![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Roland |
![]() ![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Hej och Oj!
Näe, ni läste inte fel! Det ska vara stygn och inte dygn. Idag har vi monterat ur kopplingen ur bussen. Det har varit lite knöligt att komma åt innan vi kunde hissa ner vxllåda och koppling på garagegolvet. Vi lade inga fingrar emellan under demonteringen, men jag la mitt högra pekfinger emellan vid nedsänkningen av vxllåda och koppling. ![]() ![]() Denna mycket vänliga själ försökte hjälpa oss att hitta en ny lamell men gick bet. Min fråga nu naturligtvis är om någon av Er har tips eller ideer hur vi ska kunna komma över en ny lamell så att vi kan få vår buss iordning igen. Med hopp om tur ![]() Roland ![]() Jag ber om ursäkt om ni nu måste läsa långsamt då det går väldigt sakta att skriva med ett trasigt finger. ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Hej Roland!
Ska väl inte vara nåt problem att hitta en lamell... ![]() Ta reda på reservdelsnumret via volvo, dels orginal och även senare, dom har en jäkla förmåga att ändra nummer med åren.... Jag har hittat en del gamla "krongrejor" på nåt ställe så med lite tur går det att hitta en men det är enklare om man har numret... annars får man leta belägg att nita dit om resten är OK. Finns några firmor bl.a, i fjollträsk som håller på med broms och kopplingsbelägg, kolla på nätet! P-boxen plockar du ur och mäter upp (eller hitta igen numret på den) brukar gå att hitta på industrivaruhus eller firmor som pysslar med industritransmissioner. Maila om du går bet! |
*Roland |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Tjenis Ullrik!
Numret är 329417 men det har hjälpt föga hittills! ![]() Får väl vänta tills i morgon så att folk vaknat här i den "konungliga hufvudstaaaden... ![]() P-boxen är inget problem för Nomo i Täby. Har du tips på lamellfirma emottages detta med tacksamhet. ![]() Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
OKI, jag har skickat ett mail och bett honom kolla om han har nån lamell med det numret. Återkommer när jag hört nåt.
Kom förresten på att det finns ingen lamell som är för oljig för att få körbar om det är kris.... Det är bara att grilla belägget FÖRSIKTIGT med en gasolbrännare så oljan kokar ut och brinner upp, men grilla i omgångar och låt den svalna emellan så att inte belägget mer eller mindre brinner det med för då blir det för poröst för att funka sen... När det inte kommer mer olja, alltså inte bildas några lågor av brinnande olja så är det bara att låta den kallna och rugga upp ytan med grov smärgelduk.... Lamellen blir inte som ny men man kan åka rätt länge på den om man gör ovanstående opereation utan för mycket värme... ![]() |
*Roland |
![]()
|
Kanon!
![]() Min kompanjon har också skickat ut en krok om en ny lamell. Han kunde tricket med att elda bort oljan men menade, som du, att det är knepigt och att det inte blir 100% bra. ![]() Avvaktar med spänning vad du kan hitta Ullrik! Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
*Roland |
![]()
|
God kväll lamell!
![]() Nu sitter koppling med ny lamell, växelllåda och allt annat godis tillbaks i bussen igen. ![]() Trist nog begick min bärbara dator harakiri igår så jag kan inte lägga in några bilder än. ![]() Vi fick hjälp att byta lameller hos Bil och Industribromsar i Stockholm. "Fjollträsk" för vissa, den konungliga hufvudstaaaden för andra och hemma för en del. Otroligt fint arbete. ![]() ![]() Ett trevligt samtal senare började vi med monteringen och idag har sista muttern till avgassystemet dragits. Vi har passat på att byta en hel del bromsledningar och bl.a. även den packbox av bakelit som förorsakat läckaget från växellådan till kopplingen. Döm om min förvåning när jag upptäckte att den egentligen ska vara av gummi. ![]() Bilder och fler detaljer kommer när jag blåst liv i min bärbara dator igen. Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
Gratulerar! Det finns två saker som är bra med fjollträsk...
![]() ![]() ![]() ![]() Jag gjorde det för typ tjuåtta bast sen... De e bara å bränna liksom.... ![]() ![]() |
*Roland |
![]()
|
Halli, hallå!
![]() Nu har jag köpt en ny bärbar dator haft den en vecka och sedan skickat tillbaks den. ![]() Bilderna ligger kvar i mobilen och kommer så småningom. Död åt Microsoft Vista. Borde heta "Värsta" istället. Värsta skiten alltså. ![]() På måndag är det dags att reg. besiktiga till PB kl.2. Spännande. Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
![]() snart helg ![]() mvh håkan -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
*Roland |
![]()
|
Tackar
![]() Kan inte följa med själv dessvärre. Sitter och pluggar inför morgondagens halvårliga prövning och kommer sätta på mobilen så fort det går. Vi fick en tid i Uppsala som tydligen är experter på ombyggnationer! ![]() Är det bra eller dåligt. ![]() Hör av mig i morgon. Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th July 2025 - 08:04 |
Designed from: ![]() |