![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hur rubr. skall användas har jag klart för mig, men är det någon som vet hur de båda fungerar?
Thelman är ju uppbyggd kring elektromagneter och avgasbromsen stryper på avgassidan - men kan någon förklara funktionen mer ingående? Bortsett från att Thelman drar massvis med ström (min är säkrad 100A), kan man använda den hur länge som helst utan risk för everhettning? Samma sak med avgasbromsen? -------------------- |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Blev nyfiken och letade lite
![]() http://wapedia.mobi/sv/Telmabroms https://www.liu.se/vidi/lennarts/filer-link...mskrafter-a.pdf Den här länken innehåller mer om avgasbromsen. ![]() ![]() Lars -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
hej ja har tungboken ja kan ta med till highchaparall
om bromsar tror jag de står i den -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag menade en mer teknisk beskrivning... Hur det fungerar och att det fungerar vet jag, var mest nyfiken på hur det är uppbyggt rent tekniskt...
-------------------- |
Bertil HBV30 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Kan du stänga av motorn på avgasbromsen så stänger den också bränslepumpen helt, inte bara går ner till "tomgång". Och även om den inte stryps helt så påverkar den minskade tillförseln av diesel den kylande effekten som kallt bränsle ger, framförallt ventiler och även styrningarna till dessa tar stryk. Den sitter normalt ett eller två spjäll liknande ett rökgångsspjäll som är tryckluftstyrt i slutet på grenröret. Motorn "jobbar som kompressor" och den minskade andningen ger också den följden att motorn blir varmare. Men tack vare motståndet i i cylindrarna får man en mjuk och behaglig broms, har man ingen retarder så vinner man komfort i körningen på att använda avgasbroms som första broms i alla lägen. Telma-retardern har stor risk att överhettas med brända spolar som följd. Hydrauliska retardern (ofta Voith) kan också överhettas men risken är betydligt mindre. Den brukar ha oljekylare monterad i motorns kylare och då höjer man tempen på motorn vid långvarig användning. Oavsett vilken/vilka hjälpbromsar man har så är det bra att använda dom som huvudbroms/ar och ta till tryckluft när det behövs. Och vid körning i svåra backar ska man alternera mellan olika bromsar för att inte överhetta någon av dom. mvh Bertil ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Mitt råd är att använd avgasbromsen så lite som möjligt på motorer med lite ålder på nacken. Anledningen är att när avgas spjället stänger så ökar trycket i cylindrarna och likaså i grenrör och vid avgasventilerna. Följden kan bli att om ventilstyrningarna är lite slitna så trycks oljefilmen bort från styrningen med påföljd att det kan bli en skärning i styrningen och ventilen går av och ett haveri på motorn. Ingen ovanlig företeelse i långa backar och gammla motorer. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 12th July 2025 - 13:24 |
Designed from: ![]() |