![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag håller just på att dra om min el i bussen. Jag har för avsikt att ha ett elverk, inverter/laddare, "landströmsintag" jordfelsbrytare och säkringar. Jag har dock kommit till ett par frågeställningar som jag inte riktigt tar mig över:
1. Om jag kopplar in en vanlig säkring på fasen och lyckas vända på stickproppen (fasvändning) på landströmmen kommer jag ju inte att säkra av fasen utan nollan!? Löser då säkringen ut som den skall? Kommer jordelsbrytaren att lösa ut som den skall? Måste jag inte ha en tvåpolig säkring? 2. Om jag har elverket gåendes ombord med jordning i chassiet, finns inte risk för att jag åkeromkring med en kondenor med en totalvikt på 18 ton? Jag måste ju kunna få en spänningsskillnad på jorden på 100 volt eller liknande?! Då måste det kunna smälla bra när jag sätter i landströmskontakten alt håller i bussen och kliver ner i en vattenpöl!? Eller är elverken jordade på ngt annat sätt. 3. Jag måste väl jorda jorden i chassiet?! Kollade i grannens KABE husvagn och de har 2 poliga säkringar Någon som vet något om detta? Hur har Ni kopplat? Mvh Mathias |
*Dennis o Helena |
![]()
Inlägg
#2
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
1. Förutsatt att säkringarna i "stolpen" är större än säkringarna du har i bussen så måste du ha 2poliga säkringar. Om det är samma storlek på dem så kvittar det om du bryter fasen eller nollan med säkringen. Jordfelsbrytaren är det anorlunda med, den måste bryta både nolla och fas.
2. Ambulanser m.m. som har 220v generatorer installerade brukar vara jordade i chassit. Vad som menas med kondenor vette tusan ![]() Kondensator kanske? Det är iaf ingen större risk. Eftersom räddningstjänst, militär m.fl. kör större elverk utan jordning i marken så borde det fungera. 3. Jo, jorda i chassit, annars kan det bli tråkigt ifall nån kabel blir avskalad och lägger sig mot plåten nånstans. |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
1. Förutsatt att säkringarna i "stolpen" är större än säkringarna du har i bussen så måste du ha 2poliga säkringar. Om det är samma storlek på dem så kvittar det om du bryter fasen eller nollan med säkringen. Jordfelsbrytaren är det anorlunda med, den måste bryta både nolla och fas. 2. Ambulanser m.m. som har 220v generatorer installerade brukar vara jordade i chassit. Vad som menas med kondenor vette tusan ![]() Kondensator kanske? Det är iaf ingen större risk. Eftersom räddningstjänst, militär m.fl. kör större elverk utan jordning i marken så borde det fungera. 3. Jo, jorda i chassit, annars kan det bli tråkigt ifall nån kabel blir avskalad och lägger sig mot plåten nånstans. |
*Dennis o Helena |
![]()
Inlägg
#4
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Du måste ju skriva nått i svaret, inte bara citera mitt inlägg
![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 23:37 |
Designed from: ![]() |