Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Thelma och avgasbroms, hur fungerar det?
Tom HBV168
inlägg 23 May 2010, 15:09
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hur rubr. skall användas har jag klart för mig, men är det någon som vet hur de båda fungerar?

Thelman är ju uppbyggd kring elektromagneter och avgasbromsen stryper på avgassidan - men kan någon förklara funktionen mer ingående?

Bortsett från att Thelman drar massvis med ström (min är säkrad 100A), kan man använda den hur länge som helst utan risk för everhettning? Samma sak med avgasbromsen?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 23 May 2010, 20:23
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Blev nyfiken och letade lite smile.gif

http://wapedia.mobi/sv/Telmabroms

https://www.liu.se/vidi/lennarts/filer-link...mskrafter-a.pdf
Den här länken innehåller mer om avgasbromsen. smile.gif

action-smiley-030.gif
Lars


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
HÃ¥kan HBV 179
inlägg 24 May 2010, 22:26
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 184
Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533



hej ja har tungboken ja kan ta med till highchaparall
om bromsar tror jag de står i den


--------------------
håkan i sveriges trädgård....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 25 May 2010, 08:24
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag menade en mer teknisk beskrivning... Hur det fungerar och att det fungerar vet jag, var mest nyfiken på hur det är uppbyggt rent tekniskt...


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 25 May 2010, 17:19
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Kan du stänga av motorn på avgasbromsen så stänger den också bränslepumpen helt, inte bara går ner till "tomgång". Och även om den inte stryps helt så påverkar den minskade tillförseln av diesel den kylande effekten som kallt bränsle ger, framförallt ventiler och även styrningarna till dessa tar stryk. Den sitter normalt ett eller två spjäll liknande ett rökgångsspjäll som är tryckluftstyrt i slutet på grenröret. Motorn "jobbar som kompressor" och den minskade andningen ger också den följden att motorn blir varmare. Men tack vare motståndet i i cylindrarna får man en mjuk och behaglig broms, har man ingen retarder så vinner man komfort i körningen på att använda avgasbroms som första broms i alla lägen.
Telma-retardern har stor risk att överhettas med brända spolar som följd. Hydrauliska retardern (ofta Voith) kan också överhettas men risken är betydligt mindre. Den brukar ha oljekylare monterad i motorns kylare och då höjer man tempen på motorn vid långvarig användning.

Oavsett vilken/vilka hjälpbromsar man har så är det bra att använda dom som huvudbroms/ar och ta till tryckluft när det behövs. Och vid körning i svåra backar ska man alternera mellan olika bromsar för att inte överhetta någon av dom.

mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 25 May 2010, 17:55
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Mitt råd är att använd avgasbromsen så lite som möjligt på motorer med lite ålder på nacken.
Anledningen är att när avgas spjället stänger så ökar trycket i cylindrarna och likaså i grenrör och vid avgasventilerna. Följden kan bli att om ventilstyrningarna är lite slitna så trycks oljefilmen bort från styrningen med påföljd att det kan bli en skärning i styrningen och ventilen går av och ett haveri på motorn. Ingen ovanlig företeelse i långa backar och gammla motorer.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 12th July 2025 - 13:24
Designed from: InfinityStyles.com