![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag har en liten fundering...
Enda gången jag behöver dra igång ett elverk när vi är ute är egentligen när vi behöver ladda batterierna. Varför då köra ett elverk som producerar 230V spänning för att därefter via laddaren transformera ner det till 24V (eller 27V eller vad de nu lämnar). En tanke var då att göra som folkraceteamen gjorde förr (kanske fortfarande?), montera en generator med tillhörande laddrelä direkt på en motor. Hade ju varit nice att montera en 24V generator på en hyffsat tyst liten motor. Ett problem med det hela är att ju att motorn måste vara varvtalsreglerad för att hålla samma varv vid olika belastning. Gräsklippare t.ex. är ju varvtalsreglerade, men då får man bygga på höjden. Ett annat sätt att lösa det kan ju vara att köpa ett skitbilligt litet elverk på Rusta eller så och demontera generatorn o sätta dit en 24V dito. Man får hitta en tillräckligt liten generator bara, annars blir det nog för tungt att dra runt. Det optimala hade ju varit en vattenkyld motor som man kunde kopplat ihop med bussens kylsystem. Någon som testat en lösning liknande den ovan? Skall jag lägga ner funderingarna? -------------------- |
Chris HBV 132 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Jag har en liten fundering... Enda gången jag behöver dra igång ett elverk när vi är ute är egentligen när vi behöver ladda batterierna. Varför då köra ett elverk som producerar 230V spänning för att därefter via laddaren transformera ner det till 24V (eller 27V eller vad de nu lämnar). En tanke var då att göra som folkraceteamen gjorde förr (kanske fortfarande?), montera en generator med tillhörande laddrelä direkt på en motor. Hade ju varit nice att montera en 24V generator på en hyffsat tyst liten motor. Ett problem med det hela är att ju att motorn måste vara varvtalsreglerad för att hålla samma varv vid olika belastning. Gräsklippare t.ex. är ju varvtalsreglerade, men då får man bygga på höjden. Ett annat sätt att lösa det kan ju vara att köpa ett skitbilligt litet elverk på Rusta eller så och demontera generatorn o sätta dit en 24V dito. Man får hitta en tillräckligt liten generator bara, annars blir det nog för tungt att dra runt. Det optimala hade ju varit en vattenkyld motor som man kunde kopplat ihop med bussens kylsystem. Någon som testat en lösning liknande den ovan? Skall jag lägga ner funderingarna? Hej Tom Du verkar ha för mycket fritid ![]() Varför ha olika generatorer? Det går nog bra med en liten 230v generator som driver en 24V laddare...jag ser ingen fördel med en ren 24V generator som inte dyger till nåt annat än att ladda batterierna. ![]() -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
*Filip |
![]()
Inlägg
#3
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 10 Registrerad: 10-February 09 Från: Ã…storp Medlemsnummer: 939 ![]() |
Jag håller på med ett liknande projekt.
Finns ett par fördelar. Jag har den största C-tec laddaren i min buss, men den laddar ju bara 14 A... Dessutom vill den ha en ren sinusvåg. Ett vanligt elverk har modifierad sinusvåg. Ska jag köpa ett elverk ska jag ha ett på 2kw annars kan det va. Det skulle kosta 20-25k. En lösning är ju ett mindre elverk (ca 10k) men då kan det i stort sätt bara ladda batteri... ![]() Räknade lite på en generator på 80-100 A, tror det skulle behövas 8-10 hp för att driva den. Men en nästan ljudlös 5,5hp maskin från en gräsätare fick jag gratis! En 24v 50 A generator på biltema kostade 1300:- vill jag minnas. Tillräkligt billigt för att testa iaf. Bara mitt resonemang. //Filip |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Nah, för lite fritid har jag väl liksom alla andra, men det hindrar ju inte från att ha en massa idéer?
![]() Jag har redan två elverk, ett litet billigt på 600W och ett större på 2000W. Jag 35A laddare, men den vill inte fungera så bra med elverket, det är helt enkelt inte tillräckligt ren spänning. För renare spänning behövs ett inverterelverk och ett sådant har jag med funderat på, men t.ex. Kipor IG2600 går ju lös på nästan 10.000:-. Visst kan det vara bra att ha elverk som producerar 230V spänning, men det har jag redan och det jag är MEST ute efter är ju att ladda batterier på smartast möjliga vis. Att ladda direkt via 24V generator måste ju vara det optimala. Filip; glöm inte att berätta hur det går, du har ju nästan halva investeringen klar ![]() -------------------- |
*Ted |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 13 Registrerad: 6-March 09 Medlemsnummer: 977 ![]() |
Jag är inne på samma linje som Tom 220 har man ju så de räcker i bussen utan det man behöver är ju att kunna ladda batterierna.
Jag köpte ett 3fas diesel elverk på jula när det var nedsatt pris å tänkte montera in det fast i bussen men det lämnar ju bara 1400w på en fas å dessutom så låter det nå ohyggligt men nu funderar jag på att dit en 24v generator på det i stället och bygga en ljudisolerad låda till det jag har en generator som ligger på 50A å de e ju hälften av vad invertern tar när den ger 2000w å de e ju inte ofta man behöver så mycket ström så det ska nog räcka. -------------------- Ledbuss på Bkort livet e härligt.
www.ytterhogdal.st |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Man skulle fått fatt i en varvtalsreglerad tyst vattenkyld motor på några hk, men jag kan inte komma på någon applikation där en sådan används...
Tyst vill man ju helst att den skall vara. Lite svårt att bygga in en luftkyld motor. En vattenkyld motor kopplad till bussens kylvattensystem (eller för all del till en varmvattentank via motorslinga) hade inte varit dumt - då får man ju nytta av värmen med.... Det var ju roligt att fler kommit på tanken med 24V generator. -------------------- |
*Ted |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 13 Registrerad: 6-March 09 Medlemsnummer: 977 ![]() |
En motor som är relativt tyst är ju kubota dieseln som används till kyl/värme aggregat på lastbilar.
-------------------- Ledbuss på Bkort livet e härligt.
www.ytterhogdal.st |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej på er i diskutionen.
Jag har även den åsikten sen 1986 att det ska vara en 24 voltsgenerator för laddningen. Vad behöver man 220 volt till? Kanske till kaffebryggaren och micron om man inte även där kör på 24 volt. Vist har vi 220v i busen men via omformare en på 150w och en på 2000w den på 150w går til tv och den större till damsugare och fruns hårfö. När vi är ute så vill vi ha tyst inget elverk som skal stå och brumma medans man lagar mat eller sitter och gottar sig med en kall öl som kommer från det kompressordrivna 24 volts kylskåpet. En generator på 24 volt laddar upp batterierna avsevärt fortare än omvägen via 220v och laddare. Har man en 55amp vanlig lastbilsgenerator och ersätter generatorns ordinarie laddningsrelå med en TWC eller Laddac (det är en regulator som känner av batterispänningenmera exakt.) Man får då ut max laddning av generatorn. Man kör denna endast vid behov och inte när man kan störa någon. 220volts omvandlaren är tyst 220 volt och fins även i sinusvåg om man nu har så känslig apperatur. När det gäller drivkraften så är det att föredra en vattenkyld motor som någon nämde. Dom äldre maskinerna som satt i kylaggregaten var luftkylda och många av märket Petter dom fans både 1 och 2 cylindriga, men inte ljudlösa i Thermo Kings äldre maskiner satt det en encylindrig vattenkyld amerekansk motor av märket Onan tyst och fin om man modifiera ljud dämpaen. Nu för tiden så sitter det Kubota i Carrier och Lumiko aggregaten Svenska Hultsteins sitter det en Lumbardini i I Thermo Kings aggregat sitter en Thermo King motor men i grund och botten är det en Yanmar. alla är nu vatten kylda. Det som Tom skrev om varvtalsregukator. Den är inbyggt i diselmotorn den håller konstant varv, men varvtalet är inte nödvändigt vid en 24 volts växelströmsgenerator den avger 24 volt likspänning. Det var min del av diskutionen och är någon intreserad så fins det gott om beg motorer i olika fabrikat och storlekar hos mig som jag plockat ur krockade och skrotade aggregat. Tommy HBV1 |
Mats HBV 158 |
![]()
Inlägg
#9
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 123 Registrerad: 7-September 07 Medlemsnummer: 432 ![]() |
Tommy, ser ju ut som Tom o jag får åka till Karlstad igen
![]() |
*Ted |
![]()
Inlägg
#10
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 13 Registrerad: 6-March 09 Medlemsnummer: 977 ![]() |
Håller verkligen med Tommy det går betydligt fortare att ladda med 24v än med laddare på 220v.
-------------------- Ledbuss på Bkort livet e härligt.
www.ytterhogdal.st |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#11
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Mats, vi får nog sätta av två dagar hos Tommy
![]() Tommy, finns det tillräckligt med shopping i Karlstad för våra fruar? Jag är rädd att det blir två DYRA dagar, så dyra att dieseln t.o.r. Karlstad framstår som "en piss i Mississippi" ![]() -------------------- |
*Filip |
![]()
Inlägg
#12
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 10 Registrerad: 10-February 09 Från: Ã…storp Medlemsnummer: 939 ![]() |
Nah, för lite fritid har jag väl liksom alla andra, men det hindrar ju inte från att ha en massa idéer? ![]() Jag har redan två elverk, ett litet billigt på 600W och ett större på 2000W. Jag 35A laddare, men den vill inte fungera så bra med elverket, det är helt enkelt inte tillräckligt ren spänning. För renare spänning behövs ett inverterelverk och ett sådant har jag med funderat på, men t.ex. Kipor IG2600 går ju lös på nästan 10.000:-. Visst kan det vara bra att ha elverk som producerar 230V spänning, men det har jag redan och det jag är MEST ute efter är ju att ladda batterier på smartast möjliga vis. Att ladda direkt via 24V generator måste ju vara det optimala. Filip; glöm inte att berätta hur det går, du har ju nästan halva investeringen klar ![]() Provkörd ikväll! Verker funka. Kopplade bara i ett par gamla batterier som test. Slutade med : en brigg 5,5 hp. En biltema-gen/ 50A. Följde med en fin spec som visade 59A vid 5000 rpm! Mätte bara volt vid testet, 27,9. Ska tillägga att batterierna var gamla! Tror det ena visade 7 volt... Mer test en annan dag. Godnatt. //Filip |
*Filip |
![]()
Inlägg
#13
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 10 Registrerad: 10-February 09 Från: Ã…storp Medlemsnummer: 939 ![]() |
Testat lite mer.
5,5 hp räcker inte! I soptunnan med sk-ten! Gör om, gör rätt. Återkommer i ämnet. /Filip |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Va? Räckte inte 5,5hp för en 50A 24V generator?
Orkade den inte hålla varvet eller dog den helt? Körde du mot helt urladdade batterier? Kan du inte slänga in ett foto på skapelsen innan du skrotar den? Synd att det inte funkade! -------------------- |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#15
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Lägg in ett justerbart motstånd på fältlindningen och justera fältmatningen efter motorns prestanda. Till en 50 amp påmed laddning till tomma batterier behövs nog minst 10 hk. Men hur ofta har man så tomma batterier. När spånningen stiger så sjunker strömmen och motorn kan då orka med. Tommy |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th May 2025 - 13:51 |
Designed from: ![]() |