![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Ingemar HBV 217 |
![]() ![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 11 Registrerad: 4-November 09 Medlemsnummer: 1152 ![]() |
Hej,
vi har nu kört fram vår Skania -66 på gårdsplanen inför säsongs-premiären, Tydinge-träffen. Bromsarna håller inte trycket! Kröp under och det pyser vid "svep-ringen" runt den ena bromsklockan där bak. Panik - vad gör man? Är det någon tätning eller membran som är paj? Var finns i så fall reservdelar? Vill ju helst kunna köra i övermorgon. Ingemar o Boel HBV217 |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Har du fjäderbroms på bussen? (luftstyrd handbroms) Läcker det i så fall när handbromsen är dragen? Eller läcker det när du bromsar? Många frågor men viktiga. Tommy HBV1 |
Ingemar HBV 217 |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 11 Registrerad: 4-November 09 Medlemsnummer: 1152 ![]() |
Ja, luftstyrd handbroms.
Läcker när man bromsar, inte när bara handbromsen är dragen. /Boel |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Skaffa nytt membran. Glöm inte att skruva ut centrumskruven under locket innan du lossar klämringen,
Ring om du är osäker. 070-3991828 Tommy |
Ingemar HBV 217 |
![]()
|
Tack för svar.
Skruven är lossad. Klämringen är lossad och jag sitter nu här med membranet. Det syns inget hål igenom, men små sprickor på undersidan runt om längs kanten. Är det ändå membranet som ska bytas eller kan det vara något annat? Tack för din omtanke. /Boel |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
Det måste vara membranet. så köp nytt och se till att all rost är borta vid kanterna innan återmonteringen. (tänk på att klämringen inte är liksidig vid återmonterningen)
Det är alltid bra att ha ett membran med sig i reserv när man är ute och åker. ett till fram och ett till bak. Det är inte ovanligt att dom torkar sönder och spricker efter vintervilan. TommyHBV 1 |
Ingemar HBV 217 |
![]()
|
Hej,
har nu köpt nytt membran. Monterade och provade och det läckte rejält. Tog loss igen och var noggrannare med att smärjla bort den lilla rost som fanns. Hjälptes åt att sätta på igen (betydligt lättare att hålla på plats när man var två). Spännde klämringen riktigt hårt. Ändå pyser det lite... Jag tror inte att jag har ändrat på klämringen, men man kan inte vara säker. Jag ser inte på vilket sätt den inte är liksidig. /Boel |
Ingemar HBV 217 |
![]()
|
Membranet håller tätt nu!
Det lilla pyset som är kvar kommer från skarvkopplingen lite längre bak. Men det var rätt att membranet skulle bytas, för jag kände luften som blåste ut vid klämringen innan vi bytte och där känns inget längre. /Boel |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
Va bra när allt löser sig.
Skall du till Göteborg? Tommy HBV 1 |
Ingemar HBV 217 |
![]()
|
Hej Tommy, nu har Boel skruvat Scania i ett dygn och jag fram tills nu. Skarvkopplingen är bytt efter många om och men. Vi har kört upp tryck och håller tummarna att det ska finnas lite kvar tills imorgon. Alltså tryck, inte arbete.
Vi hade hoppats att möta dig i Tydinge i helgen, men om du måste till Gtb så måste du. Tack för all hjälp så här långt och hoppas att vi ses så småningom. ![]() Hälsningar från the bindby´s |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
Hej.
Jag skulle också hellre åkt till Tydinge. Men har man ett åtagande så måste man fullfölja det. Vi sitter ju som träffservice i MHC och jag är med i valberedningen. Men vi får nog skojigt var vi än är och vi träffas sent om sidor. Kör försiktigt och sköt om er och den gamla Scania Vabisen. Häll ställningarna för fabrikatet, det blir nog mest Volvo där nere. Tommy HBV1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 12th July 2025 - 12:55 |
Designed from: ![]() |