![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Hej alla Husbussens vänner!
Jag behöver lite hjälp och rÃ¥d. Jag har en Volvo B5860 av 1972 Ã¥rs modell och motorn är en THD100. Jag har fÃ¥tt ett missljud i styrservon när jag startar om det är lite kallt, är det under nollan sÃ¥ kommer ljudet vid start. Det lÃ¥ter som ett morrande eller som en gammal spÃ¥rvagn… Det pÃ¥gÃ¥r en dryg minut men sen tystnar det och tynar bort. Belastar jag servon genom att vrida pÃ¥ ratten under missljudet sÃ¥ ändrar ljudet karaktär och frekvens, och i ratten känns vibrationer som stämmer överens med ljudets förändring. (Lätt beröring av ratten) Jag märkte det här redan förra hösten men jag körde knappt nÃ¥got under vinter och pÃ¥ vÃ¥ren och med varmare temperatur sÃ¥ var det borta. Jag har kört hela sommaren och inte ett ljud, sÃ¥ jag förträngde att det fanns ett ljud förra Ã¥ret. Glad var jag dÃ¥ – men förstod inte sambandet med temperatur tills nu, när det nu kom tillbaka. För det verkar vara ett tydligt samband… Är det nÃ¥gon som känner igen det här? Kan man leva med ljudet, det är ju inte sÃ¥ ofta man kör i minusgrader och ljudet försvinner ju efter en stund. Servon fungerar i övrigt och oljan ser röd och fin ut. Filtret bytes förra Ã¥ret i förebyggande syfte. Under â€min tid†med bussen har jag inte hamnat i nÃ¥gon situation där jag kan ha överhettat pumpen. Ibland när jag är under bussen fÃ¥r jag för mig att styrväxeln är lite fuktig. Som vid läckage men jag behöver inte fylla pÃ¥ olja… Missljud tyder ju pÃ¥ att nÃ¥got är fel men hur ser sjukdomsförloppet ut. GÃ¥r det fort utför sÃ¥ att servon lägger av snabbt och plötsligt ELLER är det utdragen historia… Finns det nÃ¥got sätt att fixa det här ELLER är det bara byta pump som gäller. Med risk för att jag framstÃ¥r som en ……… ber jag är tacksamt om rÃ¥d och tips! Börje HBV 216 |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Kolla sugledningen så att den är tät. Det tyder på att pumpen suger luft vid kall våderlek och när materealet krymper. Sugledningen är den grövre slangen till pumpen och brukar vara vanliga slangklämmor Tommy HBV1 |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Tack, för vägledningen Tommy!
Jag kollar imorgon när det ljusnar.. Börje HBV 216 |
Börje HBV216 |
![]()
|
Dagsljuset har nu tagit slut och jag med. Efter tips från Tommy har jag idag letat men inte hittat något läckage ännu på någon returslang till styrservon. Jag antar att det är lätt att upptäcka ett läckage på trycksidan så där kan väl inte problemet sitta…
Jag provat att efterdra alla kopplingar pÃ¥ väg till och frÃ¥n pumpen. ![]() Jag har ju slang bara nÃ¥gon meter sen övergÃ¥r det i rör. ![]() Jag har ocksÃ¥ kollat omrÃ¥det kring styrväxeln men slang och kopplingar ser ok ut ![]() Det är möjligen röret man ser pÃ¥ bilden vilket är mer än 30 Ã¥r som man kanske ska titta närmare på… Jag tror att det är returen. ![]() SIDOSPÃ…R: Rör hade jag en historia med i somras när jag tappat lufttrycket pÃ¥ bara ett dygn. Letade och letade, helt inriktad pÃ¥ att det skulle vara en av de 8 trycktankarna som det rostat hÃ¥l i. Det visade sig att det var ett RÖR i â€locket†till en av luftbälgarna som hade i litet hÃ¥l. Hade antagligen uppstÃ¥tt för att man bockat röret lite hÃ¥rdhänt vid skapandet av delen Ã¥r 1972 och där det nu rostat hÃ¥l. ![]() En snäll Ã¥kare i Sorunda/Nynäshamn med egen verkstad hjälpte mig att hitta och LAGA delen! ![]() Ny del gÃ¥r antagligen inte att fÃ¥ tag pÃ¥. Det är kul att vara med duktiga mekaniker som har en bra verkstad och kunnande som kan laga och inte bara byta delar.. Nu stÃ¥r jag i 3-4 dagar och har ändÃ¥ 5 kilo tryck kvar. TILLBAKA TILL SERVON: Imorgon skall jag FÖRSÖKA att komma Ã¥t och kolla anslutningen till oljebehÃ¥llaren för styrservon. Överdelen är lätt att komma Ã¥t för att kolla oljenivÃ¥n men anslutningen UNDER väl gömd… Jag är fortfarande tacksam för tips om nÃ¥gon brottats med liknande problem.Servon morrar och jag med! Börje HBV 216 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 13:47 |
Designed from: ![]() |