Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> luft trycket i tanken, tömma?
HÃ¥kan HBV 179
inlägg 12 Feb 2008, 20:44
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533

hej ja har en volvo b6f 79a
ja startar den ca 1g varannan vecka
ska man tömma trycket i lufttanken eller gör de inget
om trycket e kvar tills nästa gång man startar , påfrästas ej packningar
o annat i onödan finns en litet snöre utanför som man kan
dra i vid tanken mellow.gif

mvh håkan

--------------------
håkan i sveriges trädgård....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 12 Feb 2008, 21:19
Inlägg #2

Gold Member

Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34

Snöret är nog det som går till en ventil som sitter i botten på tanken som är till för att tömma ur kondensvattnet som bildas, för att tanken inte ska rosta ut inifrån.... samma princip som på kompressortankar...
Töm tanken med den när du kört den så du får bort vattnet, kan vara lite strul på vintern kan jag tro om det är minusgrader....
+Quote Post
*Roland
inlägg 12 Feb 2008, 22:29
Inlägg #3

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88

Hej HÃ¥kan! action-smiley-030.gif

Hmmm! Ska försöka vara lite djuping laugh.gif och minnas mina tankkunskaper från min lumpartid som dykare. hmm.gif

Att snöret sitter där är nog precis som Ullrick säger. thumbup.gif Dra i det när du parkerat så tömmer du tanken på fukt/vatten. Däremot är det nog bra att du har luft i tankarna så länge den står. Nu vet jag inte om du har en "bubbel och sug" eller en lufttork? Det vet du nog kanske själv. Är det en "bubbel och sug" så borde "sprit"-inblandningen vara nog för att det inte ska frysa för dig i tanken. Å andra sidan om du luftar tanken/tankarna det sista du gör innan du lämnar bussen så pyser den ackumulerade fukten ur och kan inte göra någon skada.

Anledningen till att du ska lämna luft i tankarna, och rätta mig gärna bussproffs om jag har fel, wacko.gif detta gäller trycktankar till andningsluft, är att trycket i tankarna håller den fuktiga uteluften utanför tankarna. Om du har en tom tank som värms upp av dagstemperaturen finns en risk, om än liten, att luften i tanken komprimeras när temperaturen sjunker och den fuktiga uteluften sugs in i tanken. Detta är en ren teoretisk tanke och jag tror att busstankarna är obetydligt känsliga. Riskerna med trycktankar för andningsluft är mer utsatta då tryckskillnaden mellan tom och full flaska är mycket större.

Om du vill vara riktigt säker gör du som vi gjorde i lumpen. Ta med dina tankar in i bastun och fläska pÃ¥ med värme. Sätt backventiler pÃ¥ tankarna och värm upp dem. Den kvarvarande fukten i tankarna kommer nu att pysa ut ur tankarna och när du sätter tillbaks dem i bussen sak du bara se till att ingen â€dÃ¥lig†luft kommer in i systemet innan de sitter fast anslutna. smile_rofl.gif smile_rofl.gif smile_rofl.gif smile_rofl.gif

Lycka till

Roland action-smiley-030.gif

--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
+Quote Post
HÃ¥kan HBV 179
inlägg 12 Feb 2008, 23:17
Inlägg #4

Gold Member

Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533

action-smiley-030.gif ja bubbel o sug, menar du då framme i fronten lyfter man på luckan där finns en behållare man ska hälla sprit i drink.gif
så bromsar ej fryser sa han som hade den, menar du det, ja e ny på bussar men kan lite meka bilar så lite fattar man laugh.gif kanske , så bättre å låta luften va kvar då

mvh håkan

--------------------
håkan i sveriges trädgård....
+Quote Post
*Roland
inlägg 13 Feb 2008, 00:06
Inlägg #5

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88

Just den! thumbup.gif

95% sprit ska man fylla på T-svart brukar det vara.

Inte som "T-Blå, för god att kolsyra" toast.gif

Roland action-smiley-030.gif

--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 18th July 2025 - 00:10
Designed from: InfinityStyles.com