![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Bernhard |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 32 Registrerad: 17-January 07 Från: Uppsala Medlemsnummer: 248 ![]() |
Hej!
Handbromsen har börjat strula och vill inte släppa. Kompressorn funkar och alla andra delar av bussen får den luft den behöver, med det verkar som om det inte kommer in någon luft i lufttanken som går till handbromsen. Jag har en scania br145 från 1975 |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Bernad.
Calle Balle ringde ju och pratade om detta i veckan som gick. Jag tror det är skyddsventilen till tanken för handbromsen som hängt sig. det är ganska vanligt på fordon som körs sällan. Skyddsventilen är en ventil som sitter på ingången till tanken och öppnar vid ca 6 bar. Knacka på den eller plocka isär den och smörj upp den. Tommy HBV 1 |
*Bernhard |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 32 Registrerad: 17-January 07 Från: Uppsala Medlemsnummer: 248 ![]() |
Hej igen!
Nu har jag varit ute och pillat och när jag skruvade upp ställskruven på säkerhetsventilen så pös det kraftigt och så fick handbromskretsen luft och handbromsen släppte. Nu går det att köra med bussen men den gula lampan för handbromskretsen slocknar inte. Misstänker att det är en inställning utav ställskruven som behövs. Min fundering nu är vad händer om jag kör bussen utan att ha trimmat in ställskruven ordentligt. Jag misstänker att det finns en anledning till att det kallas säkerhetsventil men jag vill ut och åka en sväng i helgen. /Bernhard |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Säkerhetsventilen eller skyddsventil som den också benäms har till uppgift att säkerställa trycket i tankarna var för sig. Skulle du tex få ett stort läckage på tanken som förser dörrarna med luft så tömmer det ju inte tanken för bromsen tex. Den sista tanken som brukar fyllas är försörjningstankenb typ lufthorn diffspärr dörrar. sådant som inte är så viktigt för säkerheten. Handbromsen kan du aldrig släppa förrän du fått tryck till fotbromsen. Fotbroms tankarna det är dom två visarna som du har på instrumentet. Dom övriga tankarna varnas endast genom lampa som styrs via lågtrycksindikatorer som sitter på varje tank eller ledning som är direkt förbunden med tanken.
Det är inte farligt att köra med bussen du har ju både handbroms och fotbroms. Se till så att du har lufttorkaren i drift eller om du har spritburk så att det bubblar i den. Man kan också tömma i lite frostskyddsvätska i ledningen efter luft torkaren (om du har en sådan) så smörjer det ventiler och tar bort ev fukt i systemet. Men töm för guds skull inte i spriten före torkaren för då har du problem. Har du bytt insatsen i torkaren någon gång? Blir den dålig så kan den följa med ut i systemet och då har du ännu större problem. Ja det var lite tips till dig Bernhad Tommy HBV 1 |
*Bernhard |
![]()
|
Tack för alla tips!
på tal om lufttorken.... jag har en laddning med torkpellets men jag har inte listat ut hur jag skall öppna den för att kunna göra ett byte. Det sitter en bendix tork. Det finns en stor bult mitt på torken. Är det meningen att man skall skruva ut den? /Bernhard |
*Bernhard |
![]()
|
Hej!
Tack igen för hjälpen. Efter lite grävande i all smutts som satt på torken så hittade jag vägen in och har nu bytt torken. /Bernhard |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd July 2025 - 18:29 |
Designed from: ![]() |