![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#1
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Hej allihop! Vill börja med o berömma er för ett väl fungerande och spännande forum! Som ny i "buss branschen" så har de varit väldigt intressant o lärorikt o kunna få va en del på det här stället!
Nu söker jag lite extra hjälp då jag mitt i vårfixandet fått för mig att de skulle vara kul o få igång automatiken på dörren som någon tidigare ägare kopplat ur. Det visar sig att luften in i den stora ventilstyrnings grejen är urkopplad o de går så klart två rör ut till luftkolven så så långt är de ju inget konstigt. Men sen finns de ju en del el grejer varav några kablar är klippta o resten är lite svårt att förstå hur de ska styras. Jag bifogar en bild på det hela. Jag undrar om de finns någon som vet hur de ska kopplas eller har ett elschema. o sen är de även så att de finns ett gängat hål nere till höger där några sladdar går in i luftventilen o sätter man luft på den så pyser det ut där och lite i några små hål på baksidan. Kan de kanske vara så att den är trasig? Eller är de något som löser sig när man kopplat elen rätt? Oj svårt att sammanfatta detta. Fråga på om ni undrar något så hoppas jag att någon har en lite aning hur de hela ska fungera! ha de riktigt bra i vårsolen! / Oskar Bifogade bild(er) ![]() -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Hej Oskar
Du har större chans att få ett vettigt svar om du anger bussmodell, karosstillverkare mm som kan ge en hint om tex vilket kopplingschema som gäller... |
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#3
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Ahh givetvis undrar ni över det
![]() Det är en gammal volvo från 1964 o jag tror den heter B58 med Hägglundskaross. Jag är inte helt säker men ska kolla upp det närmare. -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#4
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Nej höre ni nu blev de nog fel ändå. Kollade runt på Google o det verkar som karossen är gjord i Katrineholm o söker man på
BSBV 28 så hittar man några som ser ut som min, men dom är Scania bussar ![]() ![]() -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
Ewa HBV11 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Här har du uppgifter om din buss www.svenskbusshistoria.se/asp/search/bdata.asp?id=38523
-------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Sonja HBV 133 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
Hej Oskar Om du frågar Björn Forslund HBV33.Så får du reda på allt om din buss.
-------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Oskar.
Det har ingen större betydelse vilket fabrikat eller byggnation du har på bussen. det är styrsystemet till dörren det gäller. Du har en Boschventil som sköter dörröppningen. Det är en växelventil som ändrar luftriktningen till kolven när spolen aktiveras från dörrknappen. Du kan även klämma manuellt på den stora röda knappen på ventilen. Men nu till det sorliga. Inne i ventilen sitter det små ventiltätningar som brukar lämna in med med tiden, då håller inte ventilen tätt utan står och småläcker hela tiden. Det är nästan omöjligt att få tag på dessa ventiltåtningar utan kanske lättare att hitta en ny bättre beg ventil i någon buss. (oberoende av fabrikat) Koppla in luften och hör om det läcker ut luft vid bakelitplattan som kontakterna sitter i. Dom kontakterna är signal utgångar till dörr öppen. Kabelen till magneten kan vara pluss styrd eller minus styrd. Du ser vart ena kabelen på spolen går om den är i jord så skall du få en pluss styrning från öppna knappen. Du kan ju plocka isär ventilen om den nu läcker och se om du kan tillverka någon tätning själv jag har gjort det på några bussar som jag har men ett litet h--vete att få tätt. Lycka till. Tommy HBV 1 |
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#8
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Goda råd
![]() Jag har väl gissat att de med stor sannolikhet är ventilen som är trasig. Men lite är oklart än. Styrs ventilen bara med pulser öppen o stängd? För de sitter ju en tryck kontakt upp vid kolven också och har funderat om man kunde bygga nya ventiler med nån styrning men undrar i sånt fall om de är meningen att den ska slå ifrån så de inte står fullt tryck på kolven hela tiden? Eller varför sitter tryck kontakten där? Men om man nu skruvar isär o de visar sig att de inte går o fixa den, finns de nån chans att hitta en annan? Och vart? Jag har ju haft sån tur att inte behöva leta så mycket buss specifika grejer än utan kunnat hitta grejer till motor och annat mekaniskt på annat sätt. Vart köper ni reservdelar? Finns de några kloka skrotar som skrotar bussar? -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 11th July 2025 - 13:00 |
Designed from: ![]() |