpasset slik at kjøkkenbenken ligger parallelt med vinduslista. Komfyren er noe høyere enn kjøkkenskapene (siden de er modifiserte) og er derfor felt ned i gulvet slik at den flukter med benkeplaten. For å montere de to høyskapene ble hattehyllen saget ned, og for å få plass til kjøleskapet måtte vi også sage litt ut av ventilasjonssjakten som går langs busstaket. Tilsammen er desse tre skapene samme bredde som et vindu, og derfor har det nest bakerste(av de store) vinduene blitt blendet av med en huntonittplate trekt med sort tøy. I bunnen av det ene høyskapet står det et slags ekstra varmeelement av noe slag. Dette valgte vi å la stå igjen, og det ble bare saget ut utsparringer i skapet for å få det på plass. Tanken er at dette skapet skal brukes som garderobeskap, og da kan det jo også fungere som tørkeskap... ![]() I tillegg til den "vanlige" belysningen i bussen, er kjøkkenet tilgodesett med to ekstra spotter over kjøkkenbenken. De betjenes med bryter i bakkant av kjøleskapet, og der finnes også et 220 volt uttak. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#11
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Grett!
![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Kurre o Tina HBV 166 |
![]()
Inlägg
#12
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 ![]() |
Hej igen
![]() Ser ju kalas bra ut ![]() Jag skall åkså ha en gas värmare i min buss för varmvattnet,de verkar som en bra ide . jättekul å få se hur du gör i din buss kämpa på MVH Kurre |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#13
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Fantastikt rolig och intressant tråd! Kul att se hur andra har löst det. Din buss blir jättefin!!!
-------------------- |
*Andreas |
![]()
Inlägg
#14
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 9 Registrerad: 16-May 10 Medlemsnummer: 1231 ![]() |
Takk for skryt ![]() ![]() I dette innlegget vil jeg prøve å komme ajour med det vi har gjort med bussen hittil. Det vil si at innleggene sikkert vil bli sjeldnere og kortere heretter... Den orginale belysningen i bussen ble tatt ned, og har/ blir erstattet med vanlige spotter for hjemmebruk, montert i nye paneler der det orginalt var luftdyser og stoppknapper. Da bruker vi 12v spotter som blir koblet sammen 2 og 2 og deretter koblet rett på bussens orginale ledningsnett. Totalt er det 4 spotter langs vinduene ( en midt på hvert vindu ) på hver side, som betjenes med den orginale bryteren på dashbordet. I tillegg har vi som nevnt to ekstra spotter over kjøkkenet med egen bryter. I midtgangen blir det også en rekke med 8 stk ( ? ) spotter koblet til 3 orginale brytere, slik at de kan slås på separat for front, midt og bak. Selve taket i bussen ville vi ha lyst, så vi bestemte oss for å trekke det opp i hvit skinnimitasjon / skai. Den kjøpte vi hos dette firmaet: http://www.stoffogstil.no/ Vi bestilte 20 meter, og ble derfor en tanke overrasket nårskaien dukket opp i flere kortere lengder... Med litt fintenking fikk vi det til å gå opp ganske bra, men det er dårlig å sende varen oppstykket uten å nevne det en gang :evil: Vi prøvde først å lime med spraylim fra 3M (serie 80), noe som fungerte bra, men som vi skjønte ville bli veldig dyrt ( kr 300 pr boks, 400 ml). Vi bestilte derfor 5 liter med noe som skulle være klar/ufarget kontaktlim fra dette firmaet: http://www.installbay.no/ Den limer godt, men den setter dessverre farge på skaien likevel, slik at det har blitt litt gult i det ![]() Noen som har tips om lim som kan brukes, og helst ikke koster skjorta?? ![]() ![]() ![]() ![]() |
*Andreas |
![]()
Inlägg
#15
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 9 Registrerad: 16-May 10 Medlemsnummer: 1231 ![]() |
Har blitt lite oppdateringer her i det siste... Litt av forklaringen til det er at jeg har brukt de siste dagene å ta busslappen
![]() ![]() Noe av det vi har fått gjort er å gjøre soverommet bakerst i bussen litt mer ferdig. Veggene fremst i rommet ble saget ut av 4mm hyntonittplater, og trukket med grå filt. Sengefronten hadde, som jeg nevnte i et tidligere innlegg, vridd seg etter montering, så den ble laget ny. Denne gang i doble sponplater som ble limt og skrudd sammen. Mellom seng og vegg var det beregnet akkurat plass til 60 cm skap, og med den vridde sengefronten ville det aldri sett bra ut. Sengrammen har også blitt trukket i grå filt. Skapene som skal inn er vanlige 60 cm benkeskap som ble kjøpt sammen med kjøkkenet. Vi vurderte også høyskap, men vi kom til at det ville medføre at rommet ville føles mye mindre. Oppå benkeskapene lagde vi først til hvite plater, men da lignet skapene mest på hvitevarer :shock: De kommer nok til å bli bytta ut mot svarte plater, noe ala kjøkkenbenken. I "fotenden" av senga (venstre side av bussen) blir det litt "plass til overs", så der har vi laget en hengslet luke. Under der blir det plass til pledd og lignende, samtidig som det er en fin hylle til stereo f. ex. Også denne er trukket i grå filt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 20:17 |
Designed from: ![]() |