![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Raymond |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 23-June 07 Från: Öje, Västra Dalarna Medlemsnummer: 382 ![]() |
Plockade ur bussen och gjorde den klar för att köra ner den till vinterförvaringen i morgon. När allt var klart tyckte jag att det var lika bra att provstarta den också. Det var då PROBLEMEN kom. Startmotorn slår inte i som den ska, den bara snurrar runt..... Testade med lite olika batterier som jag hade hemma, inget hjälpte. Åkte i ilfart in till batterihandlaren, han mätte upp bägge batterierna. Ström i bägge, inga problem. Kollade syrahalten, inga problem i ett batteri, det andra tomt på vatten! Glad i hågen åkte jag hem med ett lånat batteri. Monterade i dom, in o drog på starten, samma reaktion!! Kontaktade den lokale bilmeken som kom o lyssnade på eländet. Han sa att startmotorn kärvar. "Värm på den med varmluftpistolen och knacka på den" sa han. Letade varmluftpistol, hittade ingen. Kollade med grannarna, fick tag på en till slut. Värmde, värmde o knackade. Inget hjälper. Nu är det mörkt, får fortsätta i morgon. Men nu har jag panik. Har hyrt en garageplats med värme över vintern, kostar några tusenlappar men tyckte det skulle vara värt det. Nu är det inställning lördag o söndag. Inga pengar tillbaka om man inte kommer då...... Kan ju sluta med att bussen får stå ute i vinter och jag får betala för en tom garageplats........ Har ni några tips på hur jag ska få igång skrället????
|
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
låna en startvagn och ge den riktigt med kräm. Om det inte fungerar kanske du kan bogsera i gång den. Det beror väl lite på hur den står och att du inta har automat. Jag har gjort det någon gång. Jag såg till att ha en kompressor som hela tiden fyllde luft på bromstankarna. Lycka till! /Mathias Plockade ur bussen och gjorde den klar för att köra ner den till vinterförvaringen i morgon. När allt var klart tyckte jag att det var lika bra att provstarta den också. Det var då PROBLEMEN kom. Startmotorn slår inte i som den ska, den bara snurrar runt..... Testade med lite olika batterier som jag hade hemma, inget hjälpte. Åkte i ilfart in till batterihandlaren, han mätte upp bägge batterierna. Ström i bägge, inga problem. Kollade syrahalten, inga problem i ett batteri, det andra tomt på vatten! Glad i hågen åkte jag hem med ett lånat batteri. Monterade i dom, in o drog på starten, samma reaktion!! Kontaktade den lokale bilmeken som kom o lyssnade på eländet. Han sa att startmotorn kärvar. "Värm på den med varmluftpistolen och knacka på den" sa han. Letade varmluftpistol, hittade ingen. Kollade med grannarna, fick tag på en till slut. Värmde, värmde o knackade. Inget hjälper. Nu är det mörkt, får fortsätta i morgon. Men nu har jag panik. Har hyrt en garageplats med värme över vintern, kostar några tusenlappar men tyckte det skulle vara värt det. Nu är det inställning lördag o söndag. Inga pengar tillbaka om man inte kommer då...... Kan ju sluta med att bussen får stå ute i vinter och jag får betala för en tom garageplats........ Har ni några tips på hur jag ska få igång skrället???? |
Richard HBV 128 |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 21 Registrerad: 10-February 07 Medlemsnummer: 273 ![]() |
om du kommer åt startmotorn så kan du kortsluta den med en skruvmejsel (då brukar dom hoppaigång) sebara till att den står i friläge lycka till
![]() |
*Raymond |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 23-June 07 Från: Öje, Västra Dalarna Medlemsnummer: 382 ![]() |
Nu står bussen i garaget! Fick igång den med hjälp av varmluftpistol och hammare......
|
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Ja stryk hjälper ofta, tur att du fick igång den i alla fall.
-------------------- Mercedesåkare
|
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Ett tipps.
![]() Plocka ur starten och fixa den under vintern. För tänk om du inte får igång den till våren och blir stående i garaget hela sommaren. om ni nu har in och utsläpp endast två dagar. ![]() Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 25th July 2025 - 16:39 |
Designed from: ![]() |