Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Morrande servo, Tacksam för tips
Börje HBV216
inlägg 6 Nov 2009, 20:22
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138

Hej alla Husbussens vänner!

Jag behöver lite hjälp och råd. Jag har en Volvo B5860 av 1972 års modell och motorn är en THD100.

Jag har fått ett missljud i styrservon när jag startar om det är lite kallt, är det under nollan så kommer ljudet vid start. Det låter som ett morrande eller som en gammal spårvagn…
Det pågår en dryg minut men sen tystnar det och tynar bort. Belastar jag servon genom att vrida på ratten under missljudet så ändrar ljudet karaktär och frekvens, och i ratten känns vibrationer som stämmer överens med ljudets förändring. (Lätt beröring av ratten)

Jag märkte det här redan förra hösten men jag körde knappt något under vinter och på våren och med varmare temperatur så var det borta. Jag har kört hela sommaren och inte ett ljud, så jag förträngde att det fanns ett ljud förra året. Glad var jag då – men förstod inte sambandet med temperatur tills nu, när det nu kom tillbaka. För det verkar vara ett tydligt samband…

Är det någon som känner igen det här? Kan man leva med ljudet, det är ju inte så ofta man kör
i minusgrader och ljudet försvinner ju efter en stund. Servon fungerar i övrigt och oljan ser röd och fin ut. Filtret bytes förra året i förebyggande syfte.

Under â€min tid†med bussen har jag inte hamnat i nÃ¥gon situation där jag kan ha överhettat pumpen. Ibland när jag är under bussen fÃ¥r jag för mig att styrväxeln är lite fuktig. Som vid läckage men jag behöver inte fylla pÃ¥ olja…

Missljud tyder ju på att något är fel men hur ser sjukdomsförloppet ut. Går det fort utför
så att servon lägger av snabbt och plötsligt ELLER är det utdragen historia…
Finns det något sätt att fixa det här ELLER är det bara byta pump som gäller.

Med risk för att jag framstår som en ……… ber jag är tacksamt om råd och tips!

Börje
HBV 216

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 6 Nov 2009, 22:27
Inlägg #2

Gold Member

Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej.
Kolla sugledningen så att den är tät. Det tyder på att pumpen suger luft vid kall våderlek och när materealet krymper.
Sugledningen är den grövre slangen till pumpen och brukar vara vanliga slangklämmor
Tommy HBV1
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 7 Nov 2009, 00:34
Inlägg #3

Gold Member

Tack, för vägledningen Tommy!
Jag kollar imorgon när det ljusnar..

Börje HBV 216
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 7 Nov 2009, 18:37
Inlägg #4

Gold Member

Dagsljuset har nu tagit slut och jag med. Efter tips från Tommy har jag idag letat men inte hittat något läckage ännu på någon returslang till styrservon. Jag antar att det är lätt att upptäcka ett läckage på trycksidan så där kan väl inte problemet sitta…

Jag provat att efterdra alla kopplingar på väg till och från pumpen.
Bifogad bild
Jag har ju slang bara någon meter sen övergår det i rör.
Bifogad bild
Jag har också kollat området kring styrväxeln men slang och kopplingar ser ok ut
Bifogad bild
Det är möjligen röret man ser på bilden vilket är mer än 30 år som man kanske ska titta närmare på… Jag tror att det är returen.
Bifogad bild

SIDOSPÃ…R:
Rör hade jag en historia med i somras när jag tappat lufttrycket på bara ett dygn. Letade och letade, helt inriktad på att det skulle vara en av de 8 trycktankarna som det rostat hål i.

Det visade sig att det var ett RÖR i â€locket†till en av luftbälgarna som hade i litet hÃ¥l. Hade antagligen uppstÃ¥tt för att man bockat röret lite hÃ¥rdhänt vid skapandet av delen Ã¥r 1972 och där det nu rostat hÃ¥l.
Bifogad bild
En snäll åkare i Sorunda/Nynäshamn med egen verkstad hjälpte mig att hitta och LAGA delen!
Bifogad bild
Ny del går antagligen inte att få tag på. Det är kul att vara med duktiga mekaniker som har en bra verkstad och kunnande som kan laga och inte bara byta delar..
Nu står jag i 3-4 dagar och har ändå 5 kilo tryck kvar.

TILLBAKA TILL SERVON:
Imorgon skall jag FÖRSÖKA att komma åt och kolla anslutningen till oljebehållaren för styrservon. Överdelen är lätt att komma åt för att kolla oljenivån men anslutningen UNDER
väl gömd…

Jag är fortfarande tacksam för tips om någon brottats med liknande problem.Servon morrar och jag med!

Börje
HBV 216

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 18:04
Designed from: InfinityStyles.com