Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Scania DS11:a varvar och bränner motorolja när den blir varm
Jonas HBV 152
inlägg 18 Oct 2009, 15:50
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 77
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399



Hej, alla entusiaster.

Jag har ett motorproblem med min Scania, som jag delvis diskuterat med Tommy HBV1, men jag tänkte att jag kan lyfta in det i forumet, så att kunskapen om den här typen av problem kan bli tillgängliga för fler:-) Det kanske är fler som har liknande erfarenheter?

Motorn startar alltså helt fint och låter bra, tills den blir varm; då börjar den varva och ryka (lite blått) och lukta. Det går att köra den, men är inte särskilt lyckat inne i städer... Den varvar riktigt mycket efter ett tag och det är på gränsen att man med dödarn kan stanna maskinen.

Det har också, i samband med att jag noterade förändringen, läckt ut ganska mycket motorolja, någonstans höger-upp, sett framifrån. Oljan på stickan visar ingen missfärgning och oljetrycksmätaren uppför sig helt normalt. Jag har kört i detta skick från Stockholm till Vallentuna, så detta tillstånd verkar stabilt.

Det sitter ingen turbo på den raka sexan (renoverad 1987 - har gått ca 15.000 mil).

Nu har jag fått tag i en kille som skall titta över den, han är bussmek, men har mest jobbat med Volvo och nyare maskiner. Han verkade först inställd på att det är någon packning som har brustit...

Som jag förstod på Tommy, är det troligtvis ett membran i oljepumpen som sprungit läck? Sitter oljepumpen på höger sida, en bit upp, sett framifrån?

Är det logiskt att anta det, sett mot bakgrund av att jag tyvärr kört med ganska ordentligt mycket för mycket olja i motorn under sommaren...?

Jag vill ju helst inte att min kompis skall börja riva i något större, om det egentligen handlar om ett mindre problem...

Är det någon som kanske har tillgång till manualer/ritningar på hur oljepumpen ser ut och plockas isär på en Scania DS11:a? Och kanske t o m en idé om var man kan beställa ett nytt membran?

Eller några andra tänkbara förklaringar till problemet...?

Jättetacksam för alla tips och tankar!

Jonas HBV 152
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 18 Oct 2009, 22:14
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Jonas.
Jag tror du har en D11 ingen DS11 alltså ingen turbo.
Tommy
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 27 Oct 2009, 10:48
Inlägg #3


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



har du en email


Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 27 Oct 2009, 21:12
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Jonas
Tommy menar med nog membranet i insprutningspumpen skulle jag tro
Oljepumpen sitter i botten på motorn
Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 27 Oct 2009, 23:21
Inlägg #5


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



kommer det olje / oljedamp ut av utluftningen fra motoren?

minker det på oljenivået... ?(bruker den olje)

Har du sjekket dieselsystemet? Inne i handpumpen sitter to små tilbakeslagsventiler.... det kan ha kilt seg et rusk der.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torgny J HBV 66
inlägg 28 Oct 2009, 09:50
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 735
Registrerad: 9-January 05
Från: Varberg
Medlemsnummer: 17



Åk bekymmersfritt . Köp en Volvo


Bifogade bild(er)
Bifogad bild

--------------------
Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman
Solveig och Torgny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 3 Nov 2009, 10:49
Inlägg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 77
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399




Hej och tack för svar!

Ja, jag hade ju missuppfattat vad Tommy menade, han var snäll nog att förklara lite närmare (för en relativ motoridiot som jag...), att det ju handlade om membranet i insugningspumpen, inte oljepumpen... Hoppas att det är så enkelt!

Återkommer när vi kollat närmare:-)

hejhej Jonas HBV 152

Tomsa:

Min email är: jonas@wernerelof.se

såg spännande ut, har du skisser?

hejhej

Jonas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 03:46
Designed from: InfinityStyles.com