![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Finns det något vettigt sätt att ordna elvärme i bussens ordinarie värmesystem?
Jag funderar på att koppla en elpatron i serie med dieselvärmaren (webasto) för att kunna värma med el när det finns 230V tillgängligt. Är det möjligt och vettigt? Hade oxå varit bra om samma värmare hade möjlighet att värma varmvatten (kanske kombinerat med webaston?). Någon som har tips/förslag så är det mycket välkommet! P.S. Värmer förresten webaston även vattnet i motorn? -------------------- |
*Roland |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Hej Tom!
![]() Vi har tänkt att installera en Glembring dieselpanna i vår buss "Halvan". Vi har en Webasto som ligger, men fördelen med Glembringen är att den inte behöver ström för att fungera. Det är en dieselpanna som kan värma vattnet i systemet precis som Webaston. Systemet går naturligtvis att kombinera med en 230V elpatron och/eller med 230V eller 12 alt. 24V cirk. pumpar. Om man vill värma motorn så föreslår jag att man monterar en ventil för att öppna motorslingan vid behov. Onödigt att värma motorn hela tiden när man står still och inte behöver. I det fallet bör man nog montera en separat cirk. pump för motorslingan. Roland ![]() Hej Tom! ![]() Vi har tänkt att installera en Glembring dieselpanna i vår buss "Halvan". Vi har en Webasto som ligger, men fördelen med Glembringen är att den inte behöver ström för att fungera. Det är en dieselpanna som kan värma vattnet i systemet precis som Webaston. Systemet går naturligtvis att kombinera med en 230V elpatron och/eller med 230V eller 12 alt. 24V cirk. pumpar. Om man vill värma motorn så föreslår jag att man monterar en ventil för att öppna motorslingan vid behov. Onödigt att värma motorn hela tiden när man står still och inte behöver. I det fallet bör man nog montera en separat cirk. pump för motorslingan. Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Det fins många allternativ att instalera värme på Är Webaston orginal monterad så är den med allsanorlikhet integregrad med motorn och då fodras det en ventil och en bypase ledning. Inga stora omkopplingar behövs. Det man måste tänka på är att alltid ha vattensystemet öppet till expantions kärlet så att det varma vattnet har någonstans att expandera på.
När det gäller el patroner på 220 volt så är det lite dåligt. Du kan få ut ca 2200watt på en 10 amp prop på effekten till värme. Jämnför den efekten med pannans effekt på 20000watt Skall du ha något på el så är det elkasset på 380 v som gäller och då kopplar du i olika steg så du kan allternera med efektbehovet oc även ha 220v som allternativ som stödvärme. Tommy HBV 1. |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
hej tom hbv168 undrar kan du maila din mailadress till mej
har några frågor , blekan1@yahoo.se mvh håkan ![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Låter nästan enklast att köra en värmefläkt när man är på camping eller liknande där det finns 230V...
![]() -------------------- |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Hej!
Efter en hel del år i flera bussar är min erfarenhet ATT: Bygg bussen för att vara ute på fricamping .... INTE lita på att du har tillgång till el! Skall du komma hemmifrån och leva husbussliv så se till att du är oberoende av el, rinnande vatten, avlopp mm. gör dig helt oberoende...... du skall kunna ställa dig i skogen och kunna stå i minst en vecka, helst mer, då kan du njuta av husbil/buss-boende till fullo. //21 -------------------- Mercedesåkare
|
Tom HBV168 |
![]()
|
Jo, det är tanken att ha den för fricamping - men anledningen till att jag tänker på 230V-värme etc. är att det ju inte kanske är så roligt att dra igång dieselvärme på en campingplats (inte roligt för övriga gäster i alla fall). Fast det går ju som sagt att lösa med en elfläkt om det skulle vara så...
Angående varmvatten kanske man skulle kunna koppla en värmeväxlare till webaston - fast de brukar kosta en del, och man har ju samma problem då på en camping - å andra sidan går det väl inte så mycket varmvatten på en camping när man har tillgång till alla bekvämligheter. -------------------- |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Vi brukar nästan aldrig stå på camping så vår buss klarar allt det där utan elström, vi har visserligen ett elverk men det är mest bara för säkerhets skull.
Mitt råd är att du ser till att värmare, om det nu är gasol eller diesel-värmare fungerar och värmer både buss och vatten, då slipper du alla problem med el och dyl. //21 -------------------- Mercedesåkare
|
Tom HBV168 |
![]()
|
Jag har en originalmonterad webasto idag, hur gör jag enklast för att få den att värma varmvatten? Värmeväxlare? Vilken?
-------------------- |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
Jag har en varmvattenberedare kopplad till våran Webastoo.....funkar skitbra, den är inkopplad på samma system som elementen i bussen.
//21 -------------------- Mercedesåkare
|
Tom HBV168 |
![]()
|
Hur gör man då på sommaren om man bara vill värma varmvatten? Shuntar ni om den manuellt eller? Och hur funkar det då med termostat?
-------------------- |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
En fabriksny varmvattensberedare avsedd för mobilt bruk kostar dig 3676:- blandningsventil 596:- Beredaren är på 22 liter 230 volt 800 watt så du kan nyttja den på camping. Det är även en motorslinga i den så den värms upp med motorvattnet. Skule du värma med Webaston sommartid så är det bara att stänga elementen och värma motorn och beredaren samtidigt. Skulle du vilja värma enbart beredaren så måste du göra en by pase ledning. och sen så är vattenvolymen till beredaren för liten för den pannan. Du kan även tillverka en egen beredare av rostfritt. Bygg en rostfri tub av ett rör i lämplig storlek En anslutning skall mynna ut i botten och en i toppen Den på toppen är för utgående tappvarmvatten.(fyrkantiga tankar vill gärna spricka)gör en slinga i den av ett rostfritt rör och koppla in motorvattnet på den Du kan även montera in en vanlig motorvärmare i den (av rostfri spiral) till Lastbilar så fins det upp till 2Kw Isolera sedan tanken. sen är det klart. ![]() Tommy HBV 1 |
Tom HBV168 |
![]()
|
Låter nästan enklast och effektivast att köpa en färdig varmvattenberedare för mobilt bruk - visste inte ens att det fanns! Är blandningsventilen till för att det inte skall komma allt för varmt vatten ur kranen eller?
Känner webaston av så att vattnet inte kokar? -------------------- |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
Ja blandningsventilen ställer man så att du inte skållar dig av för hett varmvatten.
Vattnet blir inte varmare än vattnet i elementen alltså kokar det inte, Webastoon bryter själv då vattnet blir varmt. //21 -------------------- Mercedesåkare
|
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
jag har en 40 liters varmvattenberedare köpt båtaccenten.se. Den har både motorslinga och 750w el-patron. Jag har dessutom ytterligare en 20 liters varmvattenberedare (för att jag hade en beg hemma) som jag kopplat in före den andra vilket gör tot 60 l iyter. De ligger inkopplade på defrost slingan från motorn/webaston. Jag har också gjort en by-pass koppling runt motorn på Tommy HBV 1 s inrådan. Fungerar super! Du kan också köpa en vv-beredare med dubbla värmeslingor i. Det har jag i båten där jag kör motorslinga och elementslinga. VV-beredraen fungerar då hyfsat (inte bra) som värmeväxlare mellan systemen Jag har också kopplat in en 2 kw 1-fas elpatron. Jag har byggt mitt system både för fricamping och el-plats. Elpatronen sitter där mest för underhållsvärme på vintern samt lite extra nattvärme på sommaren. Jag har tre separat 230 intag. Vilket gör att jag kan "köpa" flera 230 uttag på en camping om jag så önskar. Dessutom har jag valt en kompetent inverter till detta och ett elaggregat. Jag kan rekomendera en komp inverter. Själv har jag en Victron. Den fasar in ström från batteripacket när landströmmen inte räcker. Det innebär att man kan köra de riktigt stora AC anläggningarna även på utländska campingplatser vilket inte känns helt fel när man står i spanien på sommaren Idag har jag dock bara en 120 amp 24 v generator. Jag funderar på om man inte kan "trimma" den ngt. Jag tycker den laddar med lite för låg spänning. Är det ngn som har några bra ideer? Med tanke på vad batterierna kostar vill man ju inte "hitta på något galet"? Jag har tidigare haft 380 v anslutning men råkade ut för fasvändning vid ett par tillfällen. Det blir inget vidare på viss utrustning. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 5th July 2025 - 00:04 |
Designed from: ![]() |